همشهری آنلاین: متعاقب خشونت‌های اخیر که در کربلا اتفاق افتاد و دامنه آن به بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق کشیده شد، مقتدا صدر، در اقدامی پیشگیرانه فعالیت گروه شبه نظامی جیش‌المهدی را به حال تعلیق در آورد.

این اقدام مقتدا صدر در پی شیطنت برخی رسانه‌ها که گروه جیش‌المهدی را متهم به این درگیری‌ها کردند و خشونت‌های اخیر را ناشی از اختلافات بین هواداران مقتدا صدر و"عبدالعزیز حکیم" رهبرمجلس اعلای اسلامی عراق خواندند، اتخاذ شده‌است.

مقتدا صدر در این بیانیه که نسخه‌ای از آن روز پنجشنبه هشتم شهریور در اختیار ایرنا قرارگرفت، حمله به دفاتر مجلس اعلای اسلامی را غیرموجه دانست و آن را تقبیح کرد.

توقف تمامی فعالیت‌های جیش‌المهدی به مدت شش ماه از مهم‌ترین بندهای این بیانیه است.

رهبر معنوی جیش‌المهدی هدف از به حال تعلیق در آوردن فعالیت جیش‌المهدی را بازسازی ساختار این تشکیلات عقیدتی ذکر کرده‌است.

این روحانی ضد اشغال عراق همچنین در واکنش به حوادث خشونت‌بار اخیر در کربلا در جریان آیین‌های نیمه شعبان، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد و از هواداران خود خواست به این مناسبت لباس سیاه بر تن و مجالس عزا برپا کنند.

شهر کربلا روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری شاهد درگیری بین افراد مسلح و نیروهای پلیس و محافظان عتبات عالیات بودکه در نتیجه آن دست‌کم ‪ ۵۲‬نفر کشته و بیش از ‪ ۳۸۰‬نفر زخمی شدند.[در همین ارتباط]

مقتدا صدر همچنین هرگونه اظهاراتی که به نقل از وی یا دفتر شهید صدر ذکر شود را تکذیب کرده و در این راستا تنها دو نماینده خود را شایسته بیان مواضع وی و جریان صدر ذکر کرده‌است.

این روحانی ضداشغال عراق "ابوفراس المطیری" مسئول دفتر سیاسی جریان صدر و"صلاح العبیدی" مسئول رسانه‌ای جریان صدر را به عنوان افراد موثق خود برای مواضع جریان صدر و شخص وی ذکر کرده‌است.

مقتدا صدر در ادامه خواستار تحقیق و تفحص در ناآرامی‌های اخیر شهر کربلا و مجازات مقصران این حرکت فتنه‌انگیز شده‌است.

از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق در بازدید از شهر کربلا از بیانیه مقتدا صدر استقبال کرد.

نوری المالکی در جریان زیارت مرقد امام حسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) گفت که این موضع مقتدا صدر گامی در جهت درست است و موجب کاهش تنش‌ها و جلوگیری از بروز فتنه می‌شود.

کد خبر 30130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز