گروه بین‌الملل: در پی افشای صدور فتاوایی از سوی وهابیون مبنی بر تخریب اماکن مقدس در عراق و به موازات اعتراض مسلمانان ایران، عراق و دیگر کشورها، انجمن علمای دینی انگلیس نیز در بیانیه‌ای شدیداللحن صدور فتاوای تکفیری از این دست را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه تأکید شده تشویق مفتی‌های سعودی به انهدام حرم امام حسین(ع) نه‌تنها اعلام جنگ آشکار علیه شیعیان بلکه جنگی علیه همه مسلمانان است.

این انجمن از حکومت عربستان سعودی خواسته است تا در اقدامی‌سریع  ضمن اتخاذ موضعی روشن در قبال این فتاوی آن‌ها را بطور رسمی‌محکوم کرده و کسانی را که در صدور،‌ تکثیر و تشکیل کمیته‌های داوطلبانه در دانشگاه‌ها برای عملی‌کردن این فتواها فعالیت دارند به محاکمه بکشد.

این بیانیه با هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک این اقدام وخامت‌بار علیه شیعیان اهل بیت(ع) و مراقد مورد احترام مسلمانان، مسئولیت نتایج شوم صدور این قبیل فتاوای گمراه‌کننده را بطور کامل بر عهده حکومت عربستان سعودی دانسته است.

انجمن علمای دینی ضمن هشدار به حکام ریاض برای پرهیز از بازی با آتش، تأکید کرده است که اگر مراجع عظام تقلید تاکنون در برابر صدور چنین فتاوای خطرناکی سکوت کرده‌اند به این دلیل بوده که منتظر واکنش و اقدام حکومت سعودی بوده‌اند اما این سکوت به جای اینکه باعث اقدام ریاض شود به تشدید موضع و بسیج صدها جوان ساده‌دل انجامیده که حاضرند این فتاوا را به مرحله اجرا درآورند اما حکومت عربستان باید بداند که در صورت اجرای این فتاوا، جلوگیری از واکنش میلیون‌ها تن از پیروان اهل بیت(ع) در سراسر جهان علیه حکومت سعودی غیر ممکن خواهد بود.

صدها تن از شیعیان عراقی مقیم انگلیس نیز دیروز در تجمعی در برابر سفارت عربستان سعودی در لندن با سر دادن شعارهایی خشم خود را از صدور فتاوای مفتی‌های وهابی علیه مراقد ائمه اطهار(ع) اعلام کردند.

یاد آور می‌شود: جمعی از مفتی‌های وهابی عربستان‌سعودی و کویت با صدور فتاوایی، انهدام حرم مطهر امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(ع) را واجب شمرده‌اند.

پایگاه خبری نهرین‌نت در گزارشی اعلام کرد عبدالرحمن البراک مفتی اعظم عربستان سعودی، شیخ ممدوح الحربی، شیخ ناصر العمر، عبدالله بن جبرین، سفر الحوالی و حامد العلی، که مهم‌ترین مفتیان وهابی به شمار می‌روند با صدور فتواهایی خواستار انهدام مراقد مطهره امامان شیعه(ع) شده‌اند.

این فتاوا که در پی استفتای جمعی از دانشجویان دانشگاه وهابی محمد بن‌سعود صادر شده از مدتی پیش و پس از آغاز تعطیلات تابستانی حوزه‌های وهابیت و دومین حمله به بارگاه عسکریین(ع) در سامرا در سطح گسترده‌ای ترویج شده است.

در این فتاوا از هر اقدامی‌برای محو آنچه آثار شرک بویژه در کشور عراق و شهر کربلا خوانده شده، استقبال شده است. در این فتواها از حرم امامان شیعه(ع) به عنوان بت‌هایی یاد شده که باید با خاک یکسان شود و هجمه علیه مقدسات شیعی فصل مشترک همه این فتواها است.

کارمندان دانشگاه محمد بن سعود می‌گویند ده‌ها تن از دانشجویان این دانشگاه، بویژه دانشجویان سال‌های بالا در دانشکده شریعت بطور داوطلبانه در حرکتی تحت عنوان « اشاعه فرهنگ توحید ناب در میان امت بویژه عراق برای خلاص‌شدن از مراقد و قبور و پاکسازی کشورهای اسلامی‌از آن‌ها» اقدام به توزیع این فتواها کرده‌اند.

این دانشجویان با تشکیل کمیته‌های داوطلبانه در حال راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی، دوره‌های تابستانه و جذب نیرو از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی هستند تا بدین‌وسیله حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مانند حرم عسکریین(ع) به‌عنوان اهداف آینده به اصطلاح موحدان مجاهد ویران کنند.

علاوه بر این سفر الحوالی، مفتی مشهور وهابی در پاسخ به استفتائی در این باره گفت: علاوه بر کربلا واجب است که حرم زینب(س) در دمشق و حرم سید احمد البدوی، از نوادگان امام‌هادی(ع) در مصر نیز به عنوان بت‌هایی که به جای خدای تبارک و تعالی مورد پرستش قرار می‌گیرند با خاک یکسان شوند.

دفتر وعظ و ارشاد دانشگاه وهابی «الامام بن‌سعود» که از مهم‌ترین منابع تأمین تروریست در عراق و گروه تروریستی فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد لبنان به شمار می‌رود نیز طی روزهای اخیر اقدام به توزیع فتواهای بن جبرین، الحوالی، البراک، الحربی و دیگر مفتی‌های وهابی کرده که در آنها از عملیات‌های انجام‌شده علیه مراقد ائمه(ع)، امامزادگان و اولیا در عراق تمجید شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی‌ریاست کل بررسی‌های علمی‌که زیرمجموعه اداره صدور فتوای عربستان‌سعودی به شمار می‌رود نیز فتوایی از بن‌باز، مفتی برجسته حکومت سعودی منتشر کرده که مسلمانان را به انهدام ضریح امامان شیعه به عنوان بت‌ها و نمادهای شرک فرامی‌خواند.

گفته می‌شود نهادهای امنیتی دولت عراق طی چهار ماه اخیر اطلاعاتی با طبقه‌بندی «مورد اطمینان و با درجه تأیید بالا» دریافت کرده‌اند که نشانگر عزم گروه‌های تکفیری برای اقدام تروریستی علیه حرم امام حسین(ع) در کربلا است.

به گزارش خبرگزاری فارس نیروهای امنیتی عراق دو هفته پیش دو موشک از نوع گراد را که آماده شلیک به مرکز شهر کربلا بود در منطقه الوند در 25 کیلومتری این شهر کشف کردند که این اقدام ناکام به علاوه دیگر اطلاعات دریافتی حکایت از طرح‌های قطعی برای حمله به حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) دارد.

کد خبر 27114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز