پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: منابع امنیتی آلمانی از برنامه سری هسته‌ای عربستان سعودی پرده برداشتند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "صوت السلام"، این منابع با اشاره به اینکه این برنامه سری، با مشارکت پاکستان در حال انجام است، تأکید کردند: تعدادی از دانشمندان هسته‌ای پاکستان، در برهه سال‌های 2003 تا 2005 میلادی در ایام برگزاری حج، در پوشش حجاج پاکستانی، وارد عربستان سعودی شدند.

بر اساس این گزارش، این دانشمندان بطور سری، از مکه به ریاض و جده منتقل شدند تا در برنامه هسته‌ای سعودی مشارکت و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

منابع امنیتی مزبور تصریح کردند: برنامه سری هسته‌ای عربستان سعودی در اوائل دهه 90 میلادی و بویژه پس از ورود پاکستان به باشگاه هسته‌ای جهان در سال 1998 کلید خورد.

جان بایک کارشناس نظامی آمریکایی در این باره گفت: عربستان‌سعودی بیشتر تجهیزات پیشرفته پاکستان را که در برنامه هسته‌ای کاربرد دارد خریداری و هزینه تمامی آنها را بطور کامل پرداخت کرد.

 دانشمندان عراقی در ریاض

از سوی دیگر معارضان سعودی که در واشنگتن و لندن به سر می‌برند نیز با تأیید این اخبار، فاش کردند:‌ حکومت سعودی تعداد زیادی از دانشمندان هسته‌ای عراق را گرد آورده و برای آنها در جنوب شهر ریاض، مجتمع مسکونی ویژه‌ای ساخته است تا در آنجا به تحقیقات هسته‌ای بپردازند.

بنا بر این گزارش، این دانشمندان عراقی به سردمداران سعودی هشدار داده‌اند که در گرداب اشتباهاتی که رژیم سابق عراق دچار آن شد گرفتار نیایند.

منابع معارض اضافه کردند: دانشمندان هسته‌ای عراق که در ریاض به سر می‌برند، علنی‌بودن پرونده هسته‌ای عراق را از نقاط ضعف رژیم بعثی دانسته و خطاب به سعودی‌ها تأکید کرده‌اند که تلاش کنند تا برنامه هسته‌ای خود را حتی از همه و حتی همپیمانان آمریکایی خود مخفی نگه دارند.

این منابع سعودی افزودند: این افراد به دستگاه‌های مسؤول پرونده هسته‌ای عربستان توصیه کرده‌اند که آزمایشگاه‌های هسته‌ای خود را در زیر زندان‌هایی بسازند که به تازگی بنا شده‌اند.

معارضان حکومت عربستان در ادامه با اشاره به اینکه سردمداران سعودی ساخت این زندان‌های جدید را با بودجه هنگفتی آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کردند: ریاض اعلام کرده است که بودجه‌ای نزدیک به یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای ساخت زندان‌های جدید در نظر گرفته و برای اجرای این پروژه قراردادی را با شرکت ساختمانی "بن‌لادن" منعقد کرده است.

مشارکت بن‌لادن

این در حالی است که اعلام این خبر از سوی ریاض، تحفظاتی را از سوی آمریکایی‌ها در پی داشته که معتقدند مجموعه شرکت‌های "بن‌لادن" همچنان سهم "اسامه" از سود فعالیت‌ها را برای وی ارسال می‌کنند.

مجموعه شرکت‌های ساختمانی "بن‌لادنگ که بزرگترین شرکت ساختمانی در شبه‌جزیره عربستان به شمار می‌رود از سوی پدر "اسامه بن‌لادن" تأسیس شد که روابط نزدیکی با آل سعود و آمریکا داشت.

این گزارش حاکی است، بودجه در نظر گرفته‌شده برای ساخت این زندان‌ها بسیار بیش از حد معمول است که همین خود، نشانه‌ای دال بر ساخت آزمایشگاه‌های سری زیر زمینی است و علاوه بر این می‌توان هنگام لو رفتن این آزمایشگاه‌ها و احتمال بمباران آنها، از زندانیان به عنوان سپرهای انسانی استفاده کرد.

پیش از این روزنامه انگلیسی "فایننشال‌تایمز" و روزنامه آمریکایی "لس‌آنجلس تایمز" نیز گزارش‌های مشابهی را در این خصوص منتشر کرده بودند.

دلایل حمله لفظی ریاض به تهران

این پایگاه خبری می‌افزاید: حمله شدید عربستان‌سعودی علیه برنامه هسته‌ای ایران که بعضاً از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی پیشی می‌گرفت، در میان برخی کشورهای عربی و غربی ابهاماتی را ایجاد کرده بود که با انتشار گزارش‌های حاکی از وجود برنامه سری هسته‌ای حکومت سعودی، این ابهامات تا حدودی بر طرف شد.

"صوت السلام" در ادامه تأکید می‌کند: پافشاری بیش از حد عربستان برای ترساندن جهان از برنامه هسته‌ای ایران در حقیقت دود غلیظی بوده که ریاض برای منحرف‌کردن انظار و مخفی نگه‌داشتن برنامه هسته‌ای خود پخش می‌کرده است.

این پایگاه خبری در ادامه آورده است: پس از اقدامات اخیر مفتی‌های وهابی و تلاش آنها برای تثبیت حکومت سعودی، حمله آنها به تمامی مذاهب اسلامی بویژه تشیع جعفری، تشویق و پیش‌راندن رژیم مخلوع بعثی برای راه‌اندازی جنگ تحمیلی علیه ایران و خرج میلیاردها دلار برای تغییر مذهب شیعیان ایران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی به بهانه نگرانی از صدور انقلاب، اکنون نقش این کشور در بازی‌های آینده روشن شده است.

این گزارش تأکید می‌کند: اقدامات مفتی‌های سعودی در تکفیر پیروان دیگر مذاهب و اجبار مردم به گرویدن به مذهب کینه‌جوی سلفی با این ادعا که وهابیت تنها نماینده اسلام حقیقی است و اقدام امروز این کشور و برخی کشورهای عربی علیه ایران و عراق به علت اکثریت شیعه این دو کشور، تا کنون تنها نتیجه عکس داده است.
این پایگاه خبری می‌افزاید: دیگر برای هیچ عاقلی جای شک و تردید در مورد اهداف و نیات عربستان‌سعودی در دستیابی به برنامه هسته‌ای باقی نمانده است و اگر آنان تا کنون با صدور فتاوا و تأیید بریدن سر افرادی که علیه اربابان‌شان فعالیت می‌کرده‌اند دیگران را تهدید می‌کرده‌اند فردا با سلاح‌هایی دهشتناک‌تر به تهدید دیگران برخواهند خاست.

"صوت السلام" با اشاره به سفر فوری "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" به کشورهای چین، هند و پاکستان به محض جانشینی به جای فهد، فاش کرد: هدف از این سفرها تکمیل برنامه هسته‌ای نیمه‌کاری حکومت فهد بود.
این گزارش با اشاره به اینکه "ملک عبدالله" معتقد است که آمریکا به ایران حمله خواهد کرد،‌ می‌افزاید: به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم پادشاه عربستان‌سعودی با این شدت و حدت علیه برنامه هسته‌ای ایران موضع می‌گیرد.

این پایگاه خبری در پایان با اشاره به فروش 10 میلیارد و 600 میلیون دلاری تجهیزات و تسلیحات آمریکایی به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس آورده است: تنها در سال گذشته کشورهای غربی 11 میلیارد و 500 میلیون دلار تسلیحات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فروخته‌اند که نشان‌دهنده تأثیرپذیری آنها از شایعه‌پراکنی‌های حکومت سعودی است.

برخی رسانه‌های سعودی پیش از این در جریان سفر "محمود احمدی‌نژاد" رئیس‌جمهوری ایران به ریاض و دیدار وی با "ملک عبدالله" پادشاه این کشور نوشته بودند که ملک عبدالله در این دیدار، به احمدی‌نژاد درباره جدی‌بودن تصمیم آمریکا برای حمله به ایران هشدار داده بود که این اظهارات با بی‌توجهی احمدی‌نژاد مواجه شد.

کد خبر 27458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز