جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

مجلس سنای آمریکا اخیرا طی طرحی خواستار تشکیل مناطق نیمه خودمختار در داخل عراق فدرال شد.

این طرح که توسط سناتور جوزف بایدن – رئیس کمیته روابط خارجی سنا – ارائه شد با 75 رای موافق در برابر 23 رای مخالف تصویب شد و در اقدامی غیرمنتظره 26 نماینده جمهوری‌خواه از آن حمایت کردند.

این طرح در واقع نظر پیشنهادی مجلس سنا محسوب می‌شود و تحلیلگران آن را یک اقدام قابل توجه در مشاجرات اخیر پیرامون سیاست‌های آمریکا در عراق می‌دانند.

در طرح بایدن از رئیس‌جمهور جورج بوش خواسته شده تا طی کنفرانسی از عراقی ها بخواهد در زمینه ایجاد مناطق فدرال در داخل عراق متحد به یک توافق سیاسی برسند.

در این طرح همچنین به منطقه کردنشین فعلی اشاره شده و آمده است: قانون اساسی عراق حاکمیت دولت منطقه‌ای کردستان در شمال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

اما در این طرح، پیشنهادی برای تشکیل سایر مناطق نیمه‌خودمختار در عراق نشده است.

واضح است که با توجه به ترکیب قدرت در عراق منظور اصلی ایجاد مناطق شیعی و سنی، علاوه بر منطقه کردنشین است.

به گزارش ترکشین دیلی، در عین حال کردها بر حفظ خودمختاری خود اصرار می‌ورزند، اما شیعیان و سنی‌ها مخالف تقسیم عراق به مناطق فدرال هستند و معتقدند  این امر باعث تقویت فرقه‌گرایی خواهد شد.

هر چند که در طرح بایدن بر حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید شده است و ادعا شده که گروه‌های فرقه‌گرا و قومی  از حفظ تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنند، اما واکنش‌های داخلی و خارجی به این طرح چندان امیدوارکننده نبوده است و دولت‌های منطقه آن را رد کرده‌اند.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در نخستین واکنش رسمی دولت این کشور به طرح تقسیم عراق اعلام کرد: سوریه هرگونه اقدام  و طرحی را که به تقسیم عراق بر اساس ملاک‌های طایفه‌ای یا فرقه‌ای منجر شود رد می‌کند.

در عین حال سوریه از هر اقدام در مسیر تحکیم وحدت ملی و یکپارچگی خاک این کشور حمایت می‌کند.

عادل عبدالمهدی معاون رئیس‌جمهور عراق هم که برای دیداری رسمی وارد دمشق پایتخت سوریه شده بود پس از دیدار با فاروق‌الشرع همتای سوری خود خاطرنشان کرد: عراق از هزاران سال پیش به طور یکپارچه بوده است و مولفه‌های جامعه این کشور به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

وی با تقبیح طرح کنگره آمریکا برای تقسیم عراق، گفت: برای ملت عراق تقسیم‌هایی که از سوی مجلس نمایندگان عراق و نه تصمیم‌های دیگران اتخاذ شود، حائز اهمیت است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج فارس نیز طرح سنای آمریکا در خصوص تقسیم عراق براساس ملاک‌های مذهبی و قومی را محکوم و اعلام کرد: چنین طرحی موجب پیچیده‌ترشدن اوضاع عراق در آینده خواهد شد.

عبدالرحمان العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد این طرح که ادعا می‌شود با هدف پایان‌دادن به درگیری‌های فرقه‌ای در عرق ارائه شده، نمی‌تواند موفق باشد و در عوض بایستی عوامل موثر در بروز شرایط کنونی عراق مورد بحث و بررسی قرار گیرد. وی هشدار داد که طرح سنای آمریکا در خصوص تقسیم عراق تاثیرات زیان باری بر ثبات منطقه و جهان خواهد داشت.

کد خبر 32617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز