همشهری آنلاین: رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش روابط کشورهای آفریقا با کشورهای مستقل چون ایران ، رهبران این کشورها را در مبارزه با انحصار کمک می کند.

به گزارش سایت وزارت امورخارجه،الفا عمر کناره رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا و رییس جمهوری سابق مالی روز سه شنبه 22 خرداد1386 در دیدار با آقای منوچهر متکی در تهران افزود:گسترش روابط با ایران همچنین به مبارزه با خطر حضور قدرتمندان که هدف آنها غارت منابع غنی و انرژی قاره آفریقا است ، کمک می کند.

رییس اتحادیه آفریقا با بیان این که آفریقا قاره ای فقیر نیست بلکه قربانی میراث استعمار است ، تصریح کرد:آمریکا ضمن حفظ ذخایر نفتی خود ، 30 درصد مصرف انژی خود را به قیمت ارزان از خلیج گینه تأمین می کند.

کناره با اشاره به جایگاه و ویژگی خاص جمهوری اسلامی ایران گفت : مشارکت ایران در طرح های توسعه ای آفریقا به خصوص انرژی می تواند در توسعه و پیشرفت آفریقا بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به سیاست های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش روابط با کشورهای آفریقا افزود : ما علاوه بر توسعه روابط دو جانبه با ایران ، خواهان گسترش روابط ایران با سازمان های بین المللی آفریقا از جمله اتحادیه آفریقا هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به حضور دراز مدت استعمار در آفریقا گفت : تشکیل اتحادیه آفریقا بعد از چند قرن حضور استعمارگران در این قاره در حقیقت تعریف جمعی و هویت واقعی آفریقا است که به عنوان یک نهاد بین المللی و تأثیرگذار نهادینه شده است.

آقای متکی افزود : امروز آفریقا بر خلاف تصویری که استعمارگران از این قاره مبنی بر فقر ، گرسنگی و بیماری به دنیا القاء می کردند ، منطقه ای سرشار از منابع با سرزمین هایی مستعد و انسان هایی هوشمند و پرتلاش است که در پی شکوفایی ظرفیت های فراوان خود هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست های دولت نهم در خصوص آفریقا افزود : جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای برای کار با آفریقا دارد و در این زمینه برنامه های مناسبی را نیز تعریف کرده است.

آقای متکی مبارزه کشورهای آفریقا با انحصار طلبی برخی قدرت های بزرگ برای حضور در این قاره و بهره برداری از منابع انرژی آن را زمینه ساز حضور کشورهای دوست آفریقا از جمله جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک متکی و آلفا کناره 

 از سوی دیگرآقای متکی که روز سه شنبه  به همراه `آلفا عمر کناره ` رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا و رییس جمهوری سابق مالی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کرده بود بر ضروت آزادی سریع پنج مأمور کنسولگری ایران در اربیل تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادامه بازداشت پنج دیپلمات ایرانی به آمریکا هشدار داد و گفت : ما آمریکایی ها را از این کار زشت و غیرقانونی پشیمان می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خبر از آن داد که قرار است طی یکی دو روز آینده نامه دیگری خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شود و از بی توجهی و بی اقدامی و تبعیض آشکار و غیرقابل دفاع شورای امنیت به خاطر تعلل در قرار دادن موضوع ربوده شدن مأموران کنسولی ایران در دستور کار شورای امنیت انتقاد کند.

آقای متکی همچنین با اشاره به مذاکراتش با `برهم صالح` معاون نخست وزیر عراق گفت که در این مذاکرات موضوع پنج دیپلمات ایرانی مطرح شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با بازگشت مقامات عراقی به کشورشان پیگیری جدی تری در این زمینه صورت گیرد.

آقای متکی در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات روز گذشته `جواد وعیدی ` معاون بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در وین گفت : دور جدید مذاکرات شروع شده بین ایران و نماینده شش کشور ، در فضایی سازنده تر در مقایسه با گفت و گوهای پیشین در حال شکل گیری است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد : ارزیابی هایی که از کشورهای مختلف دریافت می کنیم نشانگر این است که اراده ای برای حل این مسایل ایجاد شده و این امر را مثبت ارزیابی می کنیم.

آقای متکی گفت و گوهای روز گذشته وین را در راستای پیگیری مذاکرات `مادرید` و آماده سازی دور بعدی این گفت و گوها دانست.

وی خاطر نشان کرد : طی یکی دو هفته آینده تاریخ و مکان مشخص گفت و گوهای آقایان `سولانا ـ لاریجانی ` اعلام خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد : ما روند جدید این گفت و گوها را سازنده و رو به پیشرفت می بینیم.

آقای متکی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ادامه گفت و گوهای ایران و آمریکا و عراق ، با بیان این که آمریکا بخشی از مشکل عراق است ، خاطر نشان کرد : در صورتی که آمریکا برای تغییر سیاست هایش مصمم باشد ، درخواست دولت عراق برای ادامه این گفت و گوها را با نظر مثبت بررسی می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک با `آلفا عمر کناره ` رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا و رییس جمهوری سابق مالی ، گفت : امیدواریم در خصوص موضوع هسته یی به یک راه حل جامع الاطراف دست یابیم.

آقای متکی دور جدید گفت و گوهای ایران و نماینده گروه 1+5 را نسبت به گذشته سازنده تر توصیف کرد و گفت : امیدواریم از طریق گفت و گو و در چارچوب روش های دیپلماتیک به یک راه حل جامع الاطراف دست پیدا کنیم .

وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد که منظورش از راه حل جامع الاطراف راه حلی است که در آن هم منافع و حقوق مسلم ملت ایران در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته یی تأمین شود و هم مکانیزم های لازم برای عدم انحراف و رفع نگرانی های احتمالی طرف مقابل اندیشیده شود.

وی در پاسخ به سؤالی خبر از آن داد که خانواده های پنچ دیپلمات ایرانی امروز در تهران با ` برهم صالح` معاون نخست وزیر عراق دیدار خواهند کرد.

آقای متکی با اشاره به مذاکرات 2 ساعته اش با آلفا عمر کناره رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا ، گفت : دولت نهم بر گسترش و تعمیق همکاری های همه جانبه ایران و آفریقا تأکید دارد.

وی آمادگی ایران را برای کمک به حل بحران ها و مشکلات آفریقا اعلام کرد.

عمر کناره نیز با اشاره به نقش مهمی که ایران می تواند در جهت صلح و ثبات و پیشرفت قاره آفریقا داشته باشد ، گفت : ایران و آفریقا باید روابط ویژه ای با هم داشته باشند.

رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا با اشاره به مشکلاتی که این قاره با آن مواجه هست ، افزود : راه حل این مشکلات را باید در سطح قاره ای جستجو کرد.

رییس جمهوری سابق مالی تأکید کرد که 53 کشور قاره آفریقا باید به سمت شکل گیری `ایالات متحده آفریقا` حرکت کنند.

کد خبر 24165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز