همشهری آنلاین: رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور گفت: طی بازه زمانی 43 سال اخیر، 6 سال خیلی خشک در کشور رخ داده که 30 درصد آن در دو سال اخیر بوده است.

به گزارش مهر, عباس رنجبر افزود: در 9 ماهه سال زراعی 5 درصد از مساحت کشور خشکسالی بسیار شدید، 10.8 درصد خشکسالی شدید،22.6 درصد خشکسالی متوسط داشته اند.

  • 74 درصد از مناطق مختلف کشور تحت تاثیر پدیده خشکسالی

به گفته وی، در 9 ماهه سال زراعی حدود 74 درصد از مناطق مختلف کشور تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار گرفت این در حالی است که طبق اظهارات رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور 27.2 درصد از مساحت کشور با خشکسالی ملایم و 8.6 درصد نیز خشکسالی خیلی ضعیف داشته‌اند.

وی افزود: اطلاعات و داده های هواشناسی و خشکسالی در اختیار سازمان‌های مربوط قرار گرفته و این داده‌ها نقش مهمی در تصمیم گیری این سازمان‌ها از جمله انجام کشت دیم داشته است.

رنجبر در مورد وقوع دوره های خشکسالی در کشور نیز گفت: طولانی ترین دوره خشکسالی در کشور بین سالهای 1377 تا 1381 رخ داد. ضمن اینکه در سال زراعی 87-86 شدیدترین خشکسالی کشور در طی 43 سال اخیر رخ داد.

به گفته وی، پدیده گرد وغبار و آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از تبعات خشکسالی است و از آنجایی که ایران در مناطق خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته است بیش از 90 درصد اقلیم آن خشک و نیمه خشک است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی با بیان اینکه پدیده خشکسالی یک پدیده خزنده و تدریجی است، اظهار داشت: معمولا آغاز خشکسالی به سختی تشخیص داده می‌شود اما وقتی این پدیده رخ می‌دهد تبعات بلند مدت دارد.

  • ایران در 43 سال گذشته 6 سال پرآب و هفت سال خشک داشته است

بر اساس اظهارات رئیس مرکز ملی خشکسالی، ایران در طی این 43 سال 6 سال پرآب و 7 سال خشک داشته است.

وی با بیان اینکه درطی بازه 43 سال اخیر، 24 سال میزان بارش ها نرمال بوده است، گفت: با توجه به افزایش جمعیت و نیازهای کشاورزی و صنعتی کشور در برخی از شرایط هم که کشور در شرایط خشکسالی نبوده با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

رنجبر اظهار داشت: در سال زراعی گذشته از اول مهرماه تا آخر آذرماه 32 درصد بارش نرمال رخ داد و حدود 68 درصد با کمبود بارش مواجه بوده ایم که بر این اساس می توان گفت پاییز سال گذشته از خشک ترین فصلهای پاییز در بازه زمانی 43 سال بوده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی میزان جذب بارش در استانهایی چون بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان حداکثر بین 3 تا 4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های خشکسالی و هواشناسی و خشکسالی کشاورزی به هم مرتبط هستند، اظهار داشت: بخش عمده از مناطق کشور در طی 9 ماهه سال زراعی تحت تاثیر خشکسالی بوده است.

رنجبر افزود: بر اساس داده های و شاخص هایی که شرکت مدیریت منابع آب کشور ارائه کرده است، استانهای بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و حتی گلستان از دیدگاه آب شناسی با مشکل مواجه بوده‌اند.

  • میزان بارش‌ها در پاییز امسال گرایش به حالت نرمال و کمتر از نرمال دارد

وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در پاییز امسال با تاخیر شروع خواهد شد گفت: میزان بارش‌ها در فصل پاییز گرایش به حالت نرمال و کمتر از نرمال داشته و در حال حاضر برای این فصل بارش‌های زیادی پیش بینی نمی‌شود.

رنجبر گفت: میزان بارش‌ها در اوایل زمستان زیادتر شده و در نیمه اول زمستان بارش‌ها در حد نرمال و کمتر از آن است.

کد خبر 142043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز