پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

مردم کرمان 10 سال است منتظر رسیدن آب از سرشاخه‌های زاگرس به شهرشان هستند.

مرجان طباطبایی - مردم کرمان 10 سال است منتظر رسیدن آب از سرشاخه‌های زاگرس به شهرشان هستند.

کشاورزان کرمانی 10 سال است منتظر اعلام خبری از وضعیت طرح انتقال آبی که قرار است سبزی را ارمغان زمین‌هایشان کند، هستند. مسئولان کرمان هم که انگار پیگیری‌های 10 ساله‌شان برای اجرایی کردن این طرح به نتیجه نرسیده است؛ از اظهار نظر شفاف در مورد عملیاتی نشدن آن خودداری می‌کنند.

بله صحبت از یک طرح انتقال آب است که از 10 سال گذشته تاکنون در فهرست طرح‌های فراموش شده قرار گرفته و هیچ خبری از شروع مطالعات و یا اجرای آن نیست.رای انتقال 250 میلیون مترمکعب آب در سال در برنامه‌ریزی مسئولان قرار گرفته بود.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی کرمان، در گفت‌وگو با ما می‌گوید: 10 سال است این طرح انتقال آب بلاتکلیف مانده است.سید مهدی موسوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان، نیز در این باره توضیح می‌دهد: این طرح انتقال آب هنوز اجرایی نشده است.
وی، در مورد علت این تاخیر از اظهار نظر شفاف خودداری کرده و به این جمله اکتفا می‌کند که «علت را وزارت نیرو باید توضیح دهد؛ چون این یک طرح ملی است.»

کرمی، نماینده کرمان در مجلس ، در گفت‌وگو با ما یادآور می‌شود: بر روی این طرح نام ملی نهاده شده و می‌باید با نگاهی ملی پیگیری می‌شد؛ اما نشد.

استان کرمان که سهمش در نقشه ایران نقطه ای خشک و کویری بوده، بحران کم‌آبی و خشکسالی را هم سخت تر تجربه کرده است، هر سال که می‌گذرد اثرات این خشکسالی کرمان را در وضعیت بحرانی تری قرار می‌دهد. بر اساس طرحی که 10 سال پیش برای تامین آب استان کرمان تدارک دیده شد قرار بود که آب کوه‌های زاگرس کمی از خشکی این نقطه کشور بکاهد که البته طبق اعلام مسئولان این استان این طرح ملی انتقال آب فقط بر روی کاغذ آمده است. کمبود منابع آبی و وقوع خشکسالی در کرمان علاوه بر ایجاد مشکل برای شهرها و روستاهای این استان ظرفیت‌های موجود در آن را هم با خطر جدی مواجه ساخته است.

رییس اتاق بازرگانی کرمان از این طرح انتقال آب به عنوان یکی از راه‌های نجات باغات پسته استان از بحران کم آبی و خشکسالی یاد می‌کند و می‌گوید: بهتر است برای توسعه اقتصادی کشور دولت توجه بیشتری در اجرایی کردن این طرح داشته باشد.
به گفته وی بحران آب باعث کاهش 80 درصدی تولید پسته در این بخش شده است.

جلال پور یادآور می‌شود: بیشتر باغات پسته کرمان در مناطق ناپایدار از لحاظ منابع آبی قرار دارد.

براساس این گزارش، با وجود کویری بودن استان کرمان شغل اصلی مردم آن کشاورزی است؛ محصولات کشاورزی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

کرمان علاوه بر این که تامین‌کننده محصولات کشاورزی سایر استان‌ها بوده، نقش تعیین‌کننده‌ای هم در افزایش سهم صادرات غیر نفتی ایران به دلیل تولید پسته و خرما دارد. اما این سهم در هر 3 بخش هر سال در حال کاهش است؛ چه آنکه کمبود آب تمامی مزارع و باغات را هر سال خشک و خشک تر می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس در توضیح تاخیر در اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های زاگرس به کرمان به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود این که این طرح در ردیف طرح‌های ملی قرار گرفته است؛ اما با نگاهی ملی دنبال نمی شود.

وی ادامه می‌دهد: مانع فعلی در اجرای این طرح «دیدگاه‌های منطقه‌ای» است نه ملی.
نماینده کرمان در مجلس، با اعلام این که 10 سال است خشکسالی در این استان حاکم است، می‌گوید: کل کشاورزی ما در حال تخریب است اما متاسفانه اجرای طرح انتقال آب حوزه به حوزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اجرایی شدن مشابه این طرح در سایر استان‌ها یادآور می‌شود: تنها بخش محروم از این امر کرمان است که ضروری است نگرش مناسب‌تری اعمال شود؛ چرا که در غیر این صورت شاهد آثار جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

کرمی با ذکر این مثال که نفت موجود در شهرهای نفت خیز کشور فقط در انحصار همان شهرها نیست و با نگاهی ملی در سایر بخش‌ها تخصیص می‌یابد، اعلام می‌کند :در مورد ریزش نزولات آسمانی هم باید این نگاه حاکم شود که آب مناطق بهره‌مند از آب و بارش‌های مناسب به استان‌های محروم همچون کرمان انتقال یابد.وی توصیه می‌کند که باید در فضای همزیستی، نسبت به مسایل ملی نگرش ملی داشته باشیم.

همشهری استان‌ها

کد خبر 79110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز