یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاغزارهای اطراف کرمان مهم‌ترین عامل در زمینه جلوگیری از بروز طوفان‌های شن در کلانشهر کرمان محسوب می‌شوند این در حالیست که طی سال‌های اخیر عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، عوامل انسانی و ساخت و سازهای غیرمجاز این جنگل‌های اطراف کرمان را تهدید می‌کند.

به گزارش مهر، شهر کرمان در نزدیکی چندین کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته است بیشترین این کانون‌ها در قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر کرمان قرار گرفته‌اند.

کهنسالان کرمان می‌گویند که پیش از کاشت دستی این تاغزارها کرمان به صورت مداوم شاهد بروز طوفان‌های شن بوده‌ است اما بعد از کاشت دستی این تاغها به مرور مشکل بروز طوفان شن در کرمان رفع شده است و هم اکنون نیز این شهر سالهاست که پدیده طوفان شن را ندیده است.

از دیرباز تا کنون مردم کرمان برای رهایی از طوفان‌های شن و گسترش بیابان به کشت درختان مقاوم در برابر خشکسالی و بادهای سهمگین کویر روی آورده اند و در حقیقت رمز بقا و زندگی شهرنشینی و روستایی در مناطق کویری شمال کرمان وجود همین تاغ‌ها بوده‌اند.

  • سودجویان درختان را قطع و به زغال تبدیل می‌کنند

اما این روزها تاغ‌های اطراف شهر کرمان شاهد روزهای تلخ ناشی از تخریب‌های عوامل طبیعی و غیرطبیعی هستند.

علی اکبر مشرفی، عضو شورای شهر کرمان با تائید این مطلب گفت: تاغزارها یکی از فاکتورهای حیاتی برای شهر کرمان محسوب می‌شوند.

وی افزود: حفظ و نگهداری و کاهش توسعه این جنگل‌های دست کاشت برای تداوم زندگی در شهر کرمان بسیار با اهمیت است و در واقع وجود این جنگل‌ها جلوی توسعه بیابان‌ها و بروز طوفان‌های شن را می‌گیرد.

مشرفی گفت: تلاش‌های گسترده‌ای در راستای حفظ و نگه‌داری از این جنگل‌ها صورت گرفته است اما در این میان برخی افراد سودجو نیز با بی‌تدبیری تیشه به ریشه این درختان می‌زنند.

وی از مواردی از قطع این درختان توسط افراد سودجو برای تبدیل این درخت‌ها به زغال خبر داد و گفت: این افراد به منظور سودجویی اقدام به قطع درختان به صورت شبانه و انتقال آن‌ها به کوره‌های تولید زغال می‌کنند.

برای جلوگیری از بروز این مسئله باید گشت‌های شبانه‌روزی ایجاد کرد تا جلوی قطع درختان گرفته شود.

  • قطع تاغزارها ضربه جبران‌ناپذیر به شهر کرمان وارد می‌کند

علی شاهی، کارشناس منابع طبیعی کرمان نیز گفت: استان کرمان دارای 16 کانون بادی و بیابانی است و 4.2 میلیون هکتار از اراضی بیابانی کرمان در خطر فرسایش قرار دارند.

وجود برخی از ساختارهای طبیعی و یا انسانی همچون جنگل‌های دست کاشت در کنترل تعدادی از این کانون‌های به ویژه در حاشیه شهر کرمان بسیار با اهمیت هستند و از بروز طوفان شن جلوگیری می‌کنند.

شاهی افزود: طرح‌های متعددی برای نگه‌داری و حفاظت از این جنگل‌ها اجرا شده است و قطع و تخریب این درختان غیر قانونی است زیرا هدف کاشت این درختان جلوگیری از بروز طوفان شن در شهر کرمان بوده است.

  • ادامه زندگی در بسیاری از روستاهای کرمان به وجود تاغها بستگی دارد

وی تصریح کرد: در شرق استان کرمان نیز وجود این تاغزارها چشمگیر است بطوری که در ریگان و فهرج کانون‌های قابل توجهی از درختان دست کاشت وجود دارند که زندگی بسیاری از روستاهای این شهرستان‌ها به وجود همین تاغها بستگی دارد.

استفاده از عوامل طبیعی مانند جنگل‌ها سال‌هاست جایگزین روش‌هایی از جمله مالچ پاشی شده است زیرا مالچ پاشی هم هزینه‌براست و هم به طبیعت صدمه می‌زند اما درختان می‌توانند در کنار جلوگیری از نفوذ بیابان‌ها باعث زیبایی و ایجاد محیط‌های بر طبیعی که مکانی برای زندگی سایر جانداران نیز می‌باشند شود.

شاهی افزود: هر ساله میلیاردها تومان در استان کرمان به دلیل بروز طوفان‌های شن به زیرساخت‌ها خسارات وارد می‌شود که نشان از اهمیت وجود تاغها دارد و باید این جنگل‌های دست کاشت را توسعه دهیم و در راستای حفاظت از آن‌ها بکوشیم که این مسئله باید به درخواست و وظیفه عمومی برای مردم و مسئولان تبدیل شود.

کانون‌های فرسایش بحرانی باد در استان کرمان مساحتی معادل 676 هزار و 234 هکتار را در برمی‌گیرد و اگر جنگل‌های دست کاشت و گاه طبیعی اما کوچک اطراف شهر کرمان و پراکنده در سایر مناطق استان آسیب ببینند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای مردم به دنبال دارد.

  • با عوامل تخریب درختان برخورد قانونی می‌شود

وی تاکید کرد: باید با هرگونه عوامل تخریبی این جنگل‌ها به شدت برخورد قانونی شود و اجازه دست‌اندازی به این عرصه‌های ملی داده نشود.

تهدید گسترش بیابان در کرمان همیشه وجود داشته است اما وجود همین جنگل‌ها طی دهه‌های اخیر موجب شده است کرمان شاهد طوفان شن نباشد و شاید همین مسئله هم موجب شده است نسل جدید اهمیت وجود جنگل‌ها را فراموش کنند.

وی گفت: زندگی 100 روستا در شرق استان کرمان به دلیل گسترش بیابان‌ها در معرض خطر است و اگر تاغهای اطراف کرمان نیز تخریب شوند این خطر حتی شهر کرمان و به خصوص حومه شهر را تهدید می‌کند.

  • وجود هر درخت در کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است

محمد جهانشاهی، فعال محیط زیست استان کرمان نیز اظهار داشت: در استانی مانند کرمان به خصوص در مناطق شمالی استان وجود حتی یک درخت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدون شک وجود تاغزارها مهم‌ترین عامل حیات در شهرهای در مجاورت کویر است این گونه بومی استرالیا است و به دلیل مطابق بودن شرایط زیستی با کویر در اطراف شهر کرمان کاشته شده‌اند و پس از سال‌ها به درختانی تنومند تبدیل شده‌اند که مهم‌ترین عامل تثبیت خاک محسوب می‌شوند.

تخریب این درختان به وسیله عوامل مختلف در اطراف شهر کرمان از جمله قطع درختان، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و شهری، تخلیه نخاله‌های ساختمانی می‌تواند در کنار مخدوش کردن ورودی شهر ضربه مهلکی به طبیعت نیز وارد کند و چرخه طبیعت که طی چندین دهه ثابت شده است را به هم بزند.

وی تصریح کرد: تعرض انسانها به منظور سودجویی از این درختان بسیار مایه تاسف است زیرا برای منفعت شخصی عده‌ای افراد آینده شهر را تهدید می‌کنند.

اطراف کرمان کانون‌های فرسایش بادی قرار دارد و اگر این درختان که بر روی این کانون‌ها کاشته شده‌اند تخریب شوند کرمان شاهد بروز طوفان‌های شن با عوامل محلی خواهد بود.

کد خبر 270516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha