مرجان طباطبایی: مسئله از «جیره» و «سهمیه» و «نوبت‌بندی» گذشته است ؛ مردم شهر ایزدخواست در استان فارس حتی برای خوردن هم آب ندارند، چه برسد به آن که بخواهند صف به صف شوند و بین هم تقسیمش کنند.

این جمعیت 10 هزار نفری برای برخورداری از منابع آب پایدار نیاز به 5 میلیارد تومان بودجه دارند که اگر سال گذشته این اعتبار به شهرشان می‌رسید امسال از بی آبی رنج نمی‌بردند و آب  روانه شهرشان، می‌شد.

شهر ایزدخواست در بخش مرکزی شهرستان آباده استان فارس قرار دارد و جمعیت 10 هزار نفری را در خود جای داده است؛ جمعیتی که داوود محمدجانی، نماینده مردم آباده در مجلس در موردشان نگران است. حمد‌جانی به همشهری می‌گوید: تنها راه تامین آب برای مردم ایزدخواست آب معدنی است که فقر مالی این امکان را هم از آنها سلب کرده است.

از این رو مجبورند از ته‌مانده‌های آب لوله‌ها که غیر‌بهداشتی است، استفاده کنند.نماینده مردم آباده در مجلس، با بیان این که قرار بود از محل اعتبارات خشکسالی سال گذشته استان فارس، مشکل تامین آب مردم این شهر حل شود، ادامه می‌دهد: متاسفانه رقم اندکی را برای این طرح در نظر گرفتند که امسال هم نهایی نخواهد شد.

به گفته وی، طرح تامین آب شهر ایزدخواست به اعتبار 7 میلیارد تومانی نیاز دارد که از این رقم، سال گذشته 8 میلیون تومان هزینه شد و در سال جاری هم یک میلیارد تومان تخصیص یافت.محمدجانی  نسبت به بروز مشکلات بهداشتی در ایزدخواست هشدار داده و توضیح می‌دهد: در مراجعات اهالی شهر باخبر شدم بسیاری از مردم به خاطر نبود آب چند‌هفته‌ای است که حمام نرفته‌اند و باید برای آنها فکری شود.

وی از پیگیری‌های صورت گرفته‌اش با وزارت نیرو خبر داده و می‌گوید: قرار است برای بحران بی‌آبی در شهر ایزدخواست، طی هفته آینده مسئولان وزارتخانه جلسه اضطراری داشته باشند تا حداقل این مشکل را تا پایان سال حل کنیم.

نماینده مردم آباده در مجلس، از پیگیری اقدامی موقت در بخش آب استان فارس خبر می‌دهد که از طریق آن آب یکی از چاه‌های کشاورزی را برای تامین آب غیرشرب مردم این شهر اختصاص دهند.سیف‌الله انصاری‌فر، مدیر‌کل امور آب استان فارس در گفت‌وگو با همشهری اعلام می‌کند: از 70 شهر استان فارس، هیچ یک بی‌آب نیستند.

وی تاکید می‌کند: با اعتبارات خشکسالی سال گذشته، توانستیم بسیاری از شهرها را از حالت بحرانی خارج کنیم و در شرایط فعلی مشکل حادی در استان از نظر بی‌آبی وجود ندارد.این در حالی است که محمد‌جانی، مشکل بی‌آبی را محدود به شهر ایزدخواست نمی‌داند: شهر بوانات هم مشکل تامین آب شرب دارد که طرح سهمیه‌بندی در آن اجرا شده است.

حداقل 16 روستای این شهر هم کاملا بی‌آب هستند، روستاهایی که هر یک حداقل 4 هزار نفر جمعیت دارند. وزارت نیرو باید اقدام جدی برای مشکل آب کند.شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس و در فاصله 240 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که خانوارهای آن شامل حدود 80 درصد، روستانشین هستند.

همشهری استانها

کد خبر 87305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز