دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

فائزه توکل: در سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه جمعیت در شهرستان کرج، مشکلاتی را برای ارائه خدمات شهری در این شهرستان به‌وجود آورده که این مشکلات در بخش آب به دلیل نبودن جایگزین برای این ماده حیاتی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

بسیاری از شهروندان کرج نیز در پی تماس‌های مختلف با تحریریه روزنامه از افت فشار آب در ساعاتی از روز و یا قطعی آب در برخی از مناطق شهر ابراز نارضایتی می‌کنند و از مسئولان درخواست رسیدگی دارند.

 این در حالی است که به گفته بسیاری کرج از منابع آبی زیادی برخوردار است.اما مدیرعامل آبفای غرب استان تهران معتقد است بی‌توجهی به مشکلات آب آشامیدنی به ویژه اسراف در بخش خانگی و کشاورزی در کرج، مشکلات فراوانی را در آینده پیش‌روی شهروندان کرجی قرار خواهد داد.

حسین نوری‌ با بیان این مطلب می‌گوید: وضع منابع آبی در شهرستان کرج مناسب نیست. هم‌اکنون تاسیس تصفیه‌خانه و اجرای شبکه فاضلاب کرج در راستای کاهش مشکلات آب این شهرستان ضروری است.

 همچنین ایجاد شبکه فاضلاب از الزامات توسعه پایدار هر جامعه محسوب می‌شود و مزایای زیادی از جمله افزایش سطح بهداشت عمومی، استفاده از پساب‌ برای کشاورزی و آبیاری و حذف عمل پرهزینه پمپاژ و استحصال آب از چاه‌های عمیق توسط کشاورزان را در بردارد.زهرا عقیلی یکی از ساکنان شهر کرج درباره وضعیت آب منطقه محله‌اش می‌گوید: متاسفانه روزانه 3 تا 4 ساعت با افت فشار آب مواجهیم که مشکلاتی را برایمان ایجاد می‌کند.

همچنین به دلیل وجود املاح زیاد در داخل آب مجبوریم از دستگاه‌های تصفیه خانگی استفاده کنیم تا بتوانیم تا حدودی از این املاح بکاهیم.هیچ‌گونه آلودگی‌ای در منابع آبی غرب استان تهران وجود ندارد. البته در برخی مناطق سختی آب وجود دارد یعنی املاح آب بالاست که ضرر بهداشتی هم ندارد و اگر در بعضی مواقع شهروندان به‌عنوان مثال با بستن جرم بر روی وسایلشان از جمله کتری و سماور روبرو می‌شوند علتش همین است.

این را نوری مدیر‌عامل آبفای غرب استان تهران می‌گوید. او در ادامه اضافه می‌کند: حتی از نظر بهداشتی ثابت شده که املاح معدنی برای بدن لازم و ضروری است با این حال ما به‌طور مستمر و روزانه با آزمایشگاه مرکزی کنترل آب در ارتباط هستیم و اداره بهداشت نیز به طور مستمر بر آب تولیدی نظارت دارد تا مشکلی در آب آشامیدنی شهر وجود نداشته باشد.

با توجه به اینکه 93 درصد آب کرج از طریق چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی و 7 درصد بقیه از رودخانه‌های کرج و طالقان تامین می‌شود بنابراین حفظ این منابع برای شهر ضروری است. به همین دلیل مسئولان مصمم‌اند برای کاهش احتمال بروز مشکلات تامین و توزیع آب، هرچه سریع‌تر فاز دوم احداث تصفیه‌خانه آب شماره 2 کرج را با ظرفیت 500 لیتر در ثانیه به بهره‌برداری برسانند که در این صورت توان تصفیه به 1000 لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل آبفای غرب استان تهران درباره علت افت فشار آب در برخی از مناطق شهر کرج نیز اینطور می‌گوید: تامین فشار آب مناسب تا طبقه دوم ساختمان بر عهده ماست اما طبقات سوم به بالا برای اینکه با افت فشار مواجه نشوند باید از پمپ و مخزن آب استفاده کنند.

این مسئول در آخر با احتساب سرمایه‌گذاری خارجی و کمک دولت یادآور شد: سالانه حدود 15 میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب کرج سرمایه‌گذاری می‌شود که امیدوار است فاز نخست طرح فاضلاب در سال 91 بعد از 8 سال تاخیر به بهره‌برداری برسد. از طرف دیگر این مژده را هم داد که پس از اتمام مرحله نخست، مرحله دوم آن هم با اعتباری بالغ بر 126 میلیون یورویی آغاز ‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 91350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز