مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

کرج- الناز جعفری: چندی است که شهر کرج در حصاری از زندان‌ها گرفتار شده است؛ زندان کچویی و ندامتگاه مرکزی در جنوب، زندان رجایی‌شهر در شمال و زندان قزلحصار با انبوهی از مجرمان موادمخدر درغرب واقع در منطقه‌ای مابین حصارک و کیانمهر و مهرشهر.

زندان - کرج

 وجود این زندا‌ن‌ها خود سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنین کلانشهر کرج خصوصا ساکنان مناطق همجوار شده است. یکی از عمده مشکلات موجود، استقرار خانواده زندانیان در مناطق نزدیک به زندان برای دسترسی آسان به بستگان زندانی‌شان است.
حضور این خانواده‌ها شهر کرج را با مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی روبه‌رو می‌کند. همچنین به‌نظر می‌رسد منطقه خوش آب و هوای مهرشهر که زمانی به واسطه وجود هوای پاک و سالم و مناظر زیبا مورد توجه بسیاری قرار می‌گرفت، امروزه به‌دلیل وجود زندان قزلحصار به منطقه‌ای ناامن تبدیل شده است.

نزدیکی زندان قزلحصار به منطقه مهرشهرکه یک زندان کشوری است و از همه ایران، زندانیان با حبس‌های طولانی مدت در آن به سر می‌برند، سبب شده خانواده‌های آنها برای نزدیکی به این مکان از دورترین نقاط ایران به مهرشهر مهاجرت کنند و در حاشیه این بخش ساکن شوند که به مرور با افزایش جمعیت، هویت فرهنگی و بافت اصلی منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده و فرهنگ بومی در اختلاط با دیگر اقوام مهاجر باعث تضاد فرهنگی و اجتماعی شده است. این اختلاف‌ها مسائلی را در پی دارد که از نتایج آن می‌توان به ناامنی‌های موجود اشاره کرد.

نبود زیرساخت‌های فرهنگی و مهاجرپذیر بودن منطقه مهرشهر، رشد عمرانی و ارتقای کیفی آن‌را نیز با مشکل روبه‌رو کرده و گره کوری به طرح‌های فرهنگی- اجتماعی زده که بسیاری از مسئولین نیز برای برطرف کردن نواقص آن از خود اشتیاقی نشان نمی‌دهند. این منطقه بخش زیادی از جوانان را نیز در خود جای داده است که توجه به این قشر باید در دستور کار بخش‌های فرهنگی و عمرانی قرار بگیرد.

چند تن از ساکنان واحد‌های مسکونی در نزدیکی زندان قزلحصار در گفت‌وگو با خبرنگار ما از مشکلاتی که به‌دلیل همجواری با زندان گریبانگیرشان شده است و عمده‌ترین آنها نداشتن حصار در اطراف مجتمع به شمار می‌رود، گله‌مند بودند.

گویا قبلا از سیم توری فرسوده‌ای به‌عنوان حفاظ استفاده می‌شده که حتی با وجود آن دومرتبه زندانی فراری وارد مناطق مسکونی شده است. گرچه هربار با حضور ماموران و دستگیری زندانی فراری موضوع خاتمه یافته ولی بعد از آن اتفاقات، ساکنان احساس ناامنی بیشتری می‌کنند.

به گفته یکی از ساکنان این مجتمع‌های مسکونی، قراربود در مناقصه‌ای دیوارکشی دور مجتمع به بخش خصوصی واگذارشود که با توجه به طولانی‌شدن این موضوع، به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک ساکنان از آرامش خاطر برخوردار نخواهند شد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: زندان‌های کرج باید به بیرون شهر منتقل شوند و این امر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عزیز اکبریان افزود: وجود چند زندان در کرج مشکلاتی را برای این کلانشهر به‌وجود آورده و باید شرایط لازم برای انتقال آنها به خارج از این کلانشهر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تهران بیشتر زندان‌ها از شهر به بیرون منتقل شده اند که این امر در مورد کرج نیز باید با جدیت دنبال شود.
نماینده کرج بیان کرد: البته انتقال زندان‌ها نیاز به زمان دارد و در عین حال باید با برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد تا بتواند بخشی از مشکلات موجود را کاهش دهد.

اکبریان اظهار کرد: در واقع، یکی از مشکلات بزرگ در کرج، وجود زندان‌هاست که باعث می‌شود کرج به‌عنوان شهری بزهکار شناخته شود.

وی گفت: در حال حاضر وجود 4زندان در یک استان مثل البرز چهره استان و شهر کرج را مخدوش کرده و باید تدابیر اساسی برای انتقال این زندان‌ها اندیشیده شود.

نماینده مردم کرج در مجلس تصریح کرد: این تعداد زندان برای یک استان ، قابل توجه است و باید تدبیری اساسی جهت کاهش بار آسیب‌های ناشی از آن، اندیشیده شود. وی افزود: وجود این چهار‌زندان ارتقای دادگستری و تشکیلات مربوطه را می‌طلبد و ما خواهان انتقال این زندان‌ها هستیم چون آسیب‌های ناشی از آن به‌مراتب بالا و حائز اهمیت است.

وجود 4 زندان در کرج درحالی است که در این شهر و در کل استان تنها 3 سینما وجود دارد؛ نکته‌ای که از سوی کرج‌نشینان به‌عنوان گله مطرح می‌شود و از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

امید که مسئولین امر با توجه به شرایط خاص منطقه و هزینه‌هایی که درصورت بروز واقعه باید پرداخت کرد، به فکر علاج قبل از وقوع باشند.

کد خبر 148250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز