مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

بنیامین صدر: هنگامی که به ساختمان قدیمی و فرسوده شهرداری کرج در میدان شهدای این شهر می‌رسی

به‌خوبی متوجه می‌شوی که این کلانشهر غربی استان تهران به‌شدت از سردرگمی هویتی و ناهمگونی بصری رنج می‌برد؛ شهری که می‌توانست درصورت توسعه اصولی و همگون، شهری دوست‌ داشتنی با ظرفیت بالای‌پذیرش گردشگر باشد و همچون بسیاری از شهرهای حومه پایتخت‌های دنیا از رونق اقتصادی بهره گیرد. با ورود به دفتر علی آقازاده، شهردار جدید کرج که از اردیبهشت ماه بر صندلی شهرداری تکیه زده نخستین چیزی که توجه‌ات را جلب می‌کند هجوم شهروندان کرجی برای ملاقات حضوری با شهردار است و روی دیوار هم تصویری از ساختمان جدید و 11 طبقه شهرداری به چشم می‌خورد که همچون بسیاری از طرح‌های دیگر قرار است ساخته شود. به هر روی پس از کمی معطلی به اتاق شهردار رسیدیم. اما شهردار نبود و با حدود 20 دقیقه تاخیر آمد .او مهم‌ترین مشکل کرج را اصلاح شبکه ارتباطی َو تقویت خدمات‌رسانی شهری آن می داند.

شهر کرج و شهرک‌های اقماری آن با وجود اینکه می‌توانستند تنفسگاهی و گردشگاهی زیبا برای تهران شلوغ و پرهیاهو باشند اما در عمل خود با توسعه‌ای قارچ‌گونه، شتابناک و بی‌برنامه فاقد هویت شهری‌اند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. شما چه برنامه‌ای دارید برای اینکه دست کم از حجم این نابسامانی‌ها بکاهید؟

در 3 دهه گذشته شرایط رشد شهری قارچ گونه‌ای داشته‌ایم. شهری که در سال‌1358 جمعیت آن تنها 300‌هزار نفر بود در حال حاضر جمعیتی 2‌میلیون نفری را در خود جای داده که هریک، خواست‌ها و مطالبات بسیاری دارند. نرخ رشد جمعیتی کرج براساس آخرین سرشماری که در سال‌1385 انجام شد، در حدود 1/4‌درصد برآورد شد. در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه دهه‌70‌ نیز این شهر مهم‌ترین مقصد برای مهاجران بود. در واقع این شهر به‌دلیل نزدیکی به پایتخت مهاجر‌پذیرترین شهر کشور محسوب می‌شود که این خود پدید آورنده گرفتاری‌های بسیاری شده است.

مسلما کرج باید خودش را برای این گسترش آماده می‌کرد؛ شهری که مهم‌ترین جاذبه آن متأسفانه یا خوشبختانه نزدیکی‌اش به تهران است. به همین دلیل جمعیت سرریز تهران وارد کرج شدند و گرفتاری‌های مختلفی نیز برای شهر به‌وجود آمد. موضوع نگران‌کننده این است که به‌نظر می‌رسد این رشد در سال‌های آینده روندی صعودی خواهد داشت و این رشد می‌تواند هزینه‌های بسیاری به شهر تحمیل کند. به همین دلیل شهرداری کرج طرح‌های مختلفی را برای شهر پیش‌بینی کرده است. باید بگویم که مهم‌ترین برنامه ما، موضوع گسترش و بهسازی شبکه ارتباطی شهر و تقویت خدمات‌رسانی شهری به شهروندان کرجی است. مردم شهر کرج با کمبودها و نواقص خدمات شهری بسیاری مواجه هستند که باید با برنامه‌ریزی‌های اساسی توسعه خدمات رسانی به مردم را با تقویت زیرساخت‌ها، حل مشکلات ترافیکی و توسعه شهری دنبال کنیم.

اگر این رشد مهار نشود، شاید روند رشد از میزان پیش‌بینی‌های ما نیز بگذرد و جمعیت بیشتری وارد شهر شوند. بنابر این برای رفع نیاز مردم باید از هم‌اکنون به فکر توسعه خدمات شهری و گسترش زیرساخت‌ها در این شهرستان باشیم.

  • برای هویت شهری و کالبدی از دست رفته کرج که روزگاری باغ‌شهر نامیده می‌شد چه می‌کنید؟

ما باید ابتدا به این باور برسیم که وضعیت موجود مطلوب نیست و برای تغییر این وضعیت چاره جویی کنیم. اکنون یکی از مشکلات کلانشهر کرج،  احداث شهرک‌هایی از سوی شهرک‌سازان است که به تعهد خود در قبال مردم عمل نکرده‌اند.

این شهرک‌سازان بدون توجه به امکانات موجود شهری اقدام به ساخت وساز بی‌رویه در منطقه می‌کنند. اما آنچه وظیفه شهرداری برای طراحی ساخت و پیش‌بینی زیرساخت‌های شهری است در طرح‌ها پیش‌بینی شده‌که برخی از آنها نیز آماده بهره‌برداری است. طرح‌های مختلفی در تمامی بخش‌ها در حال اجراست. ما هم‌اکنون چند طرح بزرگ در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل داریم؛ از آن جمله توسعه خطوط متروی کرج است. از طرفی هم‌اکنون احداث 3 بزرگراه دردست اقدام است.

یک بزرگراه از کمال شهر شروع شده و پس از قطع فردیس به اتوبان تهران - کرج متصل خواهد شد. طول این بزرگراه در حدود 24‌کیلومتر است. 2بزرگراه دیگر نیز یکی بزرگراه شمالی شهر است که در محور شرقی- غربی طراحی شده است و دیگری نیزکه شریانی شمالی – جنوبی بوده از محمد شهر به رجایی شهر می‌رود. در مجموع باید نتیجه این کارها به خروجی مناسبی بینجامد تا اثربخش بودن آن مشخص شود. طرح‌های مختلفی مانند قطار شهری کرج‌، ساخت بزرگراه‌، احداث مجتمع‌های پارکینگی، ساخت کارخانه هزار تنی بازیافت و بسیاری از طرح‌های دیگر با کمک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری است. ‌

  • همه اولویت‌ها و فعالیت‌هایی که گفتید بیشتر شامل اقدامات عمرانی و خدماتی می‌شود، به‌نظر می‌رسد کرج به‌دلیل نزدیکی به تهران نتوانسته هویتی مستقل پیدا کند. شهرداری برای احیای هویت این شهر چه کرده است؟

 احیای هویت شهری کرج نیازمند توسعه طرح‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی آن است. باید بپذیریم که کلانشهر کرج نیازمند توجه بیشتر است چرا که این شهرستان با توجه به مهاجرپذیر بودن باید امکانات خدماتی‌اش هم گسترش پیدا کند. یکی از کارهایی که انجام می‌شود توسعه و ارتقای سرانه فضاهای سبز با مشارکت مردم است که در اولویت کاری شهرداری قرار دارد.

  • و اما موضوع اصلی گفت‌وگوی ما که به ظرفیت بالای کرج برای جذب گردشگر باز می‌گردد؛ چیزی که به‌نظر می‌رسد کار چندانی برای آن نشده و می‌تواند هم در رونق اقتصادی شهر و هم تبدیل شدن دوباره شهر به باغ‌شهر مؤثر باشد. شما چه فکر می‌کنید؟

من چندان با این نظر شما که می‌گویید کار چندانی در این زمینه انجام نشده موافق نیستم، همین امروز و در پایان هفته و روزهای تعطیل ده‌ها هزار تن از مردم تهران و شهرهای دیگر برای گردشگری از کرج می‌گذرند که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای شهر در جذب گردشگر است.

  •  اما مقصد این گردشگرانی که می‌گویید بیشتر شهرهای شمالی کشور همچون چالوس است تا کرج.

درست است اما کرج هم مسافر تفریحی و گردشگر بسیار دارد. ‌روزی کرج بیش از 4 هزار باغ داشت که عمده این باغ‌ها در 3دهه اخیر از میان رفت و آسیبی جدی دید. شهرداری کرج به‌دنبال این است که هویت شهر کرج را دوباره به آن ببخشد. توجه به این ویژگی می‌تواند کرج را به کانون گردشگری و توجه هموطنان تبدیل کند. در همین راستا شهرداری کرج احداث 53‌پارک بزرگ را دنبال می‌کند. تنها یک پارک از این مجموعه، مساحتی در حدود 480 هکتار دارد. همچنین پارک فردیس با 21‌هکتار و پارک 6‌هکتاری ابن‌سینای حصارک همگی برای بازیابی هویت از دست رفته کرج است. در واقع ما می‌خواهیم با افزایش سرانه فضای سبز احساس باغ‌‌‌شهر بودن را دوباره به کرج بازگردانیم. چند طرح‌ هم برای ایجاد منطقه ویژه گردشگری در کرج در دست داریم؛ به‌طوری‌که ما برای مرکز شهر یک منطقه ویژه گردشگری تعریف کرده‌ایم و با تکیه بر ویژگی‌های توریستی آن می‌توانیم به کرج هویتی تفریحی ببخشیم.

تصور بر این است که درصورت احیای هویت باغ‌شهر بودن کرج و همچنین فعالیت‌های مختلف شهری، کرج بتواند در آینده نزدیک یکی از مقاصد گردشگری باشد. در این صورت بسیاری از هموطنان و تهرانی‌ها به جای سفر به شمال کشور می‌توانند در همان آغاز سفر وارد کرج شوند. ارتفاعات شهر کرج و همچنین باغات اطراف آن می‌تواند مرکزی برای گردشگری ایجاد کند.

کد خبر 90219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز