دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزیر نیرو گفت: سال گذشته آبی میزان بارش در مقایسه با 40 سال قبل از کمترین حد برخوردار بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ پرویز فتاح، وزیر نیرو در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: میانگین بارش در دنیا 750 میلی‌متر است و‌لی این رقم در ایران به 250 میلی‌متر بالغ می‌شود.

وی با بیان اینکه سال آبی از ماه مهر هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال بعد از آن ادامه می‌یابد گفت: میانگین بارش در سال آبی گذشته در کشور 137 میلی‌متر بود و چنانچه خشکسالی به همین روال ادامه یابد منابع آب زیرزمینی کاهش چشمگیری می‌یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در مدت 4 ماه اول هر سال آبی، میزان بارش کمتر است ابراز امیدواری کرد: بر اساس تازه‌ترین پیش‌بینی سازمان هواشناسی میزان بارندگی در ماه‌های بهمن و اسفند تا حدودی بهبود یابد.

فتاح در ادامه گفت: میزان بارندگی در 3 ماه آینده در جنوب کشور کاهش خواهد یافت و این موضوع بر تولید سدهای برق آبی این منطقه تاثیرگذار است.

وی میزان بارش در استان‌های گیلان و مازندران را کمی بالا‌تر از حد متوسط اعلام کرد و در عین حال گفت: سد سفیدرود که منبع اصلی تامین آب گیلان است از وضع خوبی برخوردار نیست.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه سدهای خوبی در شمال کشور در حال احداث است گفت: سد البرز با ظرفیت 200 میلیون مترمکعب هم اکنون در حال آبگیری است و در استان گیلان نیز سد پل رود و شفارود نیز در دست احداث است.

فتاح در ادامه گفت: هم اکنون 98 سد در کشور در دست ساخت است که 25 سد بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و پیشرفت مابقی نیز کمتر از 70 درصد برآورد شده است که با تکمیل شدن این سدها ظرفیت سدهای کشور از 34 میلیارد مترمکعب به 100 میلیارد متر مکعب می‌رسد که به این ترتیب جلوی هدر رفت آب در کشور گرفته می‌شود.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید برق کشور معادل 7 هزار مگاوات بود که امروز این رقم به 51 هزار مگاوات بالغ شده است.

فتاح گفت: اگر بخواهیم صنعت برق کشور در بازار رقابتی حضور یابد، باید قیمت انرژی در کشور واقعی شود.

وزیرنیرو در ادامه گفت: هم اکنون فروشنده و خریدار برق در کشور دولت است و از طرفی نرخ برق را نیز در کشور دولت تعیین می کند و از آنجایی که درآمد و هزینه‌های صنعت برق کشور با هم تناسب ندارد این صنعت به سختی می‌تواند روی پای خود بایستد.

وی نرخ برق را در کشور به ازای هر کیلووات 170 ریال ذکر کرد و گفت: این نرخ در کشورهای همسایه رقمی بین 1500 تا 2000 ریال است.

فتاح افزود: دولت براساس برنامه در مدت 3 سال باید نرخ 773 ریال به ازای هر کیلووات ساعت را از مشترکان دریافت کند.

وی دریافت قیمت واقعی مصرف انرژی از مشترکان را درکاهش اسراف و هدر رفت انرژی در کشور موثر دانست و گفت: اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها تصویب شود وزارت نیرو نه تنها از دولت هزینه‌ای دریافت نخواهد کرد بلکه بخشی از هزینه های دولت را نیز تقبل می‌کند.

وزیر نیرو هم چنین از افتتاح 30 طرح مربوط به انرژی در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف کشور خبر داد.

آقای ادیانی ؛ مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگوی تلفنی با این برنامه گفت: 20 درصد برق تولیدی کشور در مراحل مختلف هدر می‌رود که کشور ما از این نظر در خاورمیانه رتبه نخست را دارد.

وی ارزان بودن انرژی در کشور را از معضلات مهم انرژی در کشور دانست و گفت: با واقعی شدن قیمت انرژی در کشور میزان هدر رفت آن کاهش خواهد یافت.

کد خبر 73981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز