همشهری آنلاین: مشکل کمبود آب استان تهران تنها با تغییر رویکرد در مدیریت تامین آب رفع می‌شود.

به گزارش ایرنا، رسول زرگر - مدیریت تامین، تقاضا و مصرف آب شهری در استان تهران - گفت: خشکسالی که امسال با آن مواجه هستیم، با وجود تمام ضررها، این نعمت را برای برنامه‌ریزان به همراه دارد که بتوانیم مانور ابتدایی حرکت مدیریت تامین آب را در استان شکل دهیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین رسالت این رویکرد تمهید قوانین و نظارت بر اجرای آن است و برای این مهم ضروری است که زمینه مشارکت ذی‌نفعان در این اقدام اساسی فراهم شود.

زرگر با توجه به اهمیت آب در جهان اظهار داشت: هر ماه یک اجلاس بین‌المللی در جهان به منظور بررسی مسائل آب برگزار می‌شود که در اکثر این نشست‌ها آب موضوعی چالشی و بحث انگیز است.

وی یادآور شد: کشورهای اروپایی و آمریکایی برخورداری از آب را حقوق بشر و کشورهای جهان سوم آن را به عنوان حقوق اساسی مطرح می‌کنند.

معاون وزارت نیرو در ادامه تصریح کرد: این دو موضوع متمایز از یکدیگر هستند.

به گفته وی، امروزه آب مقوله‌ای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دارای جایگاه ژئوپولتیک در جهان است.

زرگر گفت: در جهان امروز از هر 3 نفر دو نفر دغدغه آب خواهند داشت، به همین دلیل توزیع آب زمانی در دستور کار مدیران بود، اما امروزه تصمیم‌گیری در مورد آب و مسائل مربوط به آن در دست رهبران کشورها است.

وی تصریح کرد: با آغاز هزاره سوم در جهان میزان ذخیره آب شیرین در جهان به 5 هزار کیلو
مترمکعب رسید که 70درصد آن در بخش کشاورزی، 22 درصد در صنعت و 8 درصد برای شرب و محیط زیست استفاده می‌شود.

زرگر افزود: همچنین سالانه 450 کیلومترمکعب پساب‌ها به این میزان اضافه می‌شود که برای تصفیه آن 6 هزار کیلو مترمکعب آب مورد نیاز است.

زرگر با اشاره به موقعیت اقلیمی کشور یادآور شد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و باید پذیرفت که کم آبی در ذات وضعیت جغرافیایی این کشور است.

معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: نباید از کاهش نزولات جوی و کم آبی گله‌مند بود، بلکه باید برای مواجهه با کمبود آب برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون 90 درصد آب استحصالی کشور در بخش کشاورزی، دو درصد در بخش صنعت و تنها 8 درصد در بخش شرب و محیط زیست مصرف می‌شود و از این رو باید عدم تناسب سهم بهینه در بخش‌های مختلف را به چالش کمبود آب کشور اضافه کرد.

وی با اشاره به آمارهای مصرف آب در سال‌های گذشته افزود: مصرف آب شرب در کشور در سال 1342 حدود 6 دهم میلیارد مترمکعب، سال 57 حدود 1.9 میلیارد (یک میلیارد و 900 میلیون ) متر مکعب، سال 75 حدود 4.5 میلیارد (4 میلیارد و 500 میلیون) مترمکعب، سال 85 نیز نزدیک به 5.8 (5 میلیارد و 800 میلیون ) مترمکعب بود که این میزان در افق سال 1400 به 7.8 میلیارد (7 میلیارد و 800 میلیون) مترمکعب افزایش می‌یابد.

به گفته وی، امروزه در کشور 98 درصد جمعیت شهری و 70درصد جمعیت روستایی کشور از آب شرب بهداشتی استفاده می‌کنند که نسبت به آمارهای جهانی قابل قبول است.

زرگر  ادامه داد: در شهر تهران با جمعیت شهری 11 میلیون و 500 هزار نفری میزان مصرف آب یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب است.

وی در مورد سرانه آب تجدید پذیر استان تهران گفت: سرانه آب تجدید پذیر در استان تهران 210متر مکعب است، در حالی‌که این میزان در استان قم 199 مترمکعب، استان یزد 855 متر مکعب، کهگیلویه و بویراحمد 8 هزار و 445 مترمکعب و چهار محال بختیاری 9 هزار و 285 مترمکعب است.

زرگر تاکید کرد: با توجه به اینکه استان یزد از خشک‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، اما 4 برابر بودن آب مصرفی تجدیدپذیر این استان نسبت به تهران به علت تراکم کمتر جمعیت در این استان است.

زرگر با اشاره به سرانه مصرفی آب استان تهران گفت: سرانه مصرف آب در استان تهران 2برابر مصرف استانداردهای جهانی است که باید برای کاهش مصرف سرانه آب در این استان برنامه‌ریزی کرد.

وی خواستار رویکرد جدیدی در مصرف بهینه آب شد و گفت: منابع آب تهران به طور منطقی و فنی قابل افزایش نیست، بنابراین باید با همین منابع موجود فقط مدیریت منابع آب را تغییر داد تا بتوان مصرف آب را در این استان بهینه کرد.

جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در استان تهران، بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی ، جلوگیری از هدر رفتن آب از طریق سیستم‌های فرسوده، کاهش سرانه مصرف استاندارد و صیانت از آب موجود راهکارهایی بود که زرگر برای مدیریت کاهش مصرف آب در استان تهران به آنها اشاره کرد.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تنها با مدیریت و به هم پیوستن منابع آب و با حمایت کامل سیاست‌گذاران استان این مهم قابل حل است.

کد خبر 54615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز