سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: خشکسالی اخیر موجب شد تا بسیاری از زیرمجموعه‌های تولیدی در بخش‌ کشاورزی با بحران مواجه شده و در حالی که پیش از این مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خبر از اندیشیدن تدابیری برای مقابله با این بحران و جبران خسارات را مطرح کرده بودند، هنوز بخش‌های باغداری، زراعت و دامپروری با عواقب این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.

 در بخش دامداری افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز و افزایش نیافتن متناسب نرخ پایه خرید شیر، موجب شکل‌گیری بحران شده به‌نحوی که بسیاری از تولید‌کنندگان از تعطیلی واحدهای تولیدی خود در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

از سوی دیگر در حالی که تا‌کنون اعتراض‌های دامداران به سیاستگذاری‌های این بخش و درخواست کمک از مسئولان نتایج مثبتی را به همراه نداشته است، این تولید‌کنندگان تداوم اعتراض‌های صنفی را به‌عنوان راهکاری برای برون رفت از چالش‌های تولید در این بخش دنبال می‌کنند.   همچنین وزارت‌ جهاد کشاورزی اقدام چندان مؤثری برای تامین به موقع نهاده‌های تولید با قیمت مناسب نکرده و این امر شکل‌گیری اعتراض‌های این تشکل‌های تولیدی را به‌دنبال داشته است.

با این روند دامدارانی که از تجمع و پیگیری‌هایی قبلی خود برای رفع مشکلاتشان در وزارت جهاد کشاورزی نتیجه‌ای به دست نیاورده بودند روز یکشنبه هفته جاری این بار در مقابل وزارت بازرگانی تجمع و گلایه‌های خود را نسبت به صفر بودن تعرفه واردات گوشت و شیر خشک، پایین بودن قیمت خرید شیر از تولیدکننده و نبود حمایت‌های لازم برای تولید اعلام کردند. این تجمع در حالی برگزار شد که پیش از این نیز جمعی از دامداران شهرهای مختلف در مقابل وزارت جهاد کشاورزی گرد هم آمده  بودند. 

این تولیدکنندگان خواستار پاسخگویی مسئولان به پرسش‌های خود شده و مطرح کردند، چرا تعرفه 60 درصدی واردات شیر خشک صفر شده است درحالی‌که شیر خشک‌های تولید داخلی با کیفیت بالا در انبارها مانده و شیر خشک‌های بی‌کیفیت از کشورهای جهان سوم بازار را اشباع کرده است؟ چرا وزارت بازرگانی و شورای اقتصادی باید قیمت پایه شیر را مشخص کند، در حالی‌که وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است؟

چرا قیمت کارشناسی شده شیر از سوی وزارت جهاد کشاورزی کیلویی 562 تومان اعلام شده اما توانایی اجرای آن را نداشته و این مشکل را مربوط به وزارت بازرگانی می‌داند؟ چرا به جای حمایت از تولیدکننده داخلی با حذف تعرفه از تولید‌کننده خارجی حمایت می‌شود؟ چرا دامپروری را فرزند خوانده وزارت جهاد کشاورزی می‌دانند؟ چرا برای واردات شیر خشک مورد نیاز گوساله 25 درصد تعرفه اعمال می‌شود اما واردات شیر خشک‌های انسانی بدون تعرفه است؟ چرا گاوهای شیری سالم و با تولید بالا (حتی آبستن) باید روانه کشتارگاه شوند؟

در این زمینه سید احمد مقدسی، دامدار شهرستان اسلامشهر با بیان اینکه اعتراضات مداوم به وزارت کشاورزی و تجمع اخیر مقابل این وزارتخانه بی‌نتیجه بوده است، به ایسنا گفت: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی را واردکننده دانسته و معتقد است این مشکل باید از سوی این وزارتخانه پیگیری شود اما خود به‌عنوان متولی تولید هیچ پیگیری و تعاملی با بخش بازرگانی ندارد.

کد خبر 65752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز