بندرعباس- شهین صادقی: شتر تنها دام مستقل کشور است که در زمینه تولید و پرورش آن هیچگونه وابستگی به خارج از کشور وجود ندارد و مسئله تحریم‌ها تأثیری بر روند پرورش شتر در کشور نخواهد داشت.

شترداری

محصولات شتر نیز نسبت به سایر محصولات پروتئینی سالم‌تر و به عبارتی می‌توان گفت، تنها محصول پروتئینی ارگانیک دامی است.

به گفته سیدعلی میرخلیلی نماینده مردم میناب، رودان و جاسک در مجلس شورای اسلامی؛ تمام اجزای شتر در صنایع استفاده می‌شود به‌طور مثال از پشم شتر پوزه بند درست می‌شود، از پوستش کفش و کیف و کمربند تولید می‌شود. میرخلیلی درباره مناطق پرورش شتر در استان هرمزگان، تأکید کرد: بیشتر پرورش شتر در بخش مرکزی شهرستان میناب جاسک و سیریک است. شهرستان جاسک به‌علت داشتن بیابان‌های فراوان یکی از مستعدترین مناطق هرمزگان برای پرورش شتر است.

شترداری یکی از شغل‌های معمول در استان هرمزگان است. یکی از محصولات این شاخه از دامداری گوشت شتر است که در سطح بالایی در این استان تولید می‌شود، اما این محصول سالم تاکنون نتوانسته در سبد غذایی خانوارهای هرمزگانی جایی پیدا کند و همین امر زمینه را برای صادرات این محصول به استان‌های همجوار فراهم کرده است. علاوه بر آن نبود بازار مناسب برای فروش این محصول در داخل استان موجب شده این محصول پروتئینی سالم به برخی کشورهای همسایه به ارمغان برده شود.

اما این تنها مشکل شترداران هرمزگانی نیست. سیدعلی میرخلیلی می‌گوید: استان هرمزگان در پرورش شتر ظرفیت بالایی دارد، اما متأسفانه به‌علت نبود مدیریت جامع و دقیق در این صنعت تا به حال به آن جایگاهی که باید برسد، نرسیده است. وی اضافه می‌کند: اگر مسئولان می‌خواهند صنعت پرورش شتر به جایگاه واقعی خود برسد باید با سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، مردم استان را در پیشبرد اهدافشان یاری کنند. یکی دیگر از مشکلات صنعت پرورش شتر، کندی صدور مجوز صادرات است که گاهی به 10ماه هم می‌رسد. هم‌اکنون در منطقه شاهد نبود مدیریت در بحث کنترل شترها هستیم، به این‌گونه که شترها در استان به‌صورت آزاد رفت‌وآمد می‌کنند که این باعث تصادفات زیاد در جاده‌ها می‌شود. با توجه به اینکه استان هرمزگان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همجوار است می‌توان درصورت رشد و پیشرفت این صنعت، شتر را به تمام کشورهای عربی صادر کنیم. این در حالی است که ایجاد اشتغال پایدار، افزایش صادرات و کاهش مهاجرت روستائیان از اثرات مثبت اجرای طرح جامع شترداری است.‌

کمبود انشعاب آب روستایی

یکی از شتر‌داران شهرستان سیریک با بیان اینکه دغدغه اصلی شتر‌داران هرمزگانی کمبود انشعاب آب روستایی است، می‌گوید: کمبود انشعاب آب دلیل اصلی است که موجب می‌شود این دام‌های سنگین برای یافتن آب به سمت مناطق شهری حرکت کنند و این مسئله موجب بسیاری از تصادفات جاده‌ای می‌شود که در پی آن شتر‌دار با وجود بنیه مالی ضعیف مجبور به پرداخت غرامت است که بیش از پیش سبب نا‌امیدی شتر‌داران و رها کردن این شغل می‌شود. احمد فرامرزی ادامه می‌دهد: شهرستان سیریک بعد از جاسک با 2‌هزار و 300‌نفر شتر‌ دارای بیشترین تعداد شتر در استان است که لازم است در راستای فراهم‌کردن زمینه مساعد در رابطه با توسعه شترداری در این شهرستان توجه وی‍ژه‌ای صورت گیرد.

این شتر‌دار سیریکی با اشاره به دیگر تنگناهای پیش‌روی شترداران به مسئله بیمه این دام اشاره کرده و اظهار می‌دارد: میزان غرامت پرداخت شده به شترداران بسیار ناچیز است و لازم است در این زمینه تدابیری اندیشیده شود. در حال حاضر در استان 4 ایستگاه شترداری وجود دارد که جوابگوی نیاز شتر‌داران نیست. برای تبدیل پرورش شتر به یکی از توانمندی‌های استان راه بسیاری را باید پیمود و این مهم مستلزم همکاری فرابخشی است و برای موفقیت بیشتر در این زمینه لازم است که در زمینه دامپزشکی توجه بیشتری به این منطقه صورت گیرد.

47 فقره تصادف با احشام در یک سال

فرمانده قرار گاه پلیس راه هرمزگان نیز درخصوص برخورد احشام خصوصا شتر در جاده‌های استان می‌گوید: در سال گذشته در مجموع 47‌فقره تصادف جرحی، فوتی و خسارتی در جاده‌های استان خصوصا جاده‌های میناب به بندرعباس و جاسک رخ داده است. سرهنگ مجید‌زاده می‌افزاید: در بروز این تصادفات 50‌درصد بی‌توجهی راننده به جلو در روز و 50‌درصد نیز تخلف ساربانان در شب دخیل است.

ایجاد تشکل صنفی برای شترداران

مدیر جهاد کشاورزی جاسک نیز می‌گوید: طرح جامع شترداری بحث بسیار اقتصادی مفید و مؤثری است و از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی جاسک در سال‌جاری است.

مسعود گرگیج با بیان اینکه هرمزگان در زمینه تغذیه و خرید ن‍ژاد این دام کمترین وابستگی به سایر کشور‌ها را دارد، افزود: مسئله آب، افزایش ایستگاه‌های پرواربندی شتر، ساماندهی صادرات شتر، و مسائلی همچون بیمه باید در طرح جامع شترداری استان دیده شود.

وی تأکید می‌کند: ایجاد یک تشکل صنفی برای شترداران و استقرار تعداد بیشتری از نیروهای دامپزشک در ایستگاه‌های شترداری برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی این دام نیز باید مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 147776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز