چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- نگار صادقی: شیوع بیماری نیوکاسل فوق حاد در مرغداری‌های اصفهان، خسارت سنگینی به مرغداران این استان وارد کرد

و آمار تلفات را هم تا حد زیادی بالا برد، با این حال به دلیل جوجه ریزی فراوان، احتمال کمبود گوشت سفید بعید به نظر می‌رسد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مهندس احمد سموعی، رئیس انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان، بیماریی که در مرغداری‌های این استان شیوع پیدا کرده بود، نیوکاسل فوق حاد اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: این بیماری هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده در پی ندارد؛

ضمن اینکه هم اکنون هم به دلیل واکسیناسیون سریع و قرنطینه بهداشتی، بیماری مهار شده است.نیوکاسل فوق حاد، نوعی بیماری تنفسی طیور است که شباهت زیادی به آنفلوانزای مرغی و برونشیت دارد. این بیماری از چند ماه پیش به‌دلیل ورود پدیده گرد و غبار از مناطق غربی کشور شیوع یافت.

سموعی، بهبود آب و هوا و بارندگی‌های صورت گرفته در سطح ایران را یکی از عوامل مهار بیماری می‌داند و ادامه می‌دهد: به دلیل شرایط آب و هوایی حال حاضر، امکان جابه‌جایی بیماری کاهش یافته است.

آمار تلفات طیور به دلیل شیوع این بیماری در کل کشور بالا بوده؛ اما به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، بیماری وارد مرحله بحرانی نشده است. رئیس انجمن صنفی مرغداران استان اصفهان با بیان اینکه هر مرغداری که دچار این بیماری شده بیش از 50 درصد خسارت دیده است می‌گوید: ‌رعایت نکردن فاصله در صدور مجوز احداث مرغداری در سال‌های قبل باعث همه‌گیر شدن این‌گونه بیماری‌ها در هر سال می‌شود.

در حالی که سازمان دامپزشکی کل کشور اعلام می‌کند در صورتی که هر  مرغداری به بیماری‌های غیرمعمول و ویروسی از قبیل آنفلوانزای فوق حاد یا نیوکاسل فوق حاد آلوده شود باید تا حدود 5 کیلومتری آن همه مرغداری‌ها قرنطینه و بعضا طیور آنها معدوم شود.وی ادامه می‌دهد: چگونه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به‌خود اجازه صدور مجوز تاسیس واحدهای طیور در فاصله کمتر از 400 متر را می‌دهد؟میانگین فاصله مرغداری‌ها در استان اصفهان حدود 400 متر است.

فاصله نزدیک مرغداری‌ها باعث شد تا بیماری نیوکاسل فوق حاد در کمتر از 24 ساعت از یک مرغداری به مرغداری دیگر منتقل شود.سموعی می‌گوید: اگر فاصله مرغداری‌ها در اصفهان 3 هزار متر بود، امکان معدوم شدن ویروس در بین راه وجود داشت.

اما بهبود وضعیت آب و هوایی و رعایت فاصله در احداث مرغداری‌ها تنها راه مهار این بیمار نیست؛ با شیوع بیماری، سازمان دامپزشکی واکسیناسیون سریع و قرنطینه بهداشتی را در مناطقی که بیماری در آنجا شیوع یافته بود، در دستور کار خود قرار داد.

رئیس انجمن صنفی مرغداران اصفهان با گلایه از نامرغوب بودن واکسن‌های تزریق شده تصریح می‌کند: واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شود تست نمی‌شود و سازمان دامپزشکی برای نخستین بار روی مرغ‌ها تست خود را انجام می‌دهد، بنابراین طبیعی است که مهار بیماری هم در مرحله اول با موفقیت انجام نشود.

این در حالی است که مجتبی نوروزی، رئیس سازمان دامپزشکی پیش از این گفته بود: این بیماری در واحدهایی که اصول بهداشتی را رعایت نکرده و برنامه واکسیناسیون نداشتند خسارت بالایی بر جای گذاشت، از طرفی واکسن‌هایی که برای مهار نیوکاسل فوق حاد استفاده می‌شود، در برخی موارد با یک‌بار تزریق جواب نمی‌دهد.

به گفته رئیس انجمن صنفی مرغداران استان، اصفهانی‌ها در 3 ماه گذشته 21 میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشتند. این استان از لحاظ تولید در رده اول کشور قرار دارد و دارای 50 درصد مازاد است که در استان‌های جنوبی کشور توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه سیاستگذاری شرکت پشتیبانی امور دام،  نخریدن مرغ زنده و ‌توزیع نشدن  به موقع و هماهنگ مرغ منجمد در بازار مصرف، باعث سردرگمی در تولید شده و تولیدکنندگان را خسته و ناامید کرده است.

سموعی می‌گوید: احتمال می‌رود که با مدیریت نشدن  صحیح، این تولید نیز رو به زوال رفته و صنعت دوم کشور نیز در اثر سیاستگذاری‌های نابسامان دچار زیان و نابودی شود.

کد خبر 99928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز