حمید هیدارن: کاشان شهری است با 300 هزار نفر جمعیت در قلب کشور که اخیرا در عرصه ورزش تحرکات امیدوارکننده‌ای داشته است.

  البته غیر از تیم بسکتبال توزین الکتریک که در لیگ برتر این رشته فعالیت دارد، ورزشکاران کاشانی در سطح اول باشگاهی هیچ رشته‌ای فعلا مطرح نیستند و همین موضوع بهانه‌ای بود برای آنکه حسین حیدریان رئیس اداره تربیت‌بدنی کاشان را به ضیافت پرسش و پاسخ با همشهری دعوت کنیم. متن ذیل ماحصل این هم‌صحبتی است.

  •  خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند ورزش در شهر کاشان کجای معادلات روزمره شهروندان قرار دارد و چه نمایندگانی در لیگ‌های سراسری به‌عنوان یک تیم کاشانی فعالیت دارند. در این رابطه توضیحاتی ارائه کنید؟

در حال حاضر 40 هیات ورزشی فعال در کاشان مشغول پیشبرد اهداف تبیین شده در رشته‌های مختلف هستند و حدود 10 هزار ورزشکار سازمان‌یافته را تحت پوشش دارند. خوشبختانه استعدادهای خوبی در این منطقه از کشور وجود دارد که بخشی از آنها در 10 الی 12 تیم لیگی فعالیت داشته و نتایج خوبی هم در نوع خود کسب کرده‌اند.

 غیر از تیم بسکتبال توزین الکتریک که در لیگ برتر فعال است، در رشته‌های والیبال، کبدی، گلبال و پینگ‌پنگ نمایندگان ما در لیگ دسته اول حضور دارند و در رشته فوتبال و فوتسال هم به ترتیب یک تیم دسته سومی و یک تیم دسته دومی داریم. ضمن اینکه در فوتبال رده‌های سنی پایه هم چند تیم از کاشان حضور دارند.

 در سطح استان اصفهان، ورزشکاران رشته‌های والیبال، پینگ‌پنگ، دوومیدانی و هندبال کاشان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، ضمن اینکه 2 تن از فوتبالیست‌های کاشانی به نام‌های جواد کاظمیان و احسان حاج‌صفی در بالاترین سطح این رشته فعالیت دارند.

  •  اما باید قبول کرد که کاشان حضور پررنگی در سطح تیم‌های لیگ برتری ندارد و نمی‌توان به صرف حضور 2 فوتبالیست که اصلیت کاشانی دارند در تیم‌های لیگ برتری فوتبال، مهر تایید بر عملکرد ورزشکاران شهر در بالاترین سطح رشته‌های ورزشی زد؟

من هم حرف شما را می‌پذیریم اما این مسئله 2 دلیل عمده دارد؛ یکی اینکه صنایع متمولی در کاشان وجود نداشته که بخواهند از تیم‌های ورزشی حمایت مالی کنند و دیگر آنکه ما زیرمجموعه‌ای از استان اصفهان هستیم و باید تحت پوشش تیم‌های استانی در رقابت‌های کشوری شرکت کنیم.

 البته از سازمان تربیت‌بدنی انتظار داریم به مصوبه اخیر مجلس عنایت داشته و با توجه به اینکه کاشان در زمره شهرهای دارای فرمانداری ویژه قرار گرفته، سهمیه مستقیم برای حضور ورزشکاران ما در مسابقات قهرمانی کشور در نظر بگیرد. در حال حاضر شهرهایی مثل کرج و یا جزیره کیش از چنین امتیازی برخوردار هستند.

  •  منظور از فرمانداری ویژه چیست؟

یک سری از شهرها به‌دلیل برخورداری از توزیع و پراکندگی جمعیت قابل قبول، واحدهای صنفی متعدد و شرایط خاص، در بحث تصمیم‌گیری‌ها دارای اختیارات سازمانی مستقل هستند. این امر مشمول اختیارات اعتباری نمی‌شود و به برخی اداره‌ها و موسسات بازمی‌گردد.

کاشان نیز با 8 هزار هکتار وسعت و بهره‌مندی از 1200 واحد صنفی، فرمانداری ویژه اعلام شده و به همین لحاظ انتظار داریم سهمیه‌های ویژه برای تیم‌های این شهر در نظر گرفته شود تا بتوان فارغ از استان اصفهان، در برخی رشته‌ها به‌طور مستقیم نماینده در رقابت‌های سراسری داشته باشیم.

این قضیه 2 حسن بزرگ دارد؛ یکی آنکه استعدادهای ورزشی در کاشان به فعلیت می‌رسد و دیگر اینکه واحدهای صنفی و اقتصادی با داشتن فرصت تبلیغات در تیم‌های ورزشی، به حمایت از این مقوله اجتماعی می‌پردازند.

  • یعنی در حال حاضر مراکزی وجود دارند که بتوانند در ورزش هزینه کنند و این کار را نمی‌کنند؟

بله؛ ضمن اینکه زمینه شکل‌گیری برخی صنایع بزرگ و مادر در سطح شهر کاشان فراهم شده که اگر امکان حضور نمایندگان ما به‌طور مستقیم در لیگ‌های سراسری و مسابقات قهرمانی کشور وجود داشته باشد، حاضر به سرمایه‌گذاری در این مقوله هستند.

 مثل کارخانه خودروسازی مینیاتور وابسته به گروه صنعتی سایپا که در آستانه افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد و یا گمرک کاشان و نیروگاهی که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و در شرف راه‌اندازی فازهای دوم و سوم است.

 همین تیم توزین الکتریک که در لیگ برتر بسکتبال فعالیت دارد، با در نظر گرفتن بعد تبلیغاتی سرمایه‌گذاری در ورزش وارد این کارزار شده و مطمئنا اگر فرصتی مشابه برای سایر رشته‌ها فراهم آید، صنایع دیگر هم به هزینه کردن در مقوله جذاب و پرطرفدار ورزش روی خوش نشان خواهند داد.

همشهری استانها

کد خبر 99722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز