دامداری کشور بدون سیاستگذاری صحیح و کارآمد دولت و دخالت مراجع غیرمسئول در تصدیگری زیربار فشار افزایش قیمت علوفه از بین خواهد رفت.

این خواسته اصلی حدود ۲۰۰ نفر از دامدارانی بود که به نمایندگی از جمع کثیری از دامداران در مقابل وزارت جهاد کشاورزی گرد‌آمده بودند.

این گروه به‌عنوان اعتراض در مقابل وزارت جهاد گرد‌آمده بودند تا اعلام کنند خشکسالی موجب افزایش قیمت علوفه شده، درحالی‌که قیمت شیر نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به اعتقاد این گروه سیاستگذاری غلط دولت در این رشته از فعالیت اقتصادی اگر به نابودی این رشته منجر نشود حداقل تعداد بی‌شماری از احشام را به کشتارگاه روانه خواهد کرد.

امید فلاحی یکی از دامداران که از خانواده‌ای با سابقه طولانی در این رشته و مادری که دامدار نمونه است در مقابل وزارت جهاد کشاورزی حاضر شده بود، به خبرنگار همشهری گفت: کاهش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر ناشی از افزایش کشتار دام است که شاید در کوتاه‌مدت نگرانی ایجاد نکند ولی در درازمدت به کاهش جمعیت دام شیری و کاهش گوشت در بازار منجر می‌شود.

این تولید‌کننده افزود: تولید لبنیات از دامداری آغاز می‌شود ولی وزارت جهاد‌کشاورزی توجه نمی‌کند که تولید شیر بدون علوفه نمی‌تواند ادامه یابد. به اعتقاد وی این شرایط در آینده به کاهش عرضه شیر و بروز بحران در زنجیره تولید منجر می‌شود.

امین‌تقی‌وند دامدار نمونه سال ۸۷ شهرستان کرج نیز که در این اجتماع حاضر بود، اعلام کرد: در دهه ۷۰ مصرف سرانه شیر ۴۰ کیلوگرم بود ولی تامین شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی به واردات وابسته بود.

امروز جمعیت کشور حدود ۲ برابر افزایش یافته و مصرف سرانه شیر نیز ۲.۵ برابر شده است، واردات انجام نمی‌شود و صادرات نیز داریم.

وی افزود: با وجود جایگاه این بخش، چرا دولت با سیاست‌های نادرست به دامداران و در نهایت به این صنعت خسارت وارد می‌کند.

ناهید مهدویان دامدار نمونه خرمشهری نیز با تاکید بر سیاست‌های نادرست دولت در این بخش فقدان حمایت‌های بانکی و موانع کمک مالی از طریق پرداخت وام به این بخش را سیاست فشار مضاعف براین بخش دانست و گفت: هدفمند نبودن یارانه به فقدان رشد متعادل در این بخش منجر شده است.

وی از اعمال قیمت‌های متفاوت در نقاط مختلف برای خرید شیر و افزایش روزانه قیمت علوفه ابراز نگرانی کرد.

کد خبر 59327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز