همشهری آنلاین: پاییز کم‌بارش و گرم امسال نه تنها موجب پایداری شرایط هوای آلوده در تهران شده، بلکه نگرانی‌هایی در مورد یک سال خشک و بی‌آب را در پی داشته است.

raining

« تا امروز تنها 35 درصد بارش پاییزی را نسبت به میانگین 50 ساله کشور، داشته‌ایم.» پرویز رضا‌زاده، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب، می‌گوید: بارش‌های هر‌سال با نوساناتی همراه است و برای مقایسه بارش، بارش‌های هر‌سال و هر فصل با میانگین 50 ساله کشور مقایسه می‌شود.

براین اساس مشاهده می‌شود که پاییز امسال هرچند از نظر شرایط دمایی وضعیت به نسبت نرمالی داشته است، اما یکی از کم‌بارش‌ترین پاییز‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

اما با توجه به اینکه میزان بارش پاییز حدود 65 درصد کمتر از میانگین 50 ساله بوده است، باید در انتظار یک خشکسالی وسیع برای کشور باشیم؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال منفی است:‌« میزان بارش پاییز حدود 20 تا 25 درصد از کل بارش یک سال است و این کاهش 65 درصدی بارش پاییز موجب نهایتا 12 درصد کاهش در بارش سالانه است.»

البته این پاسخ رضا‌زاده مشروط بر آن است که در ادامه سال زراعی بارش خوبی داشته باشیم. اتفاقی که نقشه‌های پیش‌یابی هوا و پیش‌بینی شرایط جوی آن را بسیار محتمل ارزیابی می‌کند: انتظار داریم میزان بارش در زمستان امسال عادی باشد که اگر اینگونه شود، هرچند کسری بارش پاییز جبران نخواهد شد، اما دست‌کم با مشکل حادی روبرو نمی‌شویم.

سالی که نکو‌‌ست از پاییزش پیداست؟

آن‌هایی که در کار کشت و زرعند می‌دانند که سال زراعی از پاییز شروع می‌شود و آخر تابستان به پایان می‌رسد.
اهمیت میزان بارش برای کشاورزان و به خصوص دیم‌کاران آن‌قدر زیاد است که مبنای پیش‌بینی‌های خشکسالی و یا تر‌سالی هم همان سال زراعی است و همچنین است پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی.

با این اوصاف مشاهده می‌شود، سال جدید ما با خشکی همراه بوده، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در ادامه سال میزان بارش خوبی داشته باشیم. رضازاده در مقایسه امسال با سال گذشته به همشهری می‌گوید: «پارسال پاییز با بارش خوبی همراه بود، اما زمستان گرم و کم‌بارش بود. در واقع زمستان پارسال گرم‌ترین زمستان در 50 سال اخیر بود. اما امسال اوضاع بر‌عکس است و هرچند که دیم‌کاران آسیب‌دیده‌اند اما از آنجایی که بارش‌های زمستانی معمولا به صورت برف است که اثرگذاری بیشتری بر منابع آبی دارد، این امید وجود دارد که در صورتی که بارش زمستان به اندازه کافی باشد، با کم‌ آبی مواجه نشویم.

کد خبر 123019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز