جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تداوم خشکسالی کاهش 50 درصدی حجم آب‌های سطحی کشور را به همراه داشته و وروی آب به پشت سدها را به شدت کاهش داده است.

خشکسالی

به گزارش خبرگزاری ایلنا، با تشدید خشکسالی و افت بارندگی‌ها در دو ماهه نخست سال آبی جاری، حجم جریان‌های سطحی در کشور در مقایسه با دوره بلندمدت 50 درصد کاهش یافت.

حجم جریان‌های سطحی کشور در پایان آبان ماه جاری دو میلیارد و 971 میلیون مترمکعب گزارش شد که در مقایسه با دوره درازمدت 40 ساله افزون بر 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این میزان در زمان مشابه سال آبی گذشته چهار میلیارد و 188 میلیون مترمکعب گزارش شده بود که در مقایسه با سال آبی جاری 29 درصد بیشتر بوده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش حجم جریان‌های سطحی در دو ماه مهر و آبان امسال و در مقایسه با زمان مشابه پارسال در حوضه هامون با 33 میلیون متر مکعب و 75 درصد افزایش به ثبت رسید.

همچنین بیشترین کاهش حجم جریان‌های سطحی در مدت مورد بررسی با 36 درصد کاهش و با ثبت یک میلیارد و 432 میلیون مترمکعب در حوضه خلیج فارس اتفاق افتاد.

حوضه دریاچه ارومیه نیز 214 میلیون مترمکعب جریان سطحی را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با دوره دراز مدت 40 ساله افزون بر 24 درصد کاهش نشان می دهد.

بیست و هشت استان بی‌باران ماندند

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در هفته گذشته آسمان بیست و هشت استان کشور بدون باران بود و تنها در دواستان کشور شامل استان‌های مازندران و خراسان شمالی یک میلی متر باران باریده است .

به این ترتیب حجم بارش‌ها در این دو استان به 18 و 126 میلی متر رسیده است.

استان‌های یزد، بوشهر و خراسان جنوبی نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه)  تا کنون هنوز روی باران را ندیده‌اند. 

بیشترین بارش باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان گیلان با 188 میلی متر به ثبت رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال 27 درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش ورودی آب به سدها

بر این اساس حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزون بر 1.2 میلیارد مترمکعب کاهش یافت.

آمارهای ارائه شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد در پی کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری حجم آب ورودی به سدهای کشور نیز یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در هفته گذشته و در مقایسه با هفته پیش از آن 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این وضعیت سبب شده است حجم آب 44 سد کشور به کمتر از 20 درصد برسد.

هم اکنون 44 سد کمتر از 20 درصد حجم خود ذخیره آب دارند که سدهای لار، رییسعلی دلواری، علویان، زاینده رود، جیرفت، ساوه، 15 خرداد، گلپایگان، ملاصدرا و طرق از آن جمله اند. حجم آب موجود در مخزن 27 سد کشور از جمله لار، سهند، پیشین، بوکان، مهاباد، علویان، زاینده رود، 15 خرداد، ساوه و کرج نیز در مقایسه با زمان مشابه پارسال بیش از 20 درصد کاهش یافته است.

میزان تبخیر از سدهای کشور نیز در پایان آبان ماه جاری 183 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

کد خبر 122148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز