شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر نیرو گفت: سهم آب شرب مردم محفوظ است و جیره بندی آب برای مردم نخواهیم داشت.

پرویز فتاح در گفتگو با مهر گفت: نمی‌توان به صراحت گفت که وضعیت تامین آب شرب مردم خیلی خوب است، بلکه سهم آب شرب را باید از میزان آبی که در اختیار است خارج کرده و مازاد را با نگاه به آینده و پاییز که ممکن است به هر دلیلی بارندگی خوبی اتفاق نیفتد، مدیریت کنیم.

وزیر نیرو افزود: برای آب کشاورزی در نیمه جنوبی کشور همچنان محدودیت اعمال می‌شود اما در نیمه شمالی کشور، وضعیت بارندگی امسال بهتر بوده است و محدودیت آب کشاورزی تا به حال نداشته‌ایم، ولی برای نیمه جنوبی کشور که کاهش بارش را شاهده بوده‌ایم احتمال اعمال محدودیت کشت بهاره، تابستان و حتی پاییزه را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: سال 87 از نظر بارندگی سال سختی بود و وزارت نیرو امیدوار بود که نیمه دوم سال 87 بارندگیهای پاییزی و برف زمستانی بتواند کمبود را جبران کند که پیش‌بینی هواشناسی نیز همین بود. ولی زمانی که به آخر اسفندماه رسیدیم نگرانی بیشتر شد و نه تنها جبران نشد، بلکه نسبت به بارندگی 87 نیز عقب افتادیم.

به گفته فتاح، از هفته اول فروردین 88 با چند نوبت بارندگی سراسری که اتفاق افتاد، ورق برگشت و ناامیدی‌ها و آمادگی برای جیره بندی، اعلام وضع اضطراری و تاکید بر ستاد خشکسالی همه و همه تغییر یافت چراکه ظرف 40 روز از اول فروردین تا 10 اردیبهشت، حدود 60 میلی متر بارندگی در کشور اتفاق افتاد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: کل بارندگی از اول مهر 87 تا فروردین 88 حدود 120 میلی متر بود که این عدد تا 15 اردیبهشت ماه به 185 میلی متر رسید؛ به این معنا که 24 درصد بارندگی سالانه کشور ظرف 40 روز اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: امروز وزارت نیرو خیلی امیدی به بارندگی از این پس تا شهریور ندارد، البته این به معنای عدم بروز بارندگیها نیست بلکه تاثیری در آمار ندارد و حتی اگر حداکثر 20 میلی متر باران هم اتفاق افتد، رقم بارندگی کل کشور به 195 میلی متر می رسد که بازهم تا 250 میلی متر متوسط بارندگی 40 سال اخیر،  حدود 15 درصد عقب هستیم.

آب پشت سدها

فتاح گفت: از نظر مخازن آبی امروز در پشت سدهای کشور 5/17 میلیارد مترمکعب آب جمع شده است که این عدد در سال گذشته در همین زمان، 5/13 میلیارد مترمکعب بوده است. ولی این عدد نسبت به درازمدت سه سال اخیر که حدود 22 تا 25 میلیارد مترکعب بوده، کمتر است.

کد خبر 83451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز