مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: شهرداری تهران روزانه اقدام به نمونه برداری آب 500 پارک و فضای سبز شهر می‌کند

این اقدام از سوی شرکت شهرسالم به‌عنوان یک نهاد نظارتی در شهرداری تهران و با هدف اطمینان ازسلامت آب مورد استفاده شهروندان درداخل پارک صورت می‌گیرد.

حسن علی غفاری، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در این باره گفت: به‌منظور اطمینان شهروندان از سلامت آب شرب موجود در پارک‌ها، کار نمونه‌برداری - به‌طور متوسط روزانه 25 مورد نمونه‌گیری - توسط کارشناسان مرکز بهداشت این شرکت صورت می‌گیرد.

بنابراین گزارش، پس از نمونه‌گیری و آزمایش آب در آزمایشگاه، سلامت آب تایید و یا در برخی موارد نسبت به سلامت آب هشدار داده می‌شود و نتیجه این کار در تابلوهای کنار آبخوری پارک‌ها به نمایش در می‌آید. غفاری ادامه داد: درهنگام نمونه برداری در محل، می‌توان آب شرب موجود را از لحاظ درجه حرارت، PH (اسیدیته بودن ) و کلر آزاد باقیمانده در آب با دستگاه‌های قابل‌حمل اندازه‌گیری و بررسی کرد.

به گفته غفاری، پس از آن، نمونه‌ها در شرایط ویژه حمل و به آزمایشگاه شرکت شهر سالم شهرداری تهران منتقل می‌شود تا آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی مورد نظر نیز که مطابق استانداردهای ملی هستند برای سنجش سلامتی آب انجام شود.

در این مرحله از یک سو سلامتی نمونه‌ها توسط آزمایش‌های شیمیایی - که شامل میزان سختی، کدورت، آمونیاک، نیترات و نیتریت موجود در آب هستند‌-  سنجیده می‌شود که نتایج آن همان روز نمونه‌گیری قابل استناد است.

غفاری دراین باره گفت: نتیجه اولیه آزمایش 48 ساعت بعد مشخص می‌شود که نمونه سالم است یا مشکوک به آلودگی. پس از این آزمایش‌های تکمیلی انجام شده و 72 ساعت بعد نتیجه قطعی برای اقدام مناسب مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران ادامه داد: درصورتی که آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌ها مشکوک بودن سلامت آب را تایید کند، نمونه برداری مجدد انجام می‌شود تا آب از لحاظ سلامت، در معرض خطر بودن و یا آلودگی مورد سنجش دوباره قرار بگیرد و پس از آن با مسئولان مربوطه برای بهسازی و یا مسدود نمودن شیر آب یا منابع تامین آب هماهنگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضاهای سبز موجود در تهران، روزانه پذیرای تعدادقابل توجهی از شهروندان است اظهارداشت: آگاهی دادن درباره آب و منابع آب موجود در پارک‌ها با توجه به آغاز فصل تابستان و افزایش مراجعه به شیرهای آب این اماکن، یک موضوع جدی است که به‌وسیله نصب تابلوهای هشدار‌دهنده مبنی برغیرآشامیدنی بودن و یا تایید سلامتی آب به‌وسیله نصب تابلوهای آب آشامیدنی انجام می‌شود.

غفاری خاطرنشان کرد: کار نمونه‌گیری و آزمایش آب موجود در پارک‌های تهران به‌طور مستمر و منظم انجام می‌شود وهمچنین کارشناسان مرکز بهداشت این شرکت در موردتابلوهای آگاهی‌دهنده و هشدار‌دهنده آب موجود در پارک‌ها نیز به‌صورت ادواری بازرسی‌های لازم را به عمل می‌آورند تا تابلوها در محل مورد نظر قرار بگیرند و همچنین توسط شهروندان به نحو مناسبی قابل رویت باشند.

کد خبر 86035

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز