دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه شهری: نتایج نمونه‌برداری‌های جدید از آب تهران تا حدود 10 روز دیگر اعلام می‌شود.

مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد استان تهران، به ایسنا گفت: آخرین نتایج مربوط به نمونه‌برداری از آب تهران مربوط به اواخر سال گذشته است که در آن نمونه‌برداری‌ها مشخص شد، آب تهران آلودگی ندارد.

وی افزود: آخرین نمونه‌برداری انجام شده از آب تهران مربوط به حدود 20 روز پیش است که نتایج این نمونه‌برداری‌ها ظرف 10 روز آینده اعلام خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان تهران همچنین با اشاره به اینکه اداره استاندارد، آب تهران را از نظر دارا بودن آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی مورد بررسی قرار می‌دهد، اضافه کرد: آب تهران و کرج سالانه بین3 تا4 بار مورد آزمایش و بررسی اداره استاندارد استان قرار می‌گیرد.

گفتنی است، طی چند روز اخیر اخبار متعددی درخصوص آلودگی آب تهران منتشر شده است. در این راستا چندی پیش، داوود ملایی - مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران - گفته  بود که شهروندان اصلا نگران کیفیت آب تهران نباشند، چرا که این بهداشت آب‌ها با 40 آزمایشگاه تخصصی به‌صورت شبانه‌روزی بررسی شده و این موضوع کیفیت آب را تضمین می‌کند.

شهین ناصری - مدیر دفتر کنترل نظارت آب و فاضلاب استان تهران - نیز با بیان اینکه ما وجود فلزات سمی در منابع تامین‌کننده آب تهران از جمله سد لتیان، کرج، لار و جاجرود را از لحاظ وجود فلزات سنگین و سمی بررسی می‌کنیم، افزود: طی این بررسی‌ها میزان وجود این فلزات در این آب‌ها حتی کمتر از میزان مجاز در استانداردهای بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: ما کنترل کیفیت آب را از مرحله‌ تولید تا مصرف به دقت بررسی و آزمون‌های کلرسنجی و میکروب‌سنجی را اعمال می‌کنیم. مطابق آمارهای مادر 99 درصد موارد میزان کلر موجود در آب هم مطلوب بوده که بسیار عالی است.

او در پاسخ به‌علت رنگ و مزه متفاوت آب در برخی از نقاط تهران گفت: در استاندارد ملی کدورت آب باید از یک NTU تا حداکثر پنج NTU باشد، در حالی که در سراسر سال 1387 و این چند ماهی که از سال 1388 می‌گذرد، کدورت آب آشامیدنی تهران کمتر از یک NTU بوده است و حتی به نیم NTU هم نمی‌رسد.

وی درباره میزان نیترات موجود در آب و اینکه آیا این میزان نیترات استاندارد است؟ گفت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) داشتن نیترات در آب را تا 50 درصد مجاز دانسته است، به‌طوری که برای نوزادان نیز مشکل ایجاد نمی‌کند، ولی موضوع مهم این است که آب تهران اصلا نیتراتی ندارد که باعث نگرانی شهروندان شود و بحثی هم که پیش از این در این مورد گفته شده، در نقاطی از جنوب تهران بود.

آب تهران آلوده نیست

در همین حال داوود مولایی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران نیزگفت: موضوع آلودگی آب تهران ربطی به آب شرب ندارد و آقای امانپور روز گذشته در توصیفی اظهار کرده‌اند که منظور من آلودگی‌ آب‌شرب تهران نبوده است.

همچنین شهین ناصری، مدیر دفتر کنترل نظارت آب و فاضلاب استان تهران درباره‌ وضعیت بهداشت آب تهران گفت: که من به شهروندان اطمینان می‌دهم که هیچ نگرانی‌ درباره‌ بهداشت آب تهران وجود ندارد.

مولایی با تایید اینکه موضوع بهداشت آب استان تهران تنها به آبفای استان بر نمی‌گردد و اگر این بهداشت زیر سؤال برود، باید ارگان‌های دیگر مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت نیز جوابگو باشند، در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون به این وزارتخانه‌ها در این مورد تذکری داده‌اید؟ گفت: بله تذکر داده‌ایم، ولی باید توجه داشت که ما متولی آلودگی‌ آب نیستیم و بنابراین نمی‌ترسیم که بگوییم آب تهران آلوده است، اما ما باید بدانیم استانی که 14 میلیون جمعیت دارد، طبیعی است که بهداشت آبش مورد تهدید قرار گیرد.

او درباره‌ نسبت برداشت آب‌ها از چاه‌ها و منابع سطحی گفت: 25 تا 30 درصد از آب شرب تهران از منابع زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی برداشت می‌شود. البته این آمار با توجه به بارندگی‌ها امکان دارد در سال‌های مختلف متغیر باشد.

کد خبر 86955

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز