همشهری آنلاین : رئیس سازمان محیط زیست استان تهران گفت: با توجه به آلوده بودن سفره های زیرزمینی آب تهران به نیترات، بی‌توجهی به تاسیس و تکمیل سیستم فاضلاب شهری از سوی وزارت نیرو می‌تواند در آینده خطراتی را متوجه آب شرب تهران کند.

محمد باقر صدوق در گفتگو با خبرگزاری مهر، ضمن انتقاد از نبود سیستم فاضلاب شهری در تهران، هزینه زیاد و اختصاص ندادن اعتبار از سوی دولت به وزارت خانه هایی مثل وزارت نیرو که متولی تکمیل سیستم فاضلاب شهر تهران است را دلیل اصلی آلودگی آب سفره های زیر زمینی جنوب و جنوب شرق تهران دانست.

مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران، با تاکید بر آلوده نبودن آب شرب تهران گفت: آب شرب تهران از رودخانه‌ها و سدها تامین می‌شود و البته بخشی از این نیاز از طریق سفره‌های آب زیرزمینی که به نیترات کمتری آلوده است تامین می‌شود و به نظر بی‌توجهی به تاسیس و تکمیل سیستم فاضلاب شهری می‌تواند در آینده خطراتی را متوجه آب تهران کند.

صدوق چاههای جزمی را به طور مستقیم عامل آلودگی آبهای زیر زمینی عنوان کرد و منشا نیترات موجود در آب سفره های زیرزمینی را فضولات انسانی دانست که به خاطر داشتن پروتئین و تبدیل آن به عوره و سپس نیترات، باعث آلودگی آب زیر زمینی تهران به مواد آلاینده ای از این دست است.

متمرکز شدن جمعیت در تهران و مصرف روزانه 3 میلیون متر مکعب آب مصرفی باعث شده که 9 درصد این آب جذب فاضلاب و ته نشین شدن آن در زمین و سپس اشباح آبهای زیر زمینی شود و به خودی خود باعث بروز نوعی آلودگی در سطح زمین و ابهای زیر زمینی شود.

این متخصص محیط زیست با انتقاد از اینکه در نشستهای مشترک با کمیسیون زیربنایی دولت و جلسات مرتبط با بحث آلودگی آب و مسائل زیست محیطی، نداشتن پول، بهانه ای برای ناکارآمدی طرحهایی مثل سیستم فاضلاب شهر تهران عنوان می شود افزود: اینکه این طرح ها اجرایی شود و اعتبار کافی بگیرد باید از سوی مدیران ارشد و کلان مود توجه قرار گیرد و من در حوزه مسئولیتم در این زمینه صحبتهای زیادی کرده ام ولی به جایی نمی‌رسد.

تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری به رغم آلوده بودن به نیترات را به فقدان سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار کافی توسط دولت مربوط دانست.

کد خبر 87095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز