سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ‍ژنتیک و زیست فناوری دستگاه‌های بیوفیلتر را برای حذف و کنترل بو در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تولید کردند.

تولید فیلتری برای رفع بوی بد فاضلاب‌ها

به گزارش ایرنا، در عملیات تصفیه فاضلاب‌های شهری، ترکیبات بودار به واسطه تجزیه بی‌هوازی مواد آلی گوگرددار و نیتروژن‌دار تولید می‌شود. این ترکیبات فرار و دارای وزن ملکولی کم هستند و برخی از آن‌ها علاوه بر بوی نامطبوع در غلظت مشخصی برای انسان کاملا سمی هستند.

بیوفیلتراسیون یک روش مناسب و جدید کنترل آلودگی هوا و بوزدایی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های صنعتی، شهری و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب است. در این روش هوای دارای گازهای آلوده با عبور از یک بستر متخلخل حاوی عوامل بیولوژیک تصفیه می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های بیوفیلتراسیون، سادگی فرآیند و امکان انجام آن در دما و فشار معمولی است.

فیلترهای تولید شده دارای توانایی حذف سولفید هیدروژن و سایر موادبوزا در غلظت‌های تا 1000 میلی گرم در لیتر هستند ولی ظرفیت آن‌ها بر اساس سولفید هیدروژن در هوای ورودی با غلظت 20 میلی‌گرم در لیتر تعریف می‌شود. برای ظرفیت‌های بالاتر تعداد بیشتری از فیلترها به صورت موازی استفاده خواهد شد.

براساس این گزارش، حذف کامل بو از محل‌های جمع‌آوری فاضلاب، حوضچه تغلیظ لجن، اسکروپمپ فاضلاب و لجن‌کش، دانه‌گیر و آشغال‌گیر و ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب از جمله مزایای این فیلترهاست.

همچنین امکان نصب سریع در مکان‌های مورد نظر با اشغال فضای کم و مصرف انرژی پایین، سهولت بهره‌برداری توسط نیروهای بهره‌بردار، رفع مشکلات ناشی از انتشار بوی نامطبوع در محیط‌های اطراف تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ و کیفیت تضمین شده گاز خروجی از دیگر وی‍ژگی‌های این فیلتر است.

کد خبر 247476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز