گروه اقتصادی: آب شرب 500 هزار نفر در شهرهای جنوب و غرب کشور جیره‌بندی می‌شود

محمدرضا عطارزاده، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا دیروز در جمع خبرنگاران گفت: جیره‌بندی آب برای حدود 500 هزار نفر از مردم در شهرهایی در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به اجرا گذاشته می‌شود.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌‌شده عرضه آب در برخی شهر‌ها برای 8 ساعت، 12 ساعت و حتی در تعدادی از شهر‌ها 18 ساعت انجام می‌شود. عطارزاده برنامه مهم وزارت نیرو در سال‌جاری را اصلاح الگوی مصرف آب اعلام و تاکید کرد که ما هنوز در انتظار ابلاغ آن هستیم.

وی در توضیح تاخیر ابلاغ طرح اصلاح الگوی مصرف آب افزود: انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و در حال حاضر تغییر معاون اول رئیس‌جمهوری، ابلاغ این طرح را به تاخیر انداخته است. 

عطارزاده بیان کرد: در این طرح که تصویب شده است کاهش الگوی مصرف آب تصویب نشد و وزارت نیرو مجاز به استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی در مدیریت مصرف شده است. وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مشترکان پرمصرف به تناسب میزان مصرف، قیمت تمام شده را خواهند پرداخت که جزئیات آن پس از ابلاغ اعلام می‌شود.

توسعه تجهیزات کاهنده و فراهم‌سازی‌ زمینه استفاده از این تجهیزات از سوی مردم از موارد اصلاح الگوی مصرف است که در کنار آن، نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های آب نیز در دستور کار قرار دارد. 

عطارزاده میزان ذخیره مخازن پشت سدها را 16 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و این میزان را در سال گذشت معادل 13 میلیارد متر‌‌مکعب دانست. وی با دعوت از مردم برای جلوگیری از هدررفتن آب گفت: کمبود آب در برخی از مناطق، وزارت نیرو را وادار می‌کند تا آب‌رسانی را با تانکر‌ها انجام دهد.

به گفته وی، این کار در استان‌های ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان و هرمزگان انجام می‌شود.  عطارزاده درخصوص مصرف آب در تهران نیز یادآور شد: مصرف آب تهران در روزهای اخیر 3 میلیون و 260 هزار مترمکعب بوده است که 75 درصد از این میزان از طریق آب‌های سطحی تامین شده است، البته این آب به لحاظ کیفی کاملا مطمئن است و چاه‌هایی که احتمال کاهش کیفیت آب نسبت به استانداردهای مصوب را دارند، قطعا از مدار خارج شده‌اند.

وی تاکید کرد: مردم شهر تهران با وجود رشد تعداد مشترکان 4 درصد کاهش مصرف را رقم زده‌اند. این درحالی است که هم‌اکنون آمادگی تولید همزمان نیروگاه‌های برقابی در زمان پیک مصرف تا ظرفیت5 هزار و 200 مگاوات نیز وجود دارد. 

عطارزاده با اشاره به راه‌اندازی آزمایشی تصفیه‌خانه جنوب تهران ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آتی این طرح به‌صورت رسمی افتتاح شود. 

وی با اشاره به اجرای طرح باروری ابرها گفت: بررسی‌ها نشان داده است که اجرای این طرح توانسته 10 درصد بر میزان بارندگی‌ها اضافه کند، این در حالی است که استان‌های یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، گیلان، همدان و اردبیل در برنامه جاری برای اجرای این طرح هستند.

کد خبر 86040

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز