سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: در حالی که مسئولان آبفای اهواز آب آشامیدنی این شهر را کاملا سالم و بهداشتی می‌دانند

بر خلاف این موضع‌گیری قاطع، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با صحه گذاشتن به گفته‌های برخی شهروندان این شهر، آّب شرب بخش‌هایی از اهواز را ناسالم و غیراستاندارد می‌داند.

به گزارش همشهری، پس از چاپ خبری مبنی بر ناسالم بودن آب آشامیدنی اهواز، که در همین صفحه به نقل از خبرگزاری مستقل محیط‌زیست ایران منتشر شد، مسئولان آب اهواز با ارسال بیانیه‌ای منکر خبر مذکور شده، آب اهواز را استاندارد اعلام کردند.

اما پس از چاپ این جوابیه، شمار قابل توجهی از شهروندان اهوازی با تماس‌های پی درپی، از خبرنگار همشهری خواستند با سفر به اهواز، خود شاهد ناسالم بودن آب در مناطقی از شهر باشد.

به‌ویژه تاکید کردند اکنون در اهواز بسیاری از شهروندان از بیم ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف آب ناسالم، از آب معدنی و آب تصفیه‌کن استفاده می‌کنند.

در عین حال، همشهری با احترام گذاشتن به ادعای مسئولان آب اهواز از انعکاس گفته‌های مردم خودداری کرد اما با توجه به اهمیت موضوع، کم و کیف ماجرا را از نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی جویا شد که نظرات وی عینا منعکس می‌شود.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این باره به همشهری گفت: در رابطه با ناسالم بودن آب اهواز، چیزهایی که مردم می‌گویند عین واقعیت است.

اما گفته‌های مسئولان در ارتباط با استاندارد بودن آب هم درست است. منتها در این میان یک حلقه گمشده وجود دارد که باید به آن دقت شود و آن اینکه مسئولان آب در اهواز و استان خوزستان، آزمایش‌هایی که از آب شرب می‌گیرند از خروجی تصفیه‌خانه‌هاست.

مسلم است که در آنجا هیچ مشکلی وجود ندارد و آّب در حد استاندارد است. در حد عالی نیست ولی مشکلی هم وجود ندارد و در حد شرب است.

وی افزود: به گفته مسئولان آّب اهواز، 39 درصد شبکه آبرسانی شهر که زیرزمین است پوسیدگی دارد و خراب است. این پوسیدگی پرت آب را به‌دنبال دارد. یعنی اینکه 39درصد آب تولیدی اهواز به‌دلیل پوسیدگی هدر می‌رود و ورود آب ناسالم به شبکه باعث می‌شود خروجی آب در لوله‌های منازل، آب آشامیدنی خوبی نباشد.

حسینی تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین مسئله در بحث آب اهواز، اصلاح شبکه‌های زیرزمینی آب است. اگر این اصلاحات انجام شود،هم مشکل هدر رفت 39 درصدی که مسئولان محترم عنوان می‌کنند برطرف می‌شود و هم ورودی آب‌های ناسالمی که از این طریق به شبکه آب راه می‌یابد از بین می‌رود و در نتیجه آب اهواز استاندارد خود را به دست می‌آورد.

این نماینده مردم در بخشی از گفته‌های خود به دیگر مشکلات آب استان خوزستان اشاره کرد و افزود: طی 2 سال گذشته به‌دلیل خشکسالی، خروجی آب از سدهای استان بسیار پایین بوده است.

این کاهش دبی آب، باعث شده در مقطع اهواز، تصفیه  به کار بیشتری نیاز داشته باشد که در بعضی مواقع از دست مسئولان و کارشناسان آب خارج است در نتیجه نمی‌توانند این آب را به آب بهتری تبدیل کنند.

وی در ادامه گفت: مشکل اساسی آب در خوزستان این است که ازیک سو، مدیریت سدها و خروجی آب در دست «‌آب نیرو» است و از سوی دیگر، مسئولیت آب شرب و کشاورزی به‌عهده سازمان آب وبرق است.

ما معتقدیم که مدیریت واحدی باید انجام بشود. به اعتقاد ما سازمان آب وبرق باید متولی این امور شود و خروجی آب به‌عهده این سازمان باشد تا به همان اندازه که مردم آب شرب و کشاورزی نیاز دارند نسبت به خروجی آب از سدها اقدام کنند.

این خواسته ما نمایندگان مجلس از وزیر نیرو است که با جدیت هم دنبال می‌کنیم تا مشکل برطرف شود.

حسینی خاطر نشان کرد:در حال حاضر، آب نیرو با در نظر گرفتن میزان تولید برق و اینکه تولید برق چقدر است آب را از پشت سدها رها می‌کند؛ بی‌آنکه در این میان به نیاز مردم توجهی داشته باشد. این اختلاف باعث شده وضعیت آب شرب در اهواز و خوزستان در وضعیت موجود قرار بگیرد؛ وضعیتی که مردم از آن ناراضی‌اند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در بعضی مناطق شهر، آبی که به دست مردم می‌رسد واقعا قابل شرب نیست و ناسالم است، تاکید کرد: گرچه در بعضی مناطق مشکلی در این زمینه وجود ندارد و آب شرب سالم است و مردم از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند اما در بعضی مناطق این مشکل حاد است به‌طوری که مردم ناگزیر از آب‌شیرین کن و یا از آب‌های تصفیه شده استفاده می‌کنند. مسلم است تا خرابی زیرساخت‌ها برطرف نشود این مشکل ادامه می‌یابد.

کد خبر 82265

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز