سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه شهری- سپیده سمائی: بهار خوبی پیش رو داریم و وضعیت بارش تا این زمان 54درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است

اما نسبت به میانگین بلند‌مدت همچنان حدود 15 درصد عقب هستیم و اگر بارش به همین صورت ادامه یابد، در نهایت میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به میانگین 40 ساله کمبودی 8 تا 9 درصدی دارد.

این اظهارات کارشناسان سازمان هواشناسی به این معناست که اگر مطابق پیش‌بینی‌های این سازمان بارش‌های بهاری همچنان ادامه یابد، سایه سنگین خشکسالی اندکی عقب‌نشینی خواهد کرد.

«جیره بندی آب در اکثر نقاط کشور منتفی شد.» این اظهار نظر پرویز فتاح تنها یک هفته پس از آن صورت گرفت که وزیر نیرو با جدیت از احتمال سهمیه‌بندی آب در تابستان امسال سخن گفته بود.

هفته گذشته وزیر نیرو با اشاره به نامگذاری سال 88 به‌عنوان اصلاح الگوی مصرف و با اشاره به «کمبود منابع آبی» اعلام کرد: امسال تحلیل مسائل و منابع آبی کشور نشان می‌دهد قطعا وزارت نیرو علاوه بر تشویق مردم به صرفه جویی، ممکن است مجبور باشد محدودیت‌هایی را اعمال کند.

وی همچنین به ارائه گزارشی از وضعیت بارش‌ها در کشور پرداخت و گفت: اگر چه بارش‌های خوبی طی چند روز گذشته در کشور را شاهد بوده‌ایم اما متأسفانه اثراتی از خشکسالی همچنان در حوزه‌های کارون و کرخه به چشم می‌خورد که امیدواریم باران رحمت الهی همانگونه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است، تداوم داشته باشد.

البته هفته گذشته نخستین باری نبود که وزیر‌نیرو در مورد کمبود منابع آب در سال‌جاری سخن گفته بود. بهمن سال قبل وی با اشاره به باقی ماندن اثرات خشکسالی پارسال نسبت به کمبود آب در سال‌جاری هشدار داده بود.

اعلام خبر تهیه نقشه جیره‌بندی آب تهران در آخرین روز‌های اسفند‌ماه نیز با وجود چنین اظهاراتی اصلا عجیب و دور از انتظار نبود.

به‌خصوص که نوریان رئیس سازمان هواشناسی با اعلام کاهش شدید بارندگی در 5 ماه مهر تا بهمن87، اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طی 4 ماه آینده ریزش‌های جوی به‌صورت نرمال خواهد بود ولی با توجه به کمبود بارندگی در ماه‌های قبل در مجموع با کاهش ذخایر روبه‌رو هستیم.

این اظهارات رئیس سازمان هواشناسی به نوعی از سوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز مورد تایید قرار گرفت. مولایی با اشاره به تهیه نقشه جیره بندی آب در تهران برای سال 88 گفت: با توجه به کمبودهای ناشی از بارش در ماه‌های گذشته از سال آبی جاری درصورت لزوم آب مشترکان پر مصرف در استان تهران قطع خواهد شد.

وعده برقابی برای ایرانی‌ها

«هم‌اکنون برفی که روی کوه‌های کشور مشاهده می‌شود نمی‌تواند معیار دقیقی برای سنجش مطلوب بودن بارندگی‌ها باشد؛ چرا که میزان رطوبت آنها بالا نیست و نمی‌توان به‌صورت مطلوبی روی روان آب‌های ناشی از آن حساب باز کرد.»

تنها یک هفته پیش فتاح با این اظهارات وضعیت منابع آب کشور را نه‌چندان خوب توصیف کرد. اظهاراتی که البته با توجه به خشکسالی سال قبل از سوی دیگر کارشناسان هم مورد تایید بود. از جمله مرتضی تمدن استاندار تهران که مدتی پیش تامین آب را مسئله اساسی پایتخت در سال‌جاری عنوان کرده بود.

علاوه بر مسئله کمبود بارش ابتدای سال آبی 88-87 آنچه باعث می‌شد کارشناسان نسبت به بی‌آبی هشدار دهند افت سفره‌های زیرزمینی به‌دلیل خشکسالی‌های مکرر و البته برداشت بی‌رویه و بی‌برنامه از منابع زیر‌زمینی آب بود. مسئله‌ای که به‌نظر نمی‌رسد با بارش‌های 20 روزه بهاری ( حتی به فرض بی‌سابقه و تداوم داشتن این بارش‌ها) از میان رفته باشد. به‌خصوص آنکه گفته می‌شود بیش از 30 درصد از میزان آب مصرفی در ایران از منابع آب زیر زمینی تامین می‌شود.

اما وزیر نیرو با بیان اینکه در برخی نقاط کشور از جمله جنوب تهران، همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد، بارندگی‌های فروردین 88 را در 40سال گذشته بی‌سابقه می‌خواند: بارندگی‌های اخیر فراتر از پیش‌بینی‌های وزارت نیرو و سازمان هواشناسی است؛

به این معنا که بارندگی‌های 20روز گذشته در طول 40 سال اخیر در مدت مشابه زمانی خود، بی‌سابقه بوده است. بر همین اساس، مشکل کم آبی و جیره بندی نیزدر بسیاری از استان‌های کشور برطرف شده است.فتاح همچنین با توسل به بارش‌های اخیر وضعیت برق در تابستان را بهتر از سال پیش می‌داند: وضعیت برقابی‌ها نسبت به سال گذشته بهتر است و می‌توان امیدوار بود که تابستان آتی بتوانیم در طول شبانه روز 6 تا 8 ساعت از برقابی‌ها به میزان حداقل 3000 مگاوات برق بگیریم که سال گذشته این عدد برای ما دست نیافتنی بود.

با این وضعیت، تابستان را از نظر تامین برق در وضعیت بهتری سپری خواهیم کرد که البته مدیریت مصرف نیز در کنار این تولید برق معنا می‌یابد.اظهارات وزیر نیرو درحالی است که کارشناسان سازمان هواشناسی به هیچ عنوان وضعیت بارش فروردین را بی‌سابقه نمی‌دانند.

کد خبر 79040

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز