یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

سپیده سمائی: «بررسی‌های مختلف با استفاده از آزمایشگاه‌های سازمان آب، اداره استاندارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی تایید می‌کند که آب تهران مشکلی ندارد و مردم تهران می‌توانند با خیال آسوده و بدون نگرانی از این آب استفاده کنند.»

مهندس ملایی، مدیر‌عامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه دومین جشنواره «آب و رسانه» در گفت‌وگو با همشهری، این‌چنین خیال شهروندان تهرانی را راحت کرد.

البته پیش از این هم استاندار تهران، با بیان اینکه آب تهران مرتب نمونه‌گیری می‌شود و تا‌کنون گزارشی مبنی بر آلودگی آن اعلام نشده است، آب تهران را دارای کیفیت مطلوبی دانسته بود: « هنوز هیچ منبع رسمی درخصوص وجود نیترات بیشتر از حد استاندارد در منابع آب شرب تهران اظهار نظری نکرده است.»

این اظهار نظر تمدن پس از آن صورت گرفت که اوایل بهمن‌ماه امسال مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه درصد نیترات موجود در آب‌های تهران بالاتر از حد استاندارد است، پایتخت ایران را از این نظر دارنده رتبه اول در کشور  خواند و عنوان کرد: هم‌اکنون آب شرب مناطق جنوب و جنوب شرقی تهران که از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، دارای درصد بالایی از نیترات بوده و سلامت مردم این مناطق را تهدید می‌کند.

البته دکتر صدوق تنها کسی نیست که در مورد سلامت آب تهران اظهار نگرانی می‌کند. پیش از او هم برخی متخصصان نسبت به آلودگی آب تهران به نیترات و تاثیر سوء این ماده بر سلامت شهروندان تهرانی هشدار داده بودند.

اما در مقابل این اظهارات، ملایی به همشهری می‌گوید: کیفیت آب مسئله‌ای تخصصی است و بهتر است افراد اجازه دهند متخصصان در این زمینه اظهار‌نظر کنند.

وی با بیان اینکه آب تهران از منابع گوناگون تهیه می‌شود اظهار این جمله کلی که «کیفیت آب تهران پایین است» را اظهار‌نظری غیر‌کارشناسی می‌خواند و ابراز می‌کند: وجود نیترات در آب طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی رنج مشخصی دارد که ما مرتب آب سد‌ها و چاه‌های تامین‌کننده آب مصرفی شهروندان را کنترل می‌کنیم و اگر میزان نیترات در چاهی بالا‌تر از میزان استاندارد باشد، آن چاه از مدار خارج  یا با تزریق آب، میزان نیترات کنترل می‌شود.

وی در عین حال تصریح می‌کند :جمعیت 14‌ میلیونی تهران موجب می‌شود مسئولان در این زمینه مراقبت بیشتری اعمال کنند.

کد خبر 75856

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز