دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

سینا قنبرپور: شرکت آب و فاضلاب اهواز در پی انتشار مطلبی در همشهری تحت عنوان «‌این آب را به احشام هم ندهید‌» جوابیه‌ای تهیه کرد که روز شنبه 22‌فروردین 1388 در صفحه 7‌روزنامه چاپ شد.

درست در همان ابتدای مطلب در بند نخست جوابیه آمده بود: «‌تصفیه‌خانه‌های آب اهواز، به‌رغم برداشت آب سطحی و مشکلات عدیده مربوط به کیفیت آب رودخانه کارون با تکیه بر کنترل بهینه فرایند و اتخاذ تدابیر خاص در مواجهه با افت کیفیت رودخانه، همواره آبی سالم و با کیفیت کاملا مطلوب را تامین نموده و به صورت روزانه تحت کنترل و آنالیز کیفی قرار دارند.»با طرح چنین وصفی در مورد آب اهواز پرسش‌هایی از ذهن می‌گذرد که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ به ویژه آنکه این پرسش‌ها از ذهن کسی بگذرد که در کنار کارون بزرگ شده است.[آب اهواز سالم است]

نخست آنکه اساسا منظور از «‌آب سالم و با کیفیت‌» چیست که شرکت آب و فاضلاب اهواز از آن یاد می‌کند و مدعی است که همواره آبی سالم و با کیفیت را تامین کرده است.

تعریف آب سالم و با کیفیت اگر روشن شود آن وقت باید بپرسیم آیا آبی که مردم همجوار پرآب‌ترین رود کشور می‌نوشند با آب مثلا نیشابوری‌ها، شیرازی‌ها، یزدی‌ها  و تبریزی‌ها یک کیفیت را دارد؟موضوع اینجاست که مسئولان شرکت آب و فاضلاب اهواز خود هم باور کرده‌اند که آبی سالم و با کیفیت به مردم ارائه می‌کنند و از یاد برده‌اند که به دلیل مشکلات بی‌کیفیت بودن آب در سال‌های 77 و 78 قرار شد آب را از سرچشمه‌های کارون و از چشمه‌های آب در شوشتر روانه اهواز، آبادان و خرمشهر کنند.

پرسش دیگر از مسئولان آب و فاضلاب استان خوزستان و به ویژه اهواز این است که اگر این آب سالم و با کیفیت است چرا مردم اهواز مجبورند دستگاه‌های تصفیه آب با قیمتی حدود 200‌هزار تومان بخرند و مرتب هم فیلتر تصفیه آن را هزار تا 1500‌تومان خریداری و اقدام به تعویض آن کنند.

پرسش دیگر اینکه اگر مسئولان بر کیفیت آب اهواز تاکید دارند چرا این آب در لوله‌کشی برخی مناطق بوی فاضلاب می‌دهد  ولی در برخی مناطق دیگر این شهر چنین نیست؟

گویا مسئولان شرکت یاد شده در خیابان‌های شهر اهواز تردد ندارند و از مقابل سوپرمارکت‌ها نمی‌گذرند زیرا اگر چنین بود حتما انباشتی از بشکه‌های 20 لیتری و 10 لیتری آب به غیراز بطری‌های آب معدنی را می‌دیدند.

درست است که ما چندین سال است گرفتار خشکسالی شده‌ایم اما آیا این تنها پاسخ موجود است؟

کد خبر 78844

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز