سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

مهدی محمدی: دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه درون سرزمینی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست

که متاسفانه به‌ دلایل متعدد وضعیت چندان مساعدی ندارد. اما با این حال در کنار این دریاچه‎‏، جذابیت‌هایی دیگری نیز برای گردشگران وجود دارد.

در حالی که برخی از نمایندگان استان آذربایجان غربی از جمله جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه با اشاره به افزایش شوری آب دریاچه ارومیه و به خطر افتادن اکوسیستم این منطقه به دلیل خشک شدن آن، خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت فعلی این دریاچه هستند، اما نمایندگانی نیز هستند که همچنان معتقدند از همین ظرفیت‌های باقیمانده دریاچه هم باید به درستی استفاده کرد، ضمن این که تاکید می‌کنند قابلیت‌های دیگری نیز در این استان وجود دارد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: پتانسیل‌های بالقوه گردشگری آذربایجان غربی از حمله در دریاچه ارومیه، باید بالفعل شوند.محمدعلی پرتوی با بیان این مطلب افزود: آذربایجان غربی دارای پتانسیل‌های گردشگری زیادی است و این پتانسیل‌ها باید از طریق تبلیغات و شناساندن ویژگی‌های استان و ایجاد انگیزه در گردشگران ایرانی و خارجی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی آذربایجان غربی را منطقه‌ای وسیع، مرزی، خوش آب و هوا و دارای اکوسیستم‌های متنوع عنوان کرد و افزود: همه این ویژگی‌ها نشان از قابلیت تبدیل این استان به یک مرکز ایرانگردی و جهانگردی دارد.

نماینده پیرانشهر و سردشت در خانه ملت گفت: آثار تاریخی و باستانی متعدد در سطح استان، از جمله محوطه تاریخی قالایچی بوکان با قدمت 3 هزار ساله، محوطه تاریخی «ربط» سردشت یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستانی شمال‌غرب کشور در 14 هکتار دارای رتبه اول کشوری و پنجم آسیا، مقبره شمس تبریزی در خوی، «قره کلیسا»ی چالدران و «تخت سلیمان» تکاب و قصر باغچه جوق ماکو و ده‌ها منطقه گردشگری ویژه دیگر، مناطق کم نظیری برای جذب گردشگر هستند.

وی به سهم کم استان در جذب گردشگر با وجود قابلیت‌ها و فرصت‌های موجود اشاره و تصریح کرد: با استاندارد کردن جاده‌های بین شهری، ایجاد مراکز رفاهی بین راهی و شهری، ساخت جاده‌های ارتباطی و دسترسی مناسب به مناطق گردشگردی و تاریخی، احیای مراسم‌های ملی و مذهبی خاص در منطقه باید میزان این سهم را افزایش دهیم.

پرتوی در پایان بر لزوم ساخت پلاژهای مناسب، سکونت‌گاه‌ها و استراحتگاه‌ها در ساحل دریاچه ارومیه، احیا و ایجاد تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و تامین روشنایی در کناره دریاچه ارومیه تاکید و اظهار کرد: در کنار تلاش برای اتمام پل میان‌گذر دریاچه ارومیه و پیگیری انتقال آب رودخانه‌های بزرگ به این دریاچه باید بحث راهکارهای افزایش جذب گردشگر به این منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد.

اما در همین حال که این نماینده بر ظرفیت‌های گردشگری تاکید دارد، اما جواد جهانگیرزاده همواره این هشدار را می‌دهد که شرایط این دریاچه چندان مساعد نیست و بسیاری از زمینه‌های توسعه، در آن از بین می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه درون سرزمینی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا، به دلایل متعددی در حال نابودی و مرگ است و بسیاری از ویژگی‌های زیستی خود را از دست داده است.

وی گفت: افزایش میزان شوری آب دریاچه و رسیدن آن به حد فوق اشباع موجب مرگ و میر پرندگان و اختلال در تردد شناورهای دریایی و پدیدار شدن زمین‌های شوره زار حداقل به میزان 150 هزار هکتار و چسبیده شدن جزایر 9 گانه پارک ملی که محل زاد و ولد گونه‌های مهم پرندگان مهاجر محسوب می‌شود، شده است.

جهانگیرزاده اظهار داشت: تشکیل لایه‌های ضخیم نمک در کف و بستر دریاچه از مشکلات جدی آن است و کویری شدن منطقه بیش از پیش خطر خود را به ما یادآوری می‌کند. نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین یادآور شد: کاهش 6 متر از تراز آب دریاچه ارومیه طی 13 سال نیازمند آگاهی و عزم ملی برای نجات این اکوسیستم بحران‌زده است.

جهانگیر زاده تصریح کرد: اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد شاهد کویری شدن منطقه، شور شدن خاک، خشکیدن قنوات و از بین رفتن کشت و زرع در منطقه و در نهایت از بین رفتن حیات و توسعه در سرزمین آذربایجان غربی و شرقی خواهیم بود. و این در حالی است که هم جاذبه این دریاچه از بین خواهد رفت و هم تاثیرات منفی بر بخش‌های دیگر استعدادهای گردشگری استان بر جای خواهد گذاشت.

همشهری استانها

کد خبر 77612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز