سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حال حاضر حداقل 3میلیارد متر مکعب کسری آب داریم.

پرویز فتاح، وزیر نیرو با اعلام این خبر افزود: نگرانی ما از ورودی سدهاست. ورودی سدها به‌شدت کاهش یافته است. بعد از خشکسالی، روان‌آب‌ها به‌شدت کم شده است.
وی گفت: البته کاهش روان آب‌ها باعث شده که آب جذب منابع زیرزمینی شود و منابع زیرزمینی ما تامین شود و از مشکلات آب کشاورزی، چاه‌ها، قنات‌ها و آب شرب روستایی کاسته شود.

وی تاکید کرد: منابع آب زیرزمینی برای مملکت ما به‌مراتب از چاه‌های نفت مهم‌تر است. بالاخره روزی نفت تمام خواهد شد، ولی ما نمی‌خواهیم که آب را از دست بدهیم؛ چراکه این منابع جزء منابع استراتژیک ماست.

فتاح اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی اصلی ما برای شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، شیراز و بندرعباس است و نگرانی ما در شهرهای خوزستان و مشهد کمتر است، چون بیشتر آب مشهد از چاه‌ها تامین می‌شود و برای سال آینده آب مشهد را به سد دوستی وصل می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما هنوز هم بر وعده خود مبنی بر جیره‌بندی نشدن آب پایبندیم و اولویت ما تامین آب شرب و بعد از آن آب صنعت و زراعی است. در حال حاضر ما مجبور شده‌ایم در بخش‌هایی از استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و فارس محدودیت‌هایی برای آب کشاورزی و کشت پاییز و زمستان ایجاد کنیم. البته این محدودیت به‌علت منابع آبی است که ما را نگران کرده است.

او درباره ستاد خشکسالی خاطرنشان کرد: از دولت خواستیم تا ستاد خشکسالی همچنان
 به کارش ادامه دهد. این ستاد برای یک‌سال حکم داشت، ولی این حکم تمدید شد و قرار است به‌زودی جلسات برای سال 1388 هم برگزار شود.

فتاح با اشاره به‌هدر رفت آب یادآور شد: اگر بتوانیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم 25 تا 30 درصد به منابع آب شرب اضافه کرده‌ایم. در برخی از جاها شهرداری از آب استفاده می‌کند و ما کنتور نداریم یا محاسبه نمی‌کنیم.

جاهایی در اطراف شهر هستند که کنتور ندارند و بخشی از هدر رفت مربوط به لوله‌ها می‌شود که عمدتا به بخش توزیع برمی‌گردد نه انتقال.

او اذعان داشت: راه چاره در کاهش هدر رفت آب، اصلاح قیمت است. چون ما نتوانستیم دولت را قانع کنیم که برای اصلاح شبکه، برای ما ردیف بودجه در نظر گیرد و بخش غیردولتی نیز از آنجا که مطمئن به بازگشت سرمایه‌اش نیست، سرمایه‌گذاری نمی‌کند، مجبور به اصلاح تعرفه‌ها هستیم.

وزیر نیرو درباره‌ آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی اعلام کرد: در حال حاضر از 6800مگاوات، تعمیر اساسی 3 هزار مگاوات تمام شده و امیدواریم که بقیه تعمیرات را زودتر از تیر ماه سال آینده تمام کنیم. در حال حاضر بار تامین برق روی دوش نیروگاه‌های حرارتی است و نیروگاه‌های برقابی در حال استراحت و ذخیره‌سازی هستند تا بتوانیم در تابستان در مواقع پیک از آنها استفاده کنیم.

کد خبر 71400

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز