شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

«کشور‌های در حال توسعه اگر می‌خواهند هر چه سریع‌تر از شر تنگدستی خلاص شوند و در پیشبرد و ارتقای وضعیت بهداشت جهانی نقشی شایسته بر عهده بگیرند هیچ کاری به اندازه تهیه آب سالم و تمیز و ایجاد روش‌های مناسب دفع فضولات نمی‌تواند به آنها کمک کند.»

به گزارش «رویترز» صاحب‌نظران دانشگاه سازمان ملل تاکید کرده‌اند که با فرونشستن شمار بیمارانی که از آب آلوده صدمه می‌بینند دولت‌ها مقادیر زیادی در منابع مالی که باید صرف درمان این بیماری‌ها شود صرفه جویی خواهند کرد که از این منابع می‌توان برای ایجاد شغل‌های جدید و کاستن از شمار بیماران سود برد.

 از 7/6 میلیارد انسان روی زمین چیزی حدود 900 میلیون نفر به آب سالم دسترسی ندارند و 5/2 میلیارد نفر نیز از توالت بهداشتی و روش‌های صحیح دفع فضولات بی‌بهره‌اند. این در حالی است که اگر برای رشد جمعیت دنیا و دگرگونی‌های نگران‌کننده آب و هوای کره زمین چاره‌ای نشود در آینده‌ای نزدیک کمبود آب بهانه اصلی آشوب‌ها و حتی درگیری‌های نظامی خواهد بود.

دانشگاه سازمان ملل در سال 1973 با این هدف تاسیس شد که نظر پژوهشگران را به سمت مسائل و مشکلات جهانی که سبب دغدغه سازمان ملل و نهاد‌های تابع می‌شود جلب کند.

برای دنیای پر مدعای امروز این نکته فاجعه آمیز است که سالانه 5/3 میلیون نفر به خاطر اسهال و تنها به این علت بمیرند که به آبی سالم برای آشامیدن دسترسی ندارند.

کد خبر 67134

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز