جمعه ۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

جوادنصرتی: دانشمندان می‌گویند رشد گوش ماهی‌هایی که در برخی مناطق آلوده اقیانوس زندگی می‌کنند در مقایسه با ماهی‌های دیگر بیشتر است

به گزارش آسوشیتدپرس، دکتر دیوید چکلی، از مرکز اقیانوس‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا که در این باره تحقیق کرده، می‌گوید: این واقعا خارق‌العاده است و البته هر چیزی که طبیعی نباشد به‌صورت بالقوه می‌تواند خطرناک و زیان‌آور باشد.

گوش ماهی‌ها بر خلاف انسان درون بدنشان قرار دارد اما نقشی که برای ماهی‌ها در تعیین حرکات و تعادل دارد همانند نقشی است که گوش انسان دارد.این مناطق آلوده که ماهی‌ها در آنجا قرار دارند بیشتر مناطقی را شامل می‌شود که دی‌اکسیدکربن هوا توسط اقیانوس‌ها جذب شده است.

چکلی و همکارانش با علم به این موضوع که وجود مقادیر زیاد دی‌اکسید کربن در آب، محیط را اسیدی می‌کند و باعث سست شدن ساختارهای معدنی برای نمونه پوسته‌های صدف‌ها می‌شود به بررسی تاثیر این محیط اسیدی بر گوش ماهی‌ها پرداختند.

در عمل چنین محیطی باید گوش‌ ماهی‌ها را که ماهیتی معدنی دارند کوچک کند اما دانشمندان در کمال تعجب مشاهده کردند که برعکس، گوش‌ ماهی‌ها در این محیط بزرگ‌تر می‌شود.

براساس این آزمایش، دانشمندان می‌گویند درصورتی که میزان گازهای سمی به همین نسبت در هوا بیشتر شود، تا سال 2100 اندازه گوش ماهی‌هایی که در اقیانوس زندگی می‌کنند حدود 7 تا 9 درصد بزرگ‌تر خواهد شد.

کد خبر 84277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز