همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست فهرست شناگاه‌های آلوده شمال کشور را اعلام کرد

دکتر محمد باقر نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از دو سال گذشته مطالعاتی در خصوص آلودگی‌های میکروبی در سواحل خزر انجام شده است گفت: بر این اساس در برخی فصول گرم به دلیل ورود فاضلاب‌ها آلودگی میکروبی در سواحل خزر بسیار بالاست که مطالعات تکمیلی برای استانداردسازی این مناطق نیز صورت گرفته است.

وی افزود: با آغاز فصل گرما ورود آلودگی به دلیل افزایش تعداد گردشگران به دریای خزر افزایش می‌یابد و برخی مواقع خودپالایی دریا نمی‌تواند این آلودگی‌ها را رفع کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دریای خزر از قدرت خودپالایی بالایی برخوردار است، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد به عنوان مثال در استان مازندران در فصل گردشگری جمعیت از 3 تا 12 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وی گفت:‌ اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد آلودگی در برخی شناگاه‌ها به دلیل عدم رعایت حریم و ورود فاضلاب‌های انسانی، کشاورزی و دامی آلوده در فصل زمستان که ظرفیت خودپالایی کاهش می‌یابد، بالاست. از سوی دیگر در ماه‌های بعد نیز این روند آلودگی ادامه دارد به شکلی که برخی ایستگاه‌ها در تمام طول سال به شدت آلوده هستند و اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد علاوه بر آلودگی میزان کدورت و BOD و CODنیز در آبها بالاست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در 16 ایستگاه بندر ترکمن، بندر گز، گلوگاه، زاغمرز، خزر آباد ساری، بابلسر، محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر، لنگرود، کیاشهر، انزلی و آستارا صورت گرفته است، افزود: با توجه به اینکه اغلب کودکان و زنان در محدوده 10 متری خط ساحلی تا عمق 5/1 متری شنا می‌کنند، نمونه‌برداری‌های انجام شده نیز در این محدوده انجام شده است.

وی گفت: اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از شناگاه‌های ساحلی خزر از لحاظ آلودگی به باکتری‌ها در وضع مطلوبی قرار ندارند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شناگاه‌ها در 5 گروه «مطلوب»، «نسبتا مناسب تا نامناسب»، «آلوده»، «شدیدا آلوده» و شرایط «خاص» تقسیم‌بندی شده‌اند افزود: بر این اساس هیچ یک از این شناگاه‌ها در شرایط «مطلوب» قرار نداشته و شناگاه‌های «چمخاله» و «لنگرود» نیز در شرایط «نسبتا مناسب تا نامناسب» قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه شناگاه‌های «خزر آباد ساری»، «محمود آباد»، «بندر ترکمن»، «بندر گز»، «کیاشهر»، «انزلی» و «آستارا» در شرایط «آلوده» بوده‌اند گفت: اندازه گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلودگی میکروبی در «بابلسر»، «نوشهر»، «چالوس»، «تنکابن» و «رامسر»، بسیار بالا و خارج از استاندارد بوده و این شناگاه‌ها در شرایط «شدیدا آلوده» قرار دارند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شناگاه «زاغمرز» علی‌رغم بار پایین میکروبی در زمره شناگاه‌های «خاص» قرار گرفته است افزود: این شناگاه صرف‌نظر از آلودگی به دلیل شرایط خاص خود و نزدیکی به نیروگاه نکا و خطر و آسیب برای استفاده کنندگان باید هرچه سریعتر تعطیل شود.

وی گفت: هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست در حال مکاتبه با دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت کشور و استانداریهای‌ استان‌های شمالی است تا نسبت به تعیین تکلیف شناگاه‌های آلوده اقدام کنند.

کد خبر 82001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز