سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی: اقیانوس‌ها با جذب قسمتی از گازهای دی اکسید کربن که در هوا منتشر می‌شوند، سهم مهمی در تصفیه هوا دارند.

اما هر چه بیشتر این گازها را جذب کنند باعث اسیدی‌تر شدن آب خواهند شد. کارشناسان اموردریایی می‌گویند، این کار آن قدر به سرعت در حال افزایش است که بقای جزایر مرجانی، حلزون‌ها و نرم‌تنان صدف دار را به خطر انداخته است.

این کارشناسان که متشکل از 155 نفر از 26 کشور جهان هستند و از سوی سازمان ملل و گروه‌های بین‌المللی، سازمان‌دهی شده‌اند نخستین بار نیست که در باره خطر افزایش اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها هشدار می‌دهند. این گروه متخصص که اکتبر سال گذشته در شهر موناکو نشستی به همین منظور برگزار کرده بودند، می‌افزایند: تخریب شدیدی در حال وقوع است که در نهایت باعث انقراض نرم‌تنان صدف دار دریایی خواهد شد. این روند همچنین نابودی مواد غذایی سایر موجوداتی که در اقیانوس زیست می‌کنند را در پی دارد.

جک سن، کارشناس محیط‌زیست و رئیس کمیته گردهمایی می‌افزاید، شکی نیست که اسیدی شدن اقیانوس‌ها مسئله بسیار مهمی است اما با وجود همه هشدارها متأسفانه هیچ کس به این موضوع توجهی ندارد  بلکه تمام نگرانی‌ها در باره افزایش دمای زمین است؛ در صورتی که این موضوع کم خطر‌تر از گرم شدن زمین نیست!دی‌اکسیدکربن اصلی‌ترین تشکیل ‌دهنده  گازهای گلخانه‌ای است که بیشتر از سوختن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود و از شروع انقلاب صنعتی (قرن هجدهم) در جهان رو به فزونی است. اقیانوس‌ها حدود یک‌چهارم گازکربنیک منتشر شده در هوا را جذب می‌کنند اما هنگامی که این گازها با آب‌دریاها ترکیب شوند به اسیدکربنیک تبدیل می‌شوند.

این گروه تصریح می‌کند: از قرن هفدهم به بعد، اسیدی شدن آب‌های سطحی اقیانوس‌ها حدود 30درصد افزایش یافته. این تغییرات شیمیایی آن قدر بنیادی و سریع اتفاق افتاده است که اثرات آن روی موجودات زنده غیر قابل اجتناب است به‌طوری که اگر این روند ادامه یابد تا سال 2050 اثرات مخربی بر محیط زیست دریاها برجای خواهد گذاشت که جبران آن غیر ممکن خواهد بود. به اعتقاد این کارشناسان،  کاهش تولید گازکربنیک تنها راه جلوگیری از افزایش اسیدی شدن آب اقیانوس‌هاست که باید به‌طور جدی پیگیری شود.

Library.Thinkquest.org

کد خبر 80062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز