سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین کنفرانس اقیانوس‌های جهان از دوشنبه 21 اردیبهشت در اندونزی شروع به کار کرد.

موضوع اصلی این کنفرانس پنج روزه، ارائه‌ دستاوردهای نوین علمی برای مبارزه با بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها و پدیده‌ سفید شدن مرجان‌هاست.
جزیره‌ "سولاووسی" در اندونزی میزبان کارشناسان محیط زیست بیش از ۸۰ کشور جهان است که برای ارائه‌ جدیدترین یافته‌های علمی‌شان در نخستین کنفرانس "اقیانوس‌های جهان" گرد هم آمده‌اند. فردی نومبری، وزیر ماهیگیری اندونزی، در سخنرانی خود هدف از این گردهمایی را «دلبستگی همگانی به دریاها» دانست و اشاره کرد که «منابع با ارزش دریایی شدیدا در خطرند و گرم شدن زمین نیز در بسیاری از نقاط این خطر را هرچه بیشتر می‌کند» .
 
بر پایه‌ گفته‌های ریچارد اسپینراد، اقیانوس‌های جهان روزانه ۲۲ میلیون تن گاز کربنیک را که یکی از گازهای گلخانه‌ای زیان‌آور به شمار می‌آید، در خود جذب می‌کنند. این کارشناس آمریکایی حاضر در کنفرانس همچنین با اشاره به آلودگی بیش از اندازه‌ آب‌ها، خاطرنشان ساخت که هم‌اینک آب اقیانوس‌ها در مقایسه با صد سال گذشته، به میزان یک سوم ترش‌تر شده است.
 
به گزارش دویچه‌وله، این نخستین کنفرانس بین‌المللی در رابطه با "اقیانوس‌های جهان" است که تا روز جمعه (25 اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. هدف کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس، بیش از همه، دستیابی به موضعی هماهنگ برای مذاکرات جهانی کپنهاگ در ماه دسامبر سال جاری میلادی است. ‎
 
کشور اندونزی در صدد است در پیمان آب و هوای جهانی بعدی که پس از انقضای پیمان کیوتو در سال ۲۰۱۲ جایگزین آن می‌شود، اقیانوس‌ها را به عنوان ذخیره‌کنندگان گاز دی‌اکسید کربن به رسمیت بشناسد. به این ترتیب راه برای تصویب کمک‌های مالی در جهت حفاظت از اقیانوس‌ها هموارتر خواهد شد.
کد خبر 81159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز