گروه شهری: استاندار تهران با تاکید بر اینکه در حال پیگیری ساماندهی و تخریب ساخت و سازهای موجود در حریم رودخانه‌هایی که آب شرب تهران را تامین می‌کنند، هستیم، از تخریب 19 واحد در این راستا خبر داد.

مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه تاکنون 19 واحد را که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده، با حکم قضایی تخریب کرده‌ایم و این امر همچنان ادامه خواهد داشت، از افرادی که در حال ساخت و ساز در این مکان‌ها هستند، خواست تا ساخت و سازهای خود را متوقف کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا زمین معوض به افرادی که با در دست داشتن سند و به‌طور قانونی ساخت و ساز انجام داده‌اند، واگذار می‌شود؟ یادآور شد: متأسفانه عده‌ای به‌دلیل شفاف نبودن ضوابط و دستورالعمل‌ها در حریم رودخانه‌هایی که منبع تامین آب شرب تهران هستند، اقدام به ساخت‌وسازهایی کرده‌اند که باید خسارت آنها را جبران کنیم، این در حالی است که از شهروندان می‌خواهیم تا بدون مجوز، ساخت و‌سازی‌ انجام ندهند؛

چراکه این ساختمان‌ها تخریب می‌شوند. استاندار تهران در این باره که آیا مکان زمین‌های معوض قابل واگذاری به افرادی که با در دست داشتن سند، ساخت و ساز انجام داده‌اند، شناسایی شده و در چه محدوده‌ای قرار دارد؟ توضیح داد: واگذاری زمین معوض بستگی به نوع کاربری زمین این افراد دارد؛ چرا که برخی اراضی کشاورزی و برخی مسکونی هستند، البته حدفاصل تهران تا بومهن مناطقی برای واگذاری به این افراد شناسایی شده است.

ساماندهی حاشیه رودخانه‌ها، نیازمند اعتبار

در همین ارتباط، داریوش گل‌علیزاده، معاون انسانی محیط‌زیست استان تهران، به همشهری گفت: قلع و قمع واحدهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه جاجرود در راستای اجرای مصوبه شورای امنیت ملی صورت گرفته است.

این مقام مسئول، توضیح داد که شورای‌عالی امنیت ملی برای جلوگیری از ورود آلودگی بیشتر به رودخانه‌های مشروب تهران، تکلیف کرده است که هرگونه ساخت و ساز در حاشیه این رودخانه‌ها تخریب شود.

گل‌علیزاده گفت: البته قلع و قمع ساخت و سازهای قدیمی در حال حاضر نیازمند تامین اعتبار برای پرداخت خسارت به صاحبان آنهاست و تا این اعتبارات تامین نشود، شرکت آبفا که متولی رسیدگی به این موضوع است نمی‌تواند اقدام به تخریب کند. این واحدهای قدیمی بیشتر در حاشیه رودخانه‌های کرج و جاجرود واقع شده‌‌اند.

به گفته او در حال حاضر علاوه بر ده‌ها روستا در حاشیه رودخانه جاجرود که فاضلاب آنها به سد ماملو جاری می‌شود، غسالخانه لشگرک و ده‌ها رستوران و واحد صنعتی نیز در حاشیه این رودخانه قرار دارد که فاضلاب و پساب‌های آنها وارد این رودخانه می‌شود. گل‌علیزاده یکی دیگر از عوامل آلوده‌کننده این رودخانه را تخلیه زباله ساکنان محلی در آن عنوان کرد.

کد خبر 88499

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز