سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: ایران به دلیل برداشت 71 درصدی از منابع آب زیرزمینی در شرایط تنش بالای آبی قرار دارد

و علیرغم  میزان مناسب بارندگی در بهار امسال و کاهش محدود این تنش، هنوز در برخی نقاط شرایط مطلوب ایجاد نشده است

از این رو اگرچه «جیره‌بندی» بار معنایی سختی برای وزارت نیرو داشت، این بار از «نوبت‌بندی» آب برای جمعیت 500 هزار نفری شهرهایی در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد خبر آمد.

منظور از نوبت‌بندی آن است که عرضه آب در برخی شهرها برای 8 ساعت، 12 ساعت و در تعدادی هم 18 ساعت انجام می‌شود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: 3 شهر از 70 شهر فارس به‌صورت نوبت‌بندی آب دریافت می‌کنند.

انصاری‌فر این 3 شهر را شامل بنارویه، باب انار و شهر بیر می‌داند و می‌گوید: بیش از یک ماه است که طرح نوبت‌بندی در این شهرها اجرا می‌شود.مدیرکل امور آب استان فارس در مورد زمان اجرای نوبت‌بندی توضیح می‌دهد: برخی شهرها 12 ساعت آب ندارند که در این ساعات، باید از آب ذخیره شده استفاده کنند.

انصاری‌فر  با تشریح طرح‌های پیش‌بینی شده برای شهرهای یاد شده توضیح می‌دهد: یک خط انتقال آب برای شهربیر پیش‌بینی شده است که مراحل نهایی را طی کرده و در هفته‌های آینده وارد مدار می‌شود.

وی با بیان این که در شهر بنارویه از سال‌های گذشته مشکل تامین آب وجود داشته است، می‌افزاید: در این شهر آب وجود دارد؛ اما به‌دلیل شور بودن قابل استفاده نیست که اقدامات عملیاتی برای حل این مشکل در حال انجام است.

به گفته وی، به‌دلیل برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب در بنارویه، منابع آن تغییر کیفیت داده‌اند، ضمن آن که برای شهر باب انار هم درصدد تامین آب از مناطق دورتر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس، خرید و نصب دستگاه آب شیرین‌کن را از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده برای شهرهایی می‌داند که تامین آب آنها به‌صورت نوبت‌بندی صورت می‌گیرد.وی این اطمینان را می‌دهد که در سایر شهرهای استان فارس مشکل حادی که جای نگرانی داشته باشد وجود ندارد.

انصاری‌فر خاطرنشان می‌کند: با اقدامات سال گذشته از محل اعتبارات خشکسالی توانستیم بسیاری از شهرها را از وضعیت بحرانی خارج کنیم. این مقام استانی می‌گوید: نسبت به سال گذشته با بهبود نسبی مواجه هستیم؛ اما خشکسالی رفع نشده است؛ چرا که 90 درصد از منابع شرب استان فارس از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شود و از این نظر با محدودیت مواجه هستیم.

انصاری‌فر با بیان این که با توجه به خشکسالی سال گذشته چالش سختی را پشت سر گذاشته و مدیریت کردیم، اظهار امیدواری می‌کند که تابستان امسال نیز با اعمال مدیریت مناسب آب و همچنین همکاری مردم، منابع آب به بهترین شکل مدیریت و مصرف شود.

وی مشکل عمده تامین آب را برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی می‌داند و می‌گوید: وابستگی حدود 80 درصدی استان به این منابع، آنها را در وضعیت آسیب‌پذیری قرارداده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس یادآور می‌شود: این که از 70 شهر ما، تنها 3 شهر با مشکل آب روبرو هستند، جای نگرانی وجود ندارد.اظهارات انصاری فر در حالی است که از استان فارس خبر می‌آید آمار شهرهایی که آب را به‌صورت نوبت‌بندی دریافت می‌کنند، بیش از 3 شهر  است و در برخی دیگر از شهرها هم کار به آب‌رسانی با تانکر رسیده است.
داوود آقاجانی، نماینده مردم آباده در مجلس، شهرهای بوانات و ایزدخواست را از جمله این شهرها می‌داند که مدیر آب و فاضلاب استان فارس هیچ اشاره‌ای به آنها نکرد.وی افزود :شهرهای اوز، دبیران، بیر و  ایج از دیگر شهرهای استان فارس هستند که آب را به‌صورت نوبت‌بندی دریافت می‌کنند

کد خبر 88050

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز