شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: به دلیل ایجاد انگیزه صرفه‌جویی، نرخ جرایم افزایش یافته و علاوه بر این 10 درصد بر تعرفه‌ها به منظور نوسازی شبکه‌ها افزوده شده است.

 به گزارش ایسنا، اصغر قربانی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در نشستی با بیان مطلب فوق درباره افزایش تعرفه‌های آب گفت: در سال 1377 قانونی تصویب شد که بنا بر آن شورای شهر می‌تواند برای نوسازی شبکه‌های آب بر تعرفه آب بیفزاید و این مقدار هزینه‌ای که از مردم اخذ می‌کند را در راستای بهبود وضعیت شبکه آب استفاده کند و نتیجه را به ما گزارش دهد.

وی با بیان این‌که افزایش 10 درصدی آب بها صحت دارد، افزود: این موضوع علاوه بر تهران در شهرهای مختلفی همچون مشهد و اصفهان اعمال شده است.

قربانی در ادامه گفت: در سال گذشته 115 میلیارد تومان زیان شرکت آب‌های استان تهران بود که دلیلش تغییر نکردن قیمت آب در چهار سال اخیر بود و ما نتوانستیم خدمات خوبی را به مشترکان ارائه کنیم.

 30 درصد آب بدون درآمد داریم

او درباره مقدار هدر رفت آب گفت: از نظر فنی و مهندسی 30 درصد آب بدون درآمد داریم که به لحاظ فروش از دسترس ما خارج است، ولی این موضوع به این معنی نیست که کل این 30 درصد آب به زمین فرو می‌رود. در تهران حداکثر مقداری که آب به زمین فرو می‌رود 12 درصد است که البته این آمار 30 درصد مربوط به تلفات ظاهری، تلفات واقعی و انشعابات غیرمجاز می‌شود.

دقیقا نمی‌دانیم انشعابات غیرمجاز آب چقدر است

حیدری نیز درباره تعداد انشعابات غیرمجاز آب که در 30 درصد آب بدون درآمد موثر است، گفت: دقیقا نمی‌دانیم انشعابات غیرمجاز آب چقدر است، چرا که اگر بدانیم با آن‌ها برخورد قانونی می‌کنیم. این مقدار در سال پیش پنج درصد بود، اما توانستیم آن را از سال گذشته تاکنون به سه تا چهار درصد برسانیم.

قربانی در پاسخ به سوالی در رابطه با حفر چا‌ه‌های غیرمجاز گفت: مسئولیت مجوز چاه‌ها بر عهده آب منطقه‌ای است، ولی بیلان مجاز آب تهران 250 میلیون متر مکعب و میزان آب برداشتی بین 900 میلیون تا یک میلیارد متر مکعب در سال است و باید توجه کرد که چه کسانی از این چاه‌ها برداشت می‌کنند.

او افزود: شهرداری سالانه تا 400 میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز از این منابع برداشت می‌کند و ما هم در همین حدود از این منابع برداشت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که مدیریت جامع آب باید تقویت شود، تصریح کرد: ما در شرکت آب و فاضلاب استان تهران مسوولیت مدیریت واحد را نداریم و آب و فاضلاب هم مثل شهرداری و دیگر ارگان‌ها یک مشتری است و مثل سایران درخواست حفر چاه می‌دهد و مجوز می‌گیرد و چاه حفر می‌کند.

آبی که به مردم می‌دهیم کاملا سالم است

او درباره وضعیت آلودگی آب گفت: این درست است که کل آب‌های زیرزمینی کشور چه از طریق سموم کشاورزی و چه از طریق کودهای شیمیایی و چه از طریق عدم اجرای طرح فاضلاب شهری در معرض خطر است، ولی در پاسخ به این‌که آیا آبی که به مردم می‌دهیم آلوده است یا خیر، باید بگویم خیر؛ چرا که آبی که به مردم می‌دهیم کاملا سالم است و کیفیتش از 10 سال قبل هم بهتر شده است.

وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌ها نوسازی شده است و باید بگوییم که خروجی آب تصفیه‌خانه‌ها به هیچ وجه آلوده نیست.

کاهش نیم درصدی مصرف آب تهرانی‌ها

مدیرعامل آبفا استان تهران درباره مصرف آب تهران گفت: شهر تهران به تنهایی در سال گذشته یک میلیارد و 20 میلیون متر مکعب آب مصرف کرده و امسال هم تقریبا با همان مصرف پیش می‌رویم. البته در نیمه نخست سال با وجود رشد جمعیت تقریبا نیم درصد کاهش مصرف داشتیم.

او ادامه داد: 70 درصد آب شهر تهران از منابع سطحی و 30 درصد از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. البته آب دیگر شهرهای استان بیشتر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ به طوریکه 55 درصد از آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی و 45 درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

وی درباره سد لار نیز گفت: انتقال آب از سد لار به تهران انجام می‌شود و اگر اعتبارات این طرح بیشتر شود آب بیشتری می‌توانیم از حوزه خزر به تهران منتقل کنیم.

بهره‌برداری نهایی از مدول‌های تصفیه‌خانه تهران تا 20 ماه دیگر

قربانی درباره تصفیه‌خانه تهران که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است نیز اظهار کرد: این تصفیه‌خانه شش مدول دارد که تا پایان سال چهار مدولش به اتمام می‌رسد و دو مدول دیگرش تا 20 ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

او با بیان این‌که این تصفیه‌خانه اولین تصفیه‌خانه‌ای است که برق تولید می‌کند، اظهار کرد: این تصفیه‌خانه از مدرن‌ترین تصفیه‌ خانه‌هاست و 76 درصد از برق مورد نیازش را خودش تولید می‌کند.

به گفته وی تصفیه‌خانه تهران پنج فاز دارد که فاز یک آن 82 درصد، فاز دو آن 22 درصد و فاز سومش 45 درصد به اتمام رسیده و دو فاز دیگرش طی 10 تا 15 سال آینده تکمیل خواهد شد.

در این جلسه همچنین، بهرام حیدری - معاون درآمد آب مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران - نیز درباره الگوی مصرف آب در استان تهران گفت: الگوی مصرف آب در شهرهای مختلف استان تهران مغادیر متفاوتی است، ولی این الگو برای شهر تهران 18 متر مکعب برای هر خانوار و برای دیگر شهرهای استان هم بین 18 تا 22 متر مکعب برای هر خانوار است.

وی اظهار کرد:‌ میانگین قیمت دفتری آب برای هر متر مکعب 130 تومان و قیمت فروش آب 90 تومان است.

گفتنی است حدود دو ماه پیش داوود مولایی، مدیرعامل سابق آب‌های تهران جای خود را به اصغر قربانی، مدیرعامل فعلی این شرکت داد.

کد خبر 92508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز