چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: الگوی مصرف آب و برق توسط کمیته‌ای 5 نفره تعیین شده است که این الگو بعد از تصویب نهایی اعلام می‌شود.

سید پرویز فتاح در جمع خبرنگاران درباره مشترکانی که بعد از تصویب نهایی الگو، بیش از آن مصرف کنند، گفت: جرایم پلکانی جدید تعیین شده است که به محض ابلاغ به اطلاع مردم می‌رسانیم.

پیش از این نیز برای مشترکان پرمصرف جرائمی در نظر گرفته شده بود.
وی اضافه کرد: کمیته الگوی مصرف، الگوی قبلی مصرف آب و برق را تغییرداده است و آنچه در کمیته 5 نفره تصویب شود مصوبه دولت محسوب خواهد شد.

وزیرنیرو درباره بودجه اقدامات مصوبات این کمیته گفت: دولت به کمیته اختیار داده است تا از منابع داخلی برای پیشبرد این قبیل موارد استفاده کند.

فتاح تامین آب شرب شهر و روستا را اولویت اول وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: از منابع آبی باید درست استفاده کنیم و برای آن تا پایان خرداد پایان شهریور پایان آذر و حتی پایان سال برنامه‌ریزی داریم.

وی خطاب به کسانی که می‌گویند چرا آب سدها را رها نمی‌کنند، گفت: نمی‌توانیم ریسک کنیم و در پایان 3 ماه اول سال با منابع خالی مواجه شدیم.

فتاح درباره تاثیر بارندگی‌های اخیر در بخش کشاورزی و رفع محدودیت آب این بخش گفت: سد زاینده رود در اصفهان نسبت به پارسال 300 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آب دارد و به همین دلیل تامین آب شرب اصفهان و تعدادی از آب شرب یزد را در نظر گرفتیم و برای آب کشاورزی محدودیت داریم.

وی درباره سد درودزان و ملاصدرا در استان فارس گفت: ذخایر این سدها بیشتر شده است و با سد قیر یا سلمان فارسی که در سفر هیات دولت افتتاح می‌شود، محدودیت کشاورزی تا حدی برداشته شده است.

وزیر نیرو درباره محدودیت تامین آب کشاورزی در خوزستان گفت: وضع منابع آب استان تاحدی بهتر شده اما کشت تابستانه در این خوزستان ممنوع است و منابع آب استان برای تامین آب شرب و تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی مصرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سایر استان‌های غربی، شمال غربی و شمال کشور مشکلی نداریم و محدودیت آب کشاورزی اعمال نکردیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بارندگی در 6 استان خوزستان، بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته
20 تا 45 درصد کاهش نشان می‌دهد و آثار خشکسالی ادامه دارد.
سال آبی از مهرماه اغاز می‌شود.

فتاح در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سد ایلام آب شرب مرکز استان را تامین می‌کند، گفت: این سد 20 میلیون متر مکعب دارد که 8 میلیون متر مکعب ان آب مرده به حساب می‌آید.

وی افزود: وضع آب ایلام نگران کننده و بارش‌های اخیر در این استان اندک است.
فتاح بارش‌های دو هفته اخیر را 4 میلی متر اعلام کرد و گفت: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی به 182 میلی متر رسیده است.

وزیر نیرو کاهش 10 تا 15 درصدی باران را قابل توجه دانست و گفت: کمبود آب در سایر استان‌ها برطرف شده است.

وی درباره تولید نیروگاه‌های برق آبی گفت: آب سدها را افزایش می‌دهیم تا ارتفاع سطح آب بیشتر شود و به تدریج در مواقع لازم برق تولید کنیم.
فتاح گفت: تلاش می‌کنیم در بهار و حتی در تابستان هم خاموشی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: اشکالات فنی را از خاموشی برنامه‌ریزی شده باید جدا کرد اما محدودیت برنامه‌ریزی شده همانند پارسال اعمال نخواهد شد.

وزیر نیرو توضیحاتی درباره انشعاب‌های غیرمجاز ارائه داد و گفت: براساس مصوبه دولت انشعاب‌های غیرمجاز باید در دو سال جمع‌آوری می‌‌شد که در استان خوزستان 210 هزار انشعاب غیرمجاز در 13 ماه جمع آوری شد و مسئولان استان اطمینان دادند این پرونده تا پایان امسال بسته خواهد شد. خوزستان بیشترین انشعاب‌های غیرمجاز را دارد.

وی درباره استان خراسان رضوی نیز گفت: انشعابهای غیرمجاز این استان در طول یکسال جمع آوری شد و در سایر استان‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته تا مشکل انشعاب‌های غیرمجاز که درصدی از هدررفت برق را تشکیل می‌دهد برطرف شود.

فتاح با اشاره به اینکه دولت مصمم به اجرای این مصوبه است، گفت: بهبود ولتاژ و کاهش هدررفت انرژی را پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 80159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز