همشهری‌آنلاین: گله‌دارها از این پس در شمال کنیا براساس خدمات جدید از شانس محافظت بهتر گله‌هایشان در برابر خشکسالی برخوردار می‌شوند

بدین شکل که از فن‌آوری ماهواره برای برسی محل مناسب چرا برای دام‌ها و نیز وضعیت مرگ و میر و شمارش دام های تلف‌شده استفاده خواهد شد.

سال گذشته شمال کنیا با خشکسالی شدیدی  مواجه شد و صدها هزار حیوان تلف شدند.

اجرای برنامه بیمه در مناطق روستایی آفریقا بیشتر به خاطر گران بودن این سرویس برای بیمه کنندگان تقریبا غیرممکن بود. زیرا باید به منطقه می‌رفتند و تعداد دام‌های مرده را
می‌شمردند و اغلب مردن دام ها  در کل یک منطقه وسیع  روستایی و دوردست اتفاق می‌افتد.

درست در زمانی که خشکسالی های پی در پی گله‌های دام را هدف قرار داده ابتکاری که به تازگی در بخشی از شمال کنیا به اجرا درآمده امیدواری هایی را به‌وجود  آورده است.

تجارت پایدار

موسسه جهانی تحقیقات دام (آی ال آر آی) می‌گوید تصویر ماهواره‌ای برای کنترل دشت و منطقه چرا استفاده می شود و اگر  کمبود علف و نامناسب بودن چراگاه دیده شود ،در نتیجه این تصور و احتمال پیش می‌آاید که دام ها در معرض خطر  هستند و احتمال دارد بمیرند و درنتیجه صاحبانشان می توانند غرامت و حق بیمه دریافت کنند.

بنا به گفته «اندرو مود» (Andrew Mude) از «آی ال آر آی» آنها چهار سال روی این پروژه کار کرده‌اند و می‌خواهند از نظر اقتصادی پایدار باشد. 

 او در گفت و گو با بی بی سی اعلام کرده: «درصد حق بیمه براساس محل درنظر گرفته می شود. شمال مارسابیت  خشک تر است در نتیجه حق بیمه آنجا 5.5% ارزش دام‌ها خواهد بود درحالی که در مارسابیت جنوبی مردم 3/25%باید بپردازند.»


این کار توسط یک بانک کنیایی با همکاری یک شرکت بیمه محلی اجرا خواهد شد.

هدف اولیه جذب 1000 خانواده در شمال کنیا برای بیمه گاو،گوسفند،بز و شتر هایشان است.به عنوان مثال هر خانواده برای 10 گاو مبلغی معادل تقریبا 50هزارتومان می‌پردازد.
مبلغ تا حدی زیاد است اما پرداختن مبلغی معادل ارزش کمتر از یک سوم قیمت یک گاو برای  بیمه  10گاو ، با این اوضاع خشکسالی احتمالاً وسوسه انگیز خواهد بود.

سال گذشته دامداران کنیایی بعد از کاهش بارش صدها هزار دام را ازدست دادند و طبق شواهد موجود تغییر آب و هوا تاثیری بسیار زیانبار بر منطقه وسیعی از چراگاه ها و علفزارهای  آفریقا خواهد داشت.

برای بسیاری از افراد حیواناتشان مثل حساب بانکی می ماند،بنابراین بیمه کردن گله های دامشان ممکن است راهی برای اجتناب از بحران اقتصادی در آینده باشد.

اگر این برنامه در عمل موفق باشد به مرور در کل منطقه و سپس در بخش های دیگری از آفریقا نیز به اجرا درخواهد آمد.

«مایکل امریپوس»که با سازمان «دامپزشکان بدون مرز »  همکاری و در ناحیه «تورکانا» در شمال کنیا فعالیت می کند،می گوید:«اگر این پروژه در اینجا اجرا بشود به احتمال زیاد طرفداران بسیاری خواهد داشت.»

او ادامه می‌دهد: «از حدود دو میلیون بز و گوسفند، تقریبا 300 هزار دام در ایالت تورکانا در خشکسالی اخیر تلف شده اند.بنابراین بیمه دام‌ها به مردم این منطقه کمک قابل توجهی خواهد کرد.»

کد خبر 100170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز