چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف: رییس جمهور کنیا ، مواکی کیباکی از مردمش خواست در آرامش رای بدهند.

کیباکی و ادینگا

کیباکی در نطق تلویزیونی اش از مردم این کشور خواست تا در کمال آرامش و به دور از هر گونه خشونت در رای گیری حضوری گسترده داشته باشند.

رفراندوم قانون اساسی جدید از ساعت 6 صبح به وقت محلی(3 به وقت گرینویچ) در کنیا آغاز شده و در برخی نقاط مردم از 4 ساعت پیش از شروع رای‌گیری به انتظار ایستاده بودند.

طبق قانون اساسی جدید قدرت رییس جمهور محدود تر می شود.موارد دیگری که در این پیش نویس تغییر خواهد کرد عبارتند از ایجاد سنا، واگذاری قدرت به مناطق ، شکل گیری کمیسیونی برای رسیدگی به مسائل زمین های دولتی و بحث واگذاری زمین و به رسمیت شناختن دادگاه‌های اسلامی.

نیروهای امنیتی در همه جای شهرها حضور گسترده دارند تا از بروز هرگونه خشونت جلوگیری کنند.

این رفراندم بخشی از توافقی است که به درگیری‌های خشونت بار و خونبار پس از انتخابات بحث برانگیز دسامبر 2007 پایان داد.
کیباکی و شریک ائتلافی اش ، نخست وزیر رایلا ادینگا هر دو از پیش نویس قانون اساسی جدید حمایت می کنند .

مخالفان قانون اساسی جدید می گویند ماده جدید مربوط به زمین تفرقه و انشعاب های قومی را افزایش خواهد داد و سبب بروز بحران می شود.

اما طرفداران آن می گویند این پیش نویس با طرح پس گرفتن زمین‌هایی که غیرقانونی به دست آمده اند؛ نگاهی حساس و دقیق به بحث اصلاحات اراضی دارد.

سازمان عفو بین الملل از سیاستمداران کنیا خواسته تا مراقب باشند که به بروز خشونت و درگیری دامن نزنند و معتقد است این انتخابات برای نیروهای امنیتی کنیا عرصه ای مناسب است تا نشان بدهند که از پس وظیفه و حرفه شان در تامین امنیت مردم و رفتار براساس استاندادها جهانی حقوق بشر بر می آیند یا خیر.

کد خبر 113094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز