دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

ناهید محمدپور: «باز باران با ترانه، با گهرهای فراوان، می‌خورد بر بام خانه، کودکی ده ساله بودم، شاد و خرم، چست و چابک...» این درس کتاب فارسی یادتان هست؟

 آن زمان که بارش باران پاییزی چهره پایتخت را نمناک می‌کرد و ما را همراه با رویاهای کودکی مان به سرزمین همیشه سبز گیلان می‌برد. از آن سال‌ها مدت‌ها گذشته و نه تنها پایتخت، که خشکسالی به جنگل‌ها و باغات شمال هم سرایت کرده است.

چندی پیش در خبر‌ها آمده بود در برخی از قسمت‌های شهرستان رودبار، کم‌آبی درختان زیتون را در تنگنا قرار داده و همان آسمانی که زمانی برکتش موجب آرامش کشاورزان گیلانی می‌شد، سال گذشته با قهرش سبب نگرانی باغداران شمالی شده است.

 اگر چه بسیاری از مسئولان اداره کشاورزی معتقدند هیچ مشکلی در رابطه با آبیاری درختان وجود ندارد اما کاظم ارجمندی نایب‌رئیس شورای شهر و رئیس شورای اسلامی شهرستان رودبار با قاطعیت کم‌آبی را تایید کرده و می‌گوید: «با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش سهم آبی استان گیلان در سال‌های اخیر، باغداران قادر به توسعه باغ‌های خود به طور ایده‌آل و مطلوب نیستند و خسارت‌هایی را نیز به علت کم‌آبی متحمل شده‌اند به طوری که بعضی از آنان از فرماندار منطقه خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان شدند.»

از سوی دیگر معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اعلام اینکه نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد، عنوان می‌کند: «اگر چه در چند سال اخیر شاهد خشکسالی بوده‌ایم اما هر جا که مشکل کم‌آبی داشتیم به وسیله تانکر به آن منطقه آب رسانده‌ایم.»

 ایرج بنیادی خاطرنشان می‌کند: در این شهرستان هم‌اکنون حدود 6 هزار و 900 هکتار باغ زیتون وجود دارد که اکثر آنها بارده هستند و تنها 3 منطقه از این باغات مشکل کم‌آبی دارند که سال گذشته توانستیم مشکل یکی از این مناطق را مرتفع کنیم و با توجه به بودجه 800 میلیون تومانی در نظر گرفته شده مشکل دو منطقه دیگر نیز به‌زودی برطرف خواهد شد.

 او همچنین با بیان اینکه زیتون یکی از محصولات مهم کشور است و توسعه باغات زیتون در رودبار ضروری است می‌گوید: خاستگاه اصلی زیتون در رودبار است و طی برنامه 5 ساله چهارم توسعه قرار است 14 هزار هکتار دیگر نیز به سطح زیر کشت این باغات در شهرستان رودبار افزوده شود.

 معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه می‌دهد: تامین آب باغات زیتون در بالا دست سد سفیدرود که از بارندگی محروم است یکی از مشکلات زیتون کاری است که اکثر روستاهایی که در آن منطقه قرار دارند با مشکل کم‌آبی روبرو هستند. از طرفی دیگر گاهی اداره آب و فاضلاب نیز در توزیع آب به موقع عمل نمی‌کند که این نیز در خشک شدن درختان بی‌تاثیر نیست.

 بنیادی، افزایش هزینه انتقال آب و نگهداری باغ‌های زیتون را از مشکلات طرح توسعه این باغات عنوان کرد و خواستار حمایت مسئولان و توسعه امکانات مورد نیاز و افزایش بودجه سازمان جهاد کشاورزی برای گسترش زیتون‌کاری در این استان شد.

 او همچنین از ارتقای کیفیت زیتون و نوع بسته‌بندی برای صادرات این میوه با ارزش خبر داد و گفت: درخت زیتون دوره باردهی طولانی دارد و به دلیل مقاومت در مقابل کم‌آبی، سازگاری با خاک‌های کم‌بازده و فقیر و تولید محصول با ارزش و کم‌هزینه از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو باید در جهت رفع مشکلات اساسی موجود مانند تامین آب مورد نیاز، گام‌های موثرتری برداشته شود.

 عظیم عبداللهی رئیس اداره آبیاری شهرستان رودبار نیز با بی‌اطلاعی در مورد خشک شدن درختان باغداران رودباری گفت: تاکنون هیچ گزارشی در این مورد به ما اعلام نشده است و تا جایی که ما اطلاع داریم تهدیدات جدی نیست و با توجه به اینکه همه چشمه‌ها آب دارند امسال با مشکل کم‌آبی روبرو نخواهیم بود.

 اما صمد مرعشی نماینده مردم رودبار در مجلس در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری با تاکید بر وجود مشکل کم‌آبی در برخی از روستاهای رودبار می‌گوید: این روستاها به خاطر از بین رفتن باغات به دلیل خشکسالی و دیگر امکانات ضروری با مشکلات جدی مواجه هستند.

اگر مسئولان همه تلاش خود را به‌کار می‌گرفتند امروز شاهد این کم‌آبی‌ها در روستاها نبودیم و مشکلات روستاییان تنها با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری در این بخش قابل برطرف شدن است. تیمور رنگیدن مدیر جهاد کشاورزی رودبار نیز در همین گفت‌وگو با اشاره به کاهش 70 درصدی محصول زیتون در رودبار می‌گوید: سال گذشته 11 هزار و 500 تن زیتون از باغ‌های زیتون شهرستان رودبار برداشت شد اما امسال این میزان به دلیل خشکسالی به 3 هزار و 500 تن کاهش یافته است.

مدتی است خواب و خوراک نداریم

احمد رنجبر یکی از کشاورزان روستای خرم‌کوه رودبار است. او از اینکه بسیاری از درختان باغش در حال خشک شدن هستند، نگران است: «متاسفانه مسئولان هنگامی به فکر پیدا کردن راه حل می‌افتند که شمار زیادی از درختان خشک شده‌اند. با توجه به اینکه مراقبت و کاشت درخت زیتون سال‌ها طول می‌کشد از دست دادن یک درخت برای کشاورز ناراحت‌کننده است.

 از سوی دیگر این مشکل مربوط به امروز و دیروز نیست در سال‌های گذشته نیز وجود داشته، اما کم‌توجهی مسئولان باعث شده که این روند ادامه داشته باشد، به طوری که نگرانی از دست دادن درختان، خواب و خوراک را از کشاورزان این روستا گرفته است.»

همشهری استانها

کد خبر 91332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز