چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- مرجان طباطبایی: هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد سرمای سال 86 و قطع گاز ترکمنستان به مشکل بزرگ کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی بدل شود و قطع گاز زندگی عادی مردم را مختل کند.

توقف واردات گاز از ترکمنستان که تامین‌کننده سوخت مورد نیاز استان‌های مازندران، گیلان و گلستان و تقویت‌کننده گاز برخی دیگر از استان‌های غرب و شمال غربی بود، وزارت نفت را در تامین گاز مورد نیاز این استان‌ها با مشکل مواجه کرد.

تعطیلی مدارس، ادارات، کارخانجات و صنایع، صف‌های طولانی برای تهیه مایحتاج عمومی و وسایل گرمایشی، افزایش تصاعدی قیمت نان و دیگر اقلام مصرفی و سرمایی که به استخوان مردم رسیده بود، از سال 86 تاکنون هنوز در ذهن مردم گیلان باقی است.

سفر مسئولان وزارت نفت و رئیس‌جمهور برای بررسی مشکلات تامین گاز و بحران ایجاد شده در گیلان در آن دوران، تعداد مصوبات و طرح‌های اضطراری را هم چون نرخ کالاهای مصرفی تصاعدی کرد تا مردم به گرمی سال‌های آینده امیدوار‌تر شوند و اینگونه به‌نظر آمد که بحران گاز تلنگری برای تضمین گرمای سال‌های آینده خواهد بود.

نماینده مردم گیلان در مجلس از هم‌اکنون نسبت به بحرانی شدن کمبود سوخت برای سال‌جاری اظهار نگرانی می‌کند. حسن تامی لیچایی، نماینده مردم رشت در مجلس، با انتقاد از تاخیر در اجرای طرح‌های گازرسانی و تقویت فشار در شهرها و روستاهای گیلان، به همشهری می‌گوید: از سال 86 تاکنون هنوز اقدام اساسی برای تامین گاز مردم صورت نگرفته است و به همین دلیل من با قطعیت از بحران سوخت در ماه‌های آینده خبر می‌دهم.

وی  با بیان اینکه در سال 87 به‌دلیل معتدل‌تر بودن هوا و فرهنگ بالای مردم گیلان، شاهد مشکلات کمتری در این حوزه بودیم؛ می‌افزاید: امسال بدون شک با مشکل تامین سوخت روبه‌رو هستیم.جبار کوچکی‌نژاد، دیگر نماینده مردم رشت در مجلس نیز از تاخیر در اجرای مصوبات دولت در تامین سوخت و گازرسانی گله‌مند است.وی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: استان گیلان درصورت بروز سرمای شدید در زمستان، با کمبود گاز مواجه خواهد بود.

این نماینده مجلس از رویه مسئولان در سال 86 انتقاد کرده و خواستار اصلاح آن برای زمستان امسال می‌شود.وی بر این باور است که مسئولان در سال 86 راحت‌ترین راه و نه علمی‌ترین شیوه را اتخاذ کردند و با یک ماه تعطیلی صنایع، خسارت زیادی به این بخش وارد کردند.

کوچکی نژاد یادآور می‌شود: ما نباید راحت‌ترین و سهل‌ترین کار را که تعطیلی صنایع یا قطع گاز خانگی است، در دستور کار قرار دهیم. در واقع چنین حرکتی ظلم در حق صنایع و مردم است.

وی  ادامه می‌دهد: در حالی که قرار بود خسارت ناشی از قطع گاز و تعطیلی صنایع از سوی دولت پرداخت شود، با گذشت 2 سال هنوز این مبالغ پرداخت نشده است و از آن سال تاکنون صنایع ما هنوز نیمه جان هستند.

وی، دلیل پیش‌بینی خود از کمبود سوخت در زمستان را اجرایی نشدن طرح‌های گازرسانی و تامین سوخت می‌داند.مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان اگر چه حاضر به ارائه توضیح در مورد تاخیر اجرای طرح‌های مصوب دولت به  همشهری نمی‌شود؛ اما پیگیری اظهارات وی در دیگر رسانه‌ها، حاکی از کمبود بودجه و تخصیص نیافتن اعتبارات است.

وی، اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که در سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به گیلان، گازرسانی به 675 روستا به تصویب رسید که از این تعداد تاکنون به 194 روستا گازرسانی شده و در 174 روستا نیز طرح‌ها تعریف و برای تعدادی از طرح‌ها پیمانکار مشخص شده است.

مهندس نور موسوی، علت عدم‌اجرای کامل مصوبات سفر دولت در گازرسانی به روستاها را کسری بودجه و عدم‌تخصیص اعتبار کافی بیان نموده و افزوده که بحران کسری گاز در سال 86 نیز، اجرای طرح‌ها را حداقل به‌مدت یک سال به تعویق انداخت. در همین ارتباط 2 نماینده رشت در مجلس خواستار اتخاذ روش‌های پایدار برای تامین گاز مردم گیلان می‌شوند و رویه فوق را غیرقابل‌قبول می‌دانند.

کمبود کپسول و سوخت مایع

اما این همه ماجرا نیست؛ مشکل مردم گیلان فقط محدود به تامین سوخت گاز طبیعی نمی‌شود. به گفته نماینده مردم رشت در مجلس از یک ماه گذشته کمبود سوخت مایع و کپسول گاز، شهرها و روستاهای فاقد گاز را با مشکل مواجه ساخته است.

کوچکی نژاد به همشهری می‌گوید: در حالی که مردم با کمبود کپسول مواجه هستند  این اقلام در جلوی کارخانه‌ها به دلالان و واسطه‌ها تحویل می‌شود و آنها هم   با 2 برابر قیمت آن را تحویل مردم می‌دهند.طبق اعلام وی، قیمت پر‌کردن کپسول از 500 تومان بالغ بر هزار تومان شده است و در برخی نقاط هم اصلا کپسولی وجود ندارد که مردم خریداری کنند.

نماینده رشت، از نحوه توزیع گاز مایع در گیلان نیز انتقاد کرده و ادامه می‌دهد: حدود 300 روستا فقط در حوزه مرکزی با کمبود سوخت مواجه هستند؛ این در حالی است که برای پخت و پز و گرما نه سوخت و کپسولی دارند و نه مجاز به استفاده از چوب جنگل هستند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان گیلان، هرگونه کمبود کپسول و سوخت مایع را رد کرده و به همشهری توضیح می‌دهد: همه چیز طبیعی است؛ مشکلی وجود ندارد.

طبق اعلام مهندس «کرد»، براساس آمار این شرکت که مربوط به شهریور‌ماه است، 5 هزار و 371 تن گاز مایع در گیلان توزیع شده که معادل 488 هزار و 273 عدد سیلندر گاز است.

اظهارات فوق در حالی است که صف طویل مردم در لوشان برای دریافت گاز مایع و خالی بودن مخازن مراکز توزیع و عدم‌ارائه پاسخ درست به مردمی که پیگیر زمان مراجعه برای دریافت سوخت هستند، تنها نمونه کوچکی از کمبود عرضه است که این شرکت منکر آن می‌شود.

کد خبر 93388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز