دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

محسن احمدی: چند روزی آمده بودیم با خانواده به رشت. از این دیدار دو مقصود داشتیم. یکی ملاقات اقوام و دیگر دیدار و گشت‌وگذار در سرزمین باران که در این حال و روز کمتر دست می‌دهد.

 از اتفاق، دیدارمان همزمان بود با بارش شدید باران که هر سال در این موقع در آن خطه می بارد. در مسافرت، لذتبخش‌ترین کارها به نظرم خوردن صبحانه است. تصمیم بر آن شد تا یکی از روزهایی که آنجاهستیم صبحانه را در چند کیلومتری رشت، نرسیده به فومن در آلاچیق‌های چوبی منطقه‌ای مردابی به نام «عینک» بخوریم.

صبح زود در خیالم هنوز همان حال و هوای قدیم را برای خود ترسیم کردم. به گمانم تنها تفاوت باید گذر ایام باشد، وگرنه مزه املت با کره و نان محلی و پشت‌بند آن یکی دو لیوان چای هیزمی رو به منظره‌ای از مرداب که مردان آن با قلاب در حال ماهیگیری‌اند، که تغییر نمی‌کند. اما زهی خیال باطل!

 به قول شاعر از آن همه باغ و بستان نه گل ماند و نه گلنار. آخرین باری که در مرداب عینک بودم برمی‌گردد به 20 سال قبل و امروز آن، زمین تا آسمان با آن روزهایش فرق کرده بود. گرد و غباری که حاصل باد و باران صبحگاهی آن روز بود و بر روی عینکم سنگینی می‌کرد با بخار دهان تر و بعد پاک کردم. مشکل از عینک نبود، مرداب در حال خشکیدن بود.

و این همه چرا به خاطرم آمد؟ خبری خواندم در خبرگزاری مهر، خبر این بود: «با آن که از اجرای طرح گردشگری مرداب عینک بیش از 20 سال است می‌‌گذرد ولی هنوز اقدامات اساسی برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت گردشگری انجام نشده است.»

مرداب عینک 12 کیلومتر محیط و 30 هکتار منبع آبی دارد که می‌تواند به‌عنوان یک قطب گردشگری در اشتغال و رونق اقتصادی رشت و استان به خوبی نقش ایفا کند. همواره یکی از مهمترین و اصلی‌ترین درخواست‌های مردم شهر رشت بهبود وضعیت مرداب عینک و تبدیل این منطقه به یک مکان توریستی بوده است.

قلی‌پور یک شهروند بومی می‌گوید: «تالاب عینک از مناطق مهم گردشگری شهر رشت است که در صورت توجه بیشتر مسئولان می‌تواند گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جلب کند. از آنجا که اجرای طرح گردشگری مرداب عینک نقش موثری در رونق اقتصادی و جذب گردشگر خواهد داشت باید توجه ویژه‌ای به آن شود. این پهنه‌های وسیع آبی ظرفیت‌های بسیاری برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دارند و سالانه هزاران مسافر را به خود جذب می‌کنند. حیف است این گونه رها شود.»

«در شهر‌های دیگری مانند مشهد و در بعضی از شهر‌های کویری که در آن ظرفیت‌های آبی مثل مرداب عینک وجود ندارد به شکل مصنوعی با ایجاد استخرهایی برای جذب توریست برنامه‌ریزی می‌کنند در حالی که پهنه‌های آبی وسیعی در مناطقی از استان گیلان به ویژه شهر رشت وجود دارد که از آنها استفاده بهینه نمی‌شود. اینها را به چه کسی باید گفت؟» این هم پرسشی بود که صدیقه محمدی‌زاده کارشناس بهزیستی از مسئولان می‌پرسد.
نقشه آماده است اما اجرا نمی‌شود

به گفته یک مسئول شهری نقشه طرح مطالعاتی مرداب عینک تهیه شده اما معلوم نیست به چه دلیل این طرح مهم گردشگری هنوز بعد این همه سال عملیاتی نشده است؟ پرسشی که گویا قرار نیست به آن پاسخی داده شود. کارشناسان می‌گویند بلاتکلیفی طرح گردشگری مرداب عینک ضمن تاثیر آن در عقب‌ماندگی توسعه شهری و عدم برخورداری از امکانات زیربنایی نظیر داشتن آب آشامیدنی، گاز و...باعث شده تا منطقه به محلی برای تجمع معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شود که در مواردی به ایجاد مزاحمت برای اهالی نیز منجر شده است.

 اما در همین حال ناصحی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در گفت‌وگویی می‌گوید: در حاشیه مرداب عینک در سال 78 فضایی تحت عنوان «پارک دانشجو» با هزینه شهرداری به بهره‌برداری رسید و در همان زمان بخشی از مرداب نیز لایروبی شد. بخش وسیع دیگری نیز از این پهنه آبی در سال 1386 لایروبی و پاکسازی شد ضمن اینکه برخی از املاک محدوده این دریاچه شناسایی و 40 ملک خریداری شده است.

همشهری استانها

کد خبر 91331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز