مرجان طباطبایی: یکی‌یکی تشنه می‌شوند و خالی می‌شوند و می‌میرند، دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی کشور، مثل دشت مشهد یا دشت نیشابور. از 36 دشت استان خراسان رضوی 33 دشت آن وضعیتی بحرانی دارند.

 3 دشت باقی مانده هم روزگار خوشی ندارند و کم‌کم همه آنها یک رنگ می‌شوند تا جلوه حفاظت از محیط طبیعی کشور بیشتر خود را نشان دهد. علت آن هم برداشت بی‌حد و حصر از آنهااست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی در این باره می‌گوید: یک شکاف  موجود در دشت نیشابور به طول 20 کیلومتر که در برخی نقاط چند سانتیمتر عرض دارد و اگر در زیر سازه‌های بزرگ نظیر جاده، ساختمان‌های مسکونی و غیره باشد، خسارات فراوانی ایجاد می‌کند.

علیرضا طاهری، در گفت‌وگو با همشهری، 33 دشت از مجموع 36 دشت مطالعاتی این استان را ممنوعه می‌خواند، به این معنا که میزان برداشت منابع زیرزمینی به قدری بی‌رویه بوده که مقدار تخلیه از تغذیه بیشتر شده است.همچنین از این 33 دشت هم 12 دشت بحرانی و ممنوعه هستند، یعنی علاوه بر مشکل دشت‌های فوق، سالانه افت آب زیرزمینی هم دارند.

به گفته وی، بیش از 90 درصد از برداشت‌های بی‌رویه مربوط به بخش کشاورزی است که همواره  به کرات گوشزد شده است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی این موضوع را قبول می‌کند و توضیح می‌دهد: اگر سفره‌های آب زیرزمینی پس از برداشت‌های بی‌رویه تغذیه می‌شد، نشست نمی‌کرد.

حسن تقوایی، در پاسخ به این سؤال همشهری که وظیفه تغذیه آب این دشت‌ها را چه بخشی عهده دار است، به بخش تحت تصدی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: همه مطالعات مربوط به دشت‌ها صورت گرفته است؛ اما اعتباری برای کار نداریم.

وی، با اعلام این که نسخه را پیچیده‌ایم و منتظر دارو هستیم.، خاطرنشان می‌کند: اگر سالانه 20 تا 30 میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم، مشکل دشت‌ها را حل خواهیم کرد. در حال حاضر اعتبار این بخش حدود 4 میلیارد تومان است.تقوایی، با این توضیح که به میزان اعتبار تخصیص یافته فعالیت کرده‌ایم، خطر دشت‌ها را تهدیدی برای روستاها، بخش‌های کشاورزی، صنعت و پالایشگاه می‌داند و با خطرناک خواندن وضع سفره‌های آب زیرزمینی، خواستار رسیدگی به آنها می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، هم در ادامه توضیح می‌دهد: ظرف 40 سال گذشته سطح آب‌های زیرزمینی دشت مشهد به طور متوسط 70 متر افت کرده است که مهمترین خطر تخلیه این منابع، از دست رفتن آب‌های شیرین است؛ آن هم در این استان که 80 درصد از مصارف آن از این بخش تامین می‌شود.

طاهری، میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را رو به تزاید خوانده و اعلام می‌کند که این استان با کسری یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی رو به رو است.به گفته وی، در حالی که استان خراسان رضوی ظرفیت 8900 میلیون مترمکعب منابع تجدید شونده را داراست؛ اما میزان برداشت از منابع زیرزمینی آن یک میلیارد مترمکعب بیشتر از آن  است.

وی، با مقایسه میانگین نزولات جوی که در کشور250 میلیمتر و در دنیا 800 میلیمتر است، این آمار را در خراسان رضوی 225 میلیمتر ذکر کرده و جایگاه آن را نامناسب می‌خواند.محمدعلی رضایی یکی از نمایندگان مردم خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ما خواستار اتخاذ راه کار‌های لازم از سوی وزارت نیرو برای حل این مشکل می‌شود.وی‌ تصریح می‌کند: برداشت‌های بی‌رویه بدون تزریق آب به بحران منجر می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی نیز خاطرنشان می‌کند: باید میزان برداشت از ذخایر آب زیرزمینی را به شدت کاهش دهیم و به سمت احیای مخازن حرکت کنیم.

همشهری استانها

کد خبر 92488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز