شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

روشنک محمدی: دلم به‌هم می‌خورد، سرم گیج می‌رفت. حال تهوع داشتم. خودم را به در آشپزخانه رساندم و گفتم مامان حالم بده، دیدم مامان هم رنگ به‌صورت نداره، علی و بابا هم حالشان بد بود.

پدرم زرنگی کرد و زنگ زد اورژانس...پروانه ادامه داد: مامانم همیشه عادت دارد تا تاریخ جنسی را نبیند و مطمئن نشود که تازه است آن را خریداری نمی‌کند. همیشه خیالمان از غذایی که درست می‌کند راحت است چون می‌دانیم سلامت ما برایش خیلی اهمیت دارد. اما آن شب کذایی انگار مامان یادش رفته بود که تاریخ مصرف همبرگرها را نگاه کند.

پوران دخت مادر خانواده نیز بر اثر خوردن غذای فاسد راهی بیمارستان شد. همه اعضای این خانواده 4 نفره با خوردن همبرگر تاریخ گذشته به سرنوشت او دچار شده بودند. او گفت: تاریخ روی بسته ناخوانا بود اما فروشنده به من اطمینان داد که مشکلی ندارد و تازه آن را خریداری کرده است. نباید به گفته‌های او اعتماد می‌کردم و آن را می‌خریدم. خدا را شکر که مشکلی پیش‌نیامد و با یک بستری کوچک مشکل حل شد.

مریم توکلی وکیل دادگستری در آذربایجان غربی در این‌باره گفت: متأسفانه در مواردی‌که روی کالا تاریخ تولید و انقضا درج شده باشد نمی‌توان درصورت بروز مسمومیت حتی در مرحله‌های حاد نیز علیه تولید‌کننده و یا فروشنده آن اعلام شکایت کرد. زیرا در این موارد بررسی تاریخ محصول به‌عهده مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: در مورد ادعای این خانواده که مدعی هستند تاریخ روی کالا ناخوانا بوده است به‌دلیل نبود مدرک معتبر نمی‌توان دعوایی را در دادگاه مطرح کرد و ادعاهای آنان را ثابت کرد.
سالانه ٣٥٠ هزار نفر در کشور دچار مسمومیت شدید و ٧ میلیون نفر دچار مسمومیت خفیف غذایی می‌شوند که ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده و تاریخ مصرف گذشته است.

 این در حالی است که این آمار تنها به عوارض آشکار آلودگی مواد غذایی بر می‌گردد و هر‌سال تعداد بسیاری از مردم به‌دلیل آلودگی‌های پنهان مواد غذایی به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان دچار می‌شوند. مسمومیت‌های شدید غذایی در برخی از موارد مرگ افراد را نیز به‌همراه داشته است.

چندی پیش مسمومیت غذایی باعث مرگ 3 نفر از اعضای یک خانواده در این استان شد. ماجرا از این قرار بود که اعضای این خانواده در رستوران یکی از پارک‌های تفریحی اقدام به خوردن غذا می‌کنند که دچار مسمومیت شدید شده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهند.

بنایی، یکی از شاهدان عینی در این باره گفت: آنها میز کناری ما نشسته بودند و ساندویچ سفارش دادند. اما نمی‌دانم چرا بلافاصله بعد از خوردن غذا یکباره حالشان بد شد. من با اورژانس تماس گرفتم. اما فکر کنم قبل از رسیدن اورژانس پسرشان دیگر نفس نمی‌کشید و مرده بود.

دکتر مهران احسانی متخصص تغذیه نیز در این باره گفت: علت مرگ این خانواده مسمومیت شدید غذایی عنوان شده است. در این موارد غذای آلوده و فاسد سمی را در بدن ایجاد می‌کند که به سرعت در بدن پخش شده و مرگ را به‌همراه می‌آورد. وی یاد‌آور شد: متأسفانه با اینکه هزینه‌های رسیدگی و پیشگیری از وقوع این موارد به‌مراتب کمتر از هزینه‌های جبران صدمات ناشی از آن است اما سالانه به‌ویژه در ماه‌های گرم سال آمار مسمومیت‌های غذایی افزایش می‌یابد.

مریم توکلی نیز در این‌باره گفت: در این مورد خاص، رستوران‌دار به‌دلیل سهل‌انگاری که باعث بروز این حادثه تلخ شده مقصر اصلی است و در حال حاضر علیه او طرح دعوا شده و به احتمال بسیار زیاد با توجه به مدارک موجود مقصر شناخته می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 94097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز