سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکمنستان کشوری در آسیای میانه است. نام این کشور از زبان فارسی گرفته شده که به معنی سرزمین ترکمن‌هاست.

ترکمنستان

پایتخت این کشور عشق‌آباد است و این کشور تا سال ۱۹۹۱ این کشور بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود.

ترکمنستان از جنوب با افغانستان، از جنوب غربی با ایران، از شمال شرقی با ازبکستان، از شمال غربی با قزاقستان و از غرب با دریای خزر هم‌مرز است.

۸۷ درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند. بر اساس آمارهای بین‌المللی ترکمنستان پنجمین کشور جهان از نظر سرعت رشد تولید ناخالص ملی است. همچنین این کشور از نظر مواد معدنی غنی است.

در ترکمنستان تنها یک حزب وجود دارد که رئیس آن و رئیس‌جمهور مادام‌العمر ترکمنستان، تا ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی صفرمراد نیازاف بود. پس از مرگ او در سال ۲۰۰۷ در این کشور انتخابات برگزار شد. قربان‌قلی بردی‌محمداف با ۸۹ درصد آرا در انتخابات پیروز شد و در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۷ سوگند یاد کرد.

ترکمنستان پنج استان با نام‌های آخال، بالکان، داش‌حوض، لباب و مرو. وسیع‌ترین استان آن استان بالکان است و پرجمعیت‌ترین استان، مرو. شهرهای مهم این کشور عشق‌آباد، ترکمن‌باشی و داش‌حوض است.

جمعیت ترکمنستان بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۷ میلادی پنج میلیون و ۹۷ هزار و ۲۸ نفر است. میانگین سنی زنان ۳/۲۲ و مردان ۷/۲۱ سال است.

مساحت ترکمنستان ۴۸۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع است و از نظر وسعت پنجاه و دومین کشور جهان است. مرز آبی این کشور با دریای خزر یک هزار و ۷۶۸ کیلومتر است. [عکس: کاخ ریاست‌جمهوری]

۸۵ درصد مردم این کشور ترکمن، پنج درصد ازبک، چهار درصد روس و شش درصد هم باقی قوم‌ها هستند. ۹۸.۸ درصد از مردم آن باسوادند.

مهمترین محصول ترکمنستان کتان است که بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی این کشور را در بر می‌گیرد و از نظر تولید کتان دهمین کشور جهان است. البته کاهش محصول در سال‌های اخیر سبب کاهش ۵۰ درصدی صادرات کتان از این کشور شده است.

ترکمنستان پنجمین کشور جهان از نظر منایع گاز طبیعی است. دولتمردان این کشور تلاش دارند با استفاده از منابع غنی گازی و کتان این کشور وضعیت اقتصادی آن را بهبود بخشند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی نرخ بیکاری در این کشور ۶۰ درصد بود. علت اصلی فقر و بیکاری در این کشور بسته شدن راه‌های اصلی صدور گاز طبیعی در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بود. البته در این سال‌ها تولید ناخالص ملی این کشور افزایش یافت زیرا قیمت جهانی گاز بالا رفت.

در سال ۲۰۰۶ دولت ترکمنستان قیمت فروش گاز طبیعی به عمده‌ترین خریدارش، روسیه را از ۶۶ دلار برای هر هزار مترمکعب به ۱۰۰ دلار افزایش داد.

۵۸ درصد مردم این سرزمین زیر خط فقر هستند. درآمد سالانه دولت این کشور ۸۰۳/۱میلیارد دلار است. این کشور علاوه بر گاز طبیعی نفت هم دارد و روزانه ۲۱۳ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت تولید می‌کند که ۹۵ هزار بشکه آن در خود این کشور مصرف و بقیه صادر می‌شود.

بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۱ میلادی ترکمنستان ۴/۲ تا پنج میلیارد دلار بدهی جهانی دارد.

۶۴ هزار و ۸۰۰ کاربر اینترنت در این کشور وجود دارد. چهار کانال تلویزیونی در این کشور برنامه پخش می‌کنند که همه آنها دولتی هستند.

کد خبر 34109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز